• Duitse Parken
  • Freizeitpark Plohn breidt in 2026 uit met launched water coaster

Ik ben heel benieuwd hoe die launches in het water gaan werken. Lijkt me toch een bijzondere techniek, aangezien water toch vaak remmend/dempend werkt...

BlueSpirit Ik weet zeker dat ik een filmpje gezien heb van hoe zo'n baan eruit zou komen te zien. Weet alleen niet zeker of dat van Mack of een andere bedrijf was.

Op dat filmpje had ik niet de indruk dat het veel toevoegde. Ik herinner me een lancering met daarna een klein heuveltje en meteen de splash. Als ik echter kijk naar de concept tekening in de openingsport, dan zie ik wel wat meer track lopen. Doet me denken aan wat de Aquatrax eigenlijk had moeten zijn.

Edit op basis van de betere afbeeldingen:
    De 2e lancering lijkt me boven het water te liggen, je ziet duidelijk de track omhoog komen ten opzichte van het run-out gedeelte.
    Bij de eerste lancering zie je dat wat minder, maar waarschijnlijk hetzelfde idee. (het belangrijkste deel van) de lancering komt dus waarschijnlijk niet in het water te liggen.

Bij het High-Five element heb ik wel zwaar mijn bedenkingen. Lijkt er op dat Mack ergens iets gezien heeft maar weer eens niet verder gekeken dan de neus lang is. Als dat element wél goed uit pakt dan moet de capaciteit wel aardig laag liggen: Betekent namelijk dat de 2e boot pas vertrekt als de eerste al bijna rond is.

Gaat wel een prima toevoeging worden in het assortiment van Plohn.

• scagen heeft hierop gereageerd.

Ik heb inmiddels wat duidelijkere afbeeldingen in de openingspost gezet.

Coasterfrenzy jij bent denk ik nu in de war met de intamin launched log flume in Sea world, die heeft dat namelijk letterlijk in de lay-out:

Bij deze layout lijkt het er op dat de boot langzaam het water uit word bewogen voor de lancering waarna deze verhoogd zonder weerstand gelanceerd kan worden. Vergelijkbaar met hoe ze bij de traditionele kettinglift ook vooraf uit het water worden gelift.

Dat ziet eruit als een erg leuke baan! Tof concept sowieso en ritverloop lijkt me ook dikke prima! Toffe uitbreiding voor Plohn!

Is al bekend waar deze in het park komt te liggen?

scagen jij bent denk ik nu in de war met de intamin launched log flume in Sea world

Ah, yes.. Dat was inderdaad de versie die ik gezien had.

luc136 Is al bekend waar deze in het park komt te liggen?

Op de achtergrond zie je het station van de Spinning Rapids Ride. Deze baan zal dus gebouwd worden op het meer nabij de ingang van het park. De brug in de concepten bestaat ook al.

Dat wordt in 2026 weer naar Oost-Duitsland om deze unieke waterachtbaan te gaan beleven.

Gaaf concept. Doet me denken aan een logflume die ook een lancering heeft, maar saai oogt. Deze lijkt me wel tof. Morgen er meerdere geplaatst van worden, ook in de buurt. Kans is aannemelijk klein dat ik dit park ooit ga bezoeken.

Video op IAAPA gezien en zag erg goed uit. Paar weken gelden Plohn bezocht en vond het een erg leuk park. Dus goede uitbreiding voor Plohn! Moet maar weer eens terug.

En het jaar erop weer, want deze coaster opent pas in 2026... 🙂

Michael Efteling hoeft helemaal niet te wachten tot DVH end of life bereikt heeft, dat mag ook wel eerder gebeuren van mij

3 maanden later

Michael mack had gewoon de vliegende hollander moeten bouwen met het concept wat ze toen bedacht hadden..