Als je van Halloween houdt kun ie In Oktober veel parken bezoeken. Overal worden hooibalen, maisstengels en pompoenen uitgestald en worden er extra shows opgevoerd. Zo ook in de Julianatoren in Apeldoorn. Dit wisten we overigens op het moment van plannen niet maar het bleek een leuk extraatje. En het leuke is; "Het is een héél klein beetje griezelig in het park!". Kinderen hoeven niet bang te zijn.
Het plan was om van de zomer al naar dit park te gaan met onze twee kinderen, maar die plannen wijzigde toen Disneyland met een goede deal kwam. Op de dag dat we eigenlijk naar Julianatoren zouden gaan waren we in Parijs. Luxeproblemen! Maar toen ‘t Kruidvat kwam met de geweldige aanbieding om in ruil voor wat luiers en tandpasta gratis het park binnen te mogen, regelde we dat we met een groepje vrienden tickets scoorde en plande we een datum. Afgelopen zondag, 6 oktober, waren we er.
De Julianatoren is een kinderpretpark waar je zonder kinderen eigenlijk niet veel te zoeken hebt. Vooruit, er staan 3 achtbanen, maar zelfs die zijn leuker als je de smile van je koter kunt zien als hij trots naast je zit. Het park staat vol met kinderen en familie attracties waar je je als volwassenen in moet proppen.
Iets voor half 11 kwamen we binnen alwaar de twee huismuizen Jul en Julia op het podium stonden voor de openingsshow. De inkom voelt overigens wat krap en gedateerd aan. Ik was zelf een jaar of 30 niet in het park geweest en op de iconische toren, het reuzenrad (van het type dat Duinrell en Drievliet ook hebben) en de witte junior coaster na kende ik weinig meer van het park.
Al moet ik zeggen, ik herkende meer dan ik dacht van de video’s op Youtube. Onze oudste zoon James kijkt regelmatig video’s die door het park geproduceerd worden op YouTube. Meneer Kaasschaaf en mevrouw Suikerspin in de hoofdrol. Stiekem doen ze dat echt heel erg goed!
Het park komt in eerste instantie allemaal wat chaotisch op me over. Op iedere vierkante meter staan attracties en infills. Wel leuk hoor! Er is echt ontzettend veel te doen voor de kleintjes. Maar het is op sommige vlakken een wirwar aan paden, wachtrijen en attracties.
In totaal waren we met 4 gezinnen die samen 7 kindjes onder hun vleugels hielden. Achterin het park hielden de attracties op en lag een grote speeltuin met verderop in de bossen een serie pompoenen waar een pompoenboer trots op zou zijn. Dit gebied, ‘het heksenpad’ was nog afgesloten en zou vanaf half 2 openen.
We tikte allerlei attracties af en de kinderen vermaakte zich minstens zo goed als wij.
Rond 12 uur was het tijd voor “De grote spookshow”, een leuke show met alle -inmiddels- bekende figuren uit het park waarbij we even bang waren dat de spoken van Kasteel Griezelstijn het minder gezellig zouden maken. Geslaagde show!
Na de show is het tijd om wat te eten. We strijken neer bij het grote restaurant bij de ingang van het park. Je hebt hier pannenkoeken en broodjes. Maar gebleken is wel dat je geluk moet hebben wie je treft bij het opnemen van je order. Pannenkoeken maken ze op bestelling maar ik wilde graag een broodje Filet American. Of Tonijn. Maar beide waren op op de schaal langs het buffet waar je langs loopt. Bestellen was niet mogelijk zei ze. Alleen wat er lag was beschikbaar (en dat was niet veel als je niet van kaas houdt). Ik bestelde daarom een pannenkoek. Iemand anders uit onze groep kreeg 5 minuten later wel een besteld broodje aan tafel bezorgd. Werd gewoon gemaakt, op bestelling. Hoe dan?
Nou ja, de pannenkoek was lekker, prima!
Tijd voor meer attracties. En niet veel later komen we opnieuw aan bij het heksenpad. Het was open, en er stond al een aardige rij voor ons te wachten. Laten we maar eens gaan kijken wat het is.
Je wordt in groepjes van maximaal 1015 kindjes met ouders doorgelaten en stopt langs drie huisjes. 3 heksen nemen je hierbij mee in het afnemen van het heksendiploma.
Ik sprak al eerder over de Youtube producties van het park en dit heksenpad sluit perfect aan op het verhaal dat ze dit jaar met hun Halloween film vertellen. Er moeten dringend nieuwe heksen gevonden worden!
Bij heks 1 maak je een soepje en de kindjes moeten er zorg voor dragen dat het buisje soep bij de 3e heks terecht komt. Bij heks 2 los je een rebus op en krijg je een toverspreuk die je ook bij heks 3 mag uitspreken. Vervolgens doen de kindjes hiermee hun heksen-examen en krijgen ze een diploma mee. Het bos is groot, de thematisering rijk aanwezig, ik kan niet anders zeggen dan dat ze dit ontzettend leuk gedaan hebben!
Het park sluit om 17:00 uur. Na wat spelen in het speeltuin slaat de stress lichtelijk toe. Nog maar een uur, en we hebben nog een aantal attracties niet gedaan! Snel, de Texas Twister in voor de bingo, het spookslot in om nog wat extra te griezelen en met nog 15 minuten resterend laat ik James kiezen. Het worden de paardjes en de dino ride op het eind.
We hebben écht een fijne dag gehad in de Julianatoren! Het weer deed uiteraard veel goeds, maar het show- en attractieaanbod helpt ook goed mee. Ze hebben het hier goed voor elkaar en we komen snel weer eens terug want voor m’n gevoel hebben we de helft van de attracties pas gedaan.