Walibi heeft de regels voor La Grande Roue aangepast. Voortaan mogen mensen boven de 1.20 meter niet in het reuzenrad. Enkel kleine kinderen met begeleiders/ouders mogen in het reuzenrad.

Sorry, maar wat een belachelijk beleid. Ze hebben al veel attracties weggedaan en nu gaan ze ook nog volwassenen weren uit attracties die gewoon geschikt zijn voor volwassenen.

Het voelt een beetje bijzonder inderdaad, maar de reden lijkt, gezien deze tweet, dat er, waarschijnlijk meerdere, incidenten zijn veroorzaakt door schoolreispubliek. Het lijkt me een regel met een reden. Ook staat er duidelijk op het A4’tje dat het vandaag is, dat impliceert dat het op een niet-schoolreisjesdag wel weer gewoon gaat mogen.

Op zich best logisch om dit op schoolreis dagen te doen, bij deze attracties is het voor de medewerker erg lastig ingrijpen. Bij La Grande Rou kan je niet altijd goed zien uit welk bakje iets gegooid wordt en bij Le tour des Jardins kan je door het station grote stukken van de baan niet zien. Als kinderen uit de auto's stappen is het niet te zien. Om dit preventief te voorkomen heb je 2 opties: de hele attractie sluiten op schoolreisdagen of zoals nu de attractie alleen open stellen voor bezoekers onder de 1,2 meter met een begeleider. Eigenlijk zijn beide opties niet gewenst, maar een andere manier om dit gedrag te voorkomen zie ik niet.

Op schoolreisjes dagen niet meer dan terecht. Ik heb op dergelijke dagen als operator bij grande roue gestaan en een beveiliger is toen maar vast gaan staan bij paviljon de thé, omdat schoolreisjes zich zo ontzettend vaak misdragen in grande roue.

Denk aan staan, schommelen, dingen naar beneden gooien, roggelen, deurtjes openen, een bende maken in de gondel etc. etc.

Met deze regel zorg je er voor dat er tenminste altijd een volwassen per gondel aanwezig is.