Na het bezoek aan Hannover Zoo was het nog eventjes rijden naar Hamburg. Onze bestemming voor de komende dagen. Ruim voor de vakantie begon werd al het nodige gezocht naar wat er allemaal te doen is in deze grote stad. To-do-lijstjes, top10 bezienswaardigheden, noem het maar op. Deze stad nodigde je uit meer te gaan doen dan alleen het centrum te bezoeken. Hamburg, we zijn er klaar voor. 29-07-2024 Bezochten we de stad voor de eerste keer.
Op nog geen 500 meter lopen van ons hotel ligt het Speicherstadt. Oude pakhuizen met smalle riviertjes er tussendoor. Hier moesten we zijn voor onze eerste attractie. We bezochten het Maritiem Museum. Grootste museum ooit bezocht. Liefst tien verdiepingen hoog telt het en zit vol met historie over de stad, de haven. Schepen, motorische onderdelen, kledij, wapens. Van alles kom je er tegen. Erg interessant allemaal. Na acht verdiepingen hadden we het wel gezien. Snakte ook wel naar frisse lucht al moet ik het zeggen.
Eenmaal buiten liepen we verder. Aan de rechterkant stond het Kesselhaus, een gebouw wat de haven vroeger voorzag van energie. Nu een toeristen informatie centum of iets. Verder de hoek om lag Miniatur Wunderland, deze was echter bijna volgeboekt, 's middags half 4 konden we nog terecht. Niet gedaan, we wisten immers niet waar we rnd dat tijdstip zouden zijn. Langs dat Wuderland lag het Hamburg Dungeon, deze ook niet gedaan. Onze route bracht ons aan de andere kant van de Elbe. Onderweg op de brug kwamen we een entrée voor de rondvaart tegen welke over een half uur zou varen. Kwam mooi uit, want aan de andere kant van de brug lag de Deichstraße. Leuk straatje met barretjes en restaurantjes. Even doorheen gelopen en teruggegaan naar de rondvaartboot.
Welkom is zo'n boottoch zeker. Vele stappen zet je in de stad met een temperatuur van 27 graden. Dan moet er zeker ook een keer gerust worden. Na het rustmomentje van een ruuim uurtje en twee tientjes lichter gingen we de stad weer in. Lekker nog een paar uurtjes shoppen, want het was nog sale. Bij mijn favoriet merk hadden ze helaas niks en mijn vrouw zag iets voor haar hangen, maar vond ze te duur. Zij slaagde even later wel in een andere winkel en verderop slaagde ik ook bij een andere winkel. Shirtje en paar schoenen met allebei 50% korting. Altijd leuk. Gezellig een etentje doen en op weg naar de Lego Store. Daar helaas niks gekocht, wel vele leuke dozen gezien. Echter al genoeg gekocht de laatste tijd.
Zo kwam de eerste dag ten einde en heeft Hamburg een hele goede eerste indruk achter gelaten. Vele meters gemaakt, dingen bezocht en gedaan. Genoten van het mooie weer en genoeg tussendoor kunnen rusten. Op 30-07-2024 bezochten we Heide Park en de 31e maakte we ons op voor een tweede dag Hamburg. Herinneringen van de vorige keer hadden we nog in onze hoofdjes zitten en we wisten dat er in het centraal station een Subway was. Goed ontbijten is belangrijk zoals jullie weten en het station wilden we toch al gaan bezoeken.
Subway is zoals altijd weer goed bevallen. Normalliter pakken we elke zondag een broodje van deze zaak. Goedkoop zijn ze niet, maar goed vullen doen ze wel. Bodempje is gelegd en we gingen weer naar het centrum. Nog eventjes wat kleren gekocht (sportbroek, zwembroek en sokken) en vervolgden onze weg naar het Museum der Illusionen. Toevellig tegengekomen in de lobby van het hotel waar alle fodertjes liggen. Voor het bedrag van €14.- hebben we ons hier toch een uurtje vermaakt. Erg interessant en vooral verrassend.
Als echte touristen neem je natuurlijk de hop-on hop-off bus. Voor het bedrag van €21.- p.p. niet goedkoop, maar je mag wel de hele dag gebruik maken van deze service. Tevens kom je op plaatsen waar je te voet niet vlug komt. Van achter het centraal station stapten we op en bij Sankt Pauli stapten we weer uit. Daar hebben we rond gelopen en richting de haven gingen we weer opstappen om bij de Sommer Dom weer uit te stappen.
Sommer Dom in Hamburg. Persoonlijk wist ik niet wat het was en kwam ook als een totale verrassing. Kermis in de stad, vier weken lang. Kermis vinden mijn vrouw en ik altijd wel leuk voor een keer en laatst sinds een paar jaar ook weer naar de Rheinkirmes in Dússeldorff geweest. Wauw, wat een gave kermis is dit. Druk, sfeervol, attracties die ik nog nooit eerder heb gezien en Dr. Archibald is huge!! Enkele halve litersen genuttigd en hier kan het wel, €4,50.