Het zijn rustige weken, bouw ligt stil, iedereen op vakantie en komende week lijkt het ook gewoon echt even zomer te zijn. Tijd voor een lekkere zomerstelling:
De Vliegende Hollander mag er wel uit
In 2005 werd met veel bombarie De Vliegende Hollander aangekondigd. Na de teleurstelling van Pandadroom in 2002 voor het eerst sinds 1998 een project waar reikhalzend naar werd uitgekeken. We kennen ongetwijfeld allemaal de potentie die in de tekeningen zat, het eindresultaat heeft - zeker in de wereld van liefhebbers - altijd voor discussie gezorgd. Scheepsgevels, matige achtbaan, nooit gerealiseerde effecten, lelijk horecapunt erbij. De discussies waren eindelijk. Met als grootste deceptie natuurlijk het uitstel omdat Kumbak de ketting niet voor elkaar kreeg om die enorme boten soepel omhoog te trekken. Het ding is de opening ook een onderhoudsvreter geworden. Boten gaan continu op revisie, het natuurlijke water zorgde voor aardig wat issues. Helaas voor de fans, de attractie was vanaf dag één populair bij dagbezoekers.
Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder, de attractie heeft wel wat upgrades gehad en vrij recent zelfs een aardige mid-life update. Toch wil ik pleiten om het ding in 2027 te sluiten en het gebouw zodanig te gebruiken voor een andere attractie. En daar doe ik dan gelijk een voorzet voor:
De stationshal is schitterend, dus ik zou daar een goed tafelbedieningsrestaurant van maken. Dat heeft de Efteling (nog) niet, hoewel met de komst van Seven in het Grand Hotel dat straks waarschijnlijk wel komt. De eerste scène met de boten wordt een nieuwe stationshal voor een Vekoma Junior coaster of een Gerstlauer Bobsled Coaster. Je zou de toren nog steeds kunnen gebruiken als lifthill. De wachtrij blijft ook gewoon as is natuurlijk. In het duingebied krijg je dan een uitgebreidere achtbaan die hooguit over het water raast. Op het water kan dan tussen t Kombuys en Joris de roeiboten hun herintrede maken!
Grootste plannen, en ik denk dat het gebied daarmee naar een nieuw niveau gaat.