Het pretpark in Terworm (Heerlen) heeft in de vroege jaren 80 de gemoederen in Zuid-Oost Limburg serieus bezig gehouden. Uiteindelijk afgeketst vanwege te weinig (politiek) draagvlak. Maar wat was dit nu precies? Zijn daar nog ontwerpen of tekeningen van? Waar dan? En door wie? Zomaar wat vragen die met grote regelmaat bij mij door mijn hoofd schieten. Uiteindelijk maar de stap gezet om de speurneuzen van pretpark.club aan te wakkeren.
Wat ik meende te weten, is dat er sprake was dat er aan de westkant van Heerlen plannen waren voor een pretpark, een Amerikaans pretpark! Dit zou op landgoed Terworm, bij het destijds vervallen kasteel, moeten komen. In mijn hoofd stond ergens weggeschreven dat dit een Universal park moest worden. Later is dit gebied ook bekeken als potentieel zoekgebied van Disney, althans in mijn geheugen. Al lang intrigeert mij dit, want hoe tof zou het zijn geweest als een Universal of het grote Disney in de Nederlandse achtertuin had gelegen. Echter is het er nooit van gekomen.
Wat ik nu terug kan vinden is een plaquette die redelijk recent is geplaatst, met daarop wat tekst en uitleg over de rumoer en het protest. Bij de onthulling van deze plaquette is ook een reportage gemaakt. Toen ik die bekeek, bleek het niet om Disney of Universal te gaan, maar om Six Flags. Inderdaad nog een grote Amerikaanse speler. Onderstaand de info die nu (relatief makkelijk vindbaar) voorhanden is.
Welke historici weten meer, of kunnen hier meer van boven tafel krijgen? Wellicht is er iemand die hier echt diep in wil of kan duiken en ook dit mysterie wil ontrafelen. Wat met een monorail achtbaan kan, moet toch ook met een Pretpark-Plan lukken, toch?
Artikel op de website van Natuurmonumenten
De vermeende locatie: