Jules Ik vind 't als klant buitengewoon frustrerend dat zoveel shows en films tussen allerlei diensten wisselen en dat ik keer op keer moet bijhouden wie wat waar aanbiedt. Ik kan me lastig voorstellen dat de markt echt op zeven of acht verschillende diensten met unieke content zit te wachten, terwijl je de ene optie "gratis" krijgt bij allerlei abonnementen - zoals je tv-pakket of je telefoon- of internetprovider - en voor de ander $150+ per jaar kwijt bent. Nu zien deze bedrijven nog gouden bergen door hun content weg te trekken bij de concurrent en hun eigen dienst te starten, maar de klant ziet door de bomen het bos niet meer.
Dank voor de verduidelijking! Maar juist dat wisselen van shows en films tussen diensten gaat de komende jaren steeds minder gebeuren denk ik. Nu zijn er nog allerlei eerder afgesloten contracten waardoor bepaalde recente films in de VS heel kort op Disney+ staan, dan voor 1 of 2 jaar naar Netflix verdwijnen om uiteindelijk definitief terug te keren op Disney+. Hetzelfde gebeurt bij HBO Max en zul je ook gaan zien bij Peacock en Paramount+. Al deze diensten zitten natuurlijk ook pas in de opstartfase; over een paar jaar hebben ze allemaal hun eigen aanbod weer ‘vast’ in huis.
Daarom denk ik dat partijen als Netflix, Amazon Prime en Apple+ het de komende jaren relatief lastiger zullen krijgen dan de eerder genoemde diensten: hun bibliotheek aan content wordt een stuk kleiner als de studio’s hun content voor zichzelf gaan houden. Ze moeten dan veel meer zelf gaan produceren en dat is niet goedkoop. Een teken aan de wand was dat Netflix vorig jaar 100 miljoen aan Warner betaalde om Friends nog een jaartje langer te mogen streamen (en niet eens exclusief). We hebben het dan over een serie van 15 jaar oud, die blijkbaar nog enorm belangrijk voor Netflix is.
Een soort Spotify voor films en series (want dat is wat jij eigenlijk omschrijft) gaat er nooit komen denk ik. En Netflix was dat ook bij lange na niet, zeker buiten de VS waren veel films en series er niet op beschikbaar.
Ik begrijp de nadelen die je voor ons als consument noemt hoor! Inderdaad moet je straks uitzoeken bij welke dienst een film of serie beschikbaar is. Maar dat moest je voorheen ook al voor de vele titels die niet op Netflix stonden. Alleen was dan vaak de conclusie dat de titel nergens beschikbaar was.
Het is ook waar dat als je áltijd toegang tot álle content wil hebben, het een dure grap gaat worden. Maar echt nodig heb je dat ook niet: je kunt toch niet alles tegelijk kijken en een maandje een dienst erbij nemen is niet ingewikkeld en ook niet zo duur. De prijzen van de diensten die overblijven (dat zullen ze uiteindelijk niet allemaal zijn denk ik) zullen wel naar elkaar toe groeien.
Tegenover deze nadelen staat natuurlijk een enorme uitbreiding van het aanbod. Kijk alleen al naar Disney+, daar staan binnen een jaar al zoveel titels op die al jarenlang niet meer te zien waren en ook nooit op DVD zijn uitgebracht. En we zitten pas in het begin! Wat mij betreft weegt dit voordeel veel zwaarder dan de nadelen.