Op looopings zag ik voorbij komen dat de Limburgse attractieleverancier ETF Rides (vooral bekend van de trackless darkrides als Symbolica) is verkocht. Het bedrijf blijkt gelukkig niet in zwaar weer te zitten, maar oprichter Ruud Koppens (67) wilde met pensioen en er was kennelijk geen interne opvolging beschikbaar. De verkoop zou het imago van ETF Rides als zelfstandige speler in de markt moeten laten behouden. Er is dan ook overeengekomen dat het bedrijf een zelfstandige onderneming blijft die gewoon met de huidige personeelsbezetting op de huidige locatie in Nederweert doorgaat.
De identiteit van de nieuwe eigenaar van ETF Rides werd niet bekend gemaakt, en dat zal kennelijk ook niet op korte termijn gebeuren. Er werd alleen vermeld dat de nieuwe ETF-bazen een particuliere familiegroep [is] die nauw betrokken is bij de amusementsindustrie.
Bij de aankondiging van zijn vertrek, kondigde Koppens ook nog een nieuw producttype van ETF Rides aan: de Dynamic Mover. Dit nieuwe type heeft een hogere snelheid, grotere acceleratie en meer rotaties dan de bestaande ETF-systemen. Ook kan de Dynamic Mover trackless hellingen overbruggen. De Dynamic Mover zal in september tijdens de IAAPA in Amsterdam worden onthuld.
Bij het lezen van het bericht kreeg ik zelf toch eigenlijk gelijk het gevoel dat de nieuwe eigenaar van ETF Rides wel eens de Gelissen Group zou kunnen zijn. We weten dat er al een tijdje goede contacten zijn tussen Koppens en Gelissen, ik kan me zomaar voorstellen dat Koppens het sowieso fijner vond om zijn Limburgse bedrijf aan een andere Limburgse partij over te dragen, de familieopvolging/toekomstperspectief bij de Gelissens is vrij solide te noemen en we weten dat de Gelissens grote bewonderaars zijn van de familie Mack (en dus een 'eigen Mack rides' mogelijk wel zouden zien zitten). Ik kan alleen niet in de portemonnee van Jean Gelissen kijken om te zien of het voor hen een reële optie was om het bedrijf aan te kopen.
Wie denken jullie dat de nieuwe ETF-eigenaren zijn?