Leuk topic, er is zo gigantisch veel om uit te kiezen... Enkele van mijn favorieten:
Alle sfeertekeningen van Droomvlucht, vooral die van de entree en Kastelenrijk. Heerlijk om te bestuderen. Sowieso heb ik over het algemeen het meeste met het werk van Van de Ven.
(via Eftepedia) Deze prachtige potloodtekening van Knoet voor zijn sprookjes aan het Herautenplein. Ik blijf het wonderbaarlijk vinden hoe deze man de ene keer iets kon ontwerpen dat perfect aansloot bij de rest van het park maar daar de keer erna weer volledig van afweek.
En het werk van Pieck mag natuurlijk ook niet ontbreken in een lijstje als dit. Mijn all-time favourite is waarschijnlijk deze:
(via Eftepedia) Strikt genomen is het geen ontwerp maar een illustratie voor het eerste Sprookjesboek uit 1955. Maar voor mij is dit de Efteling, in één beeld samengevat.
Maikel Hoewel dit ontwerp niet uitgevoerd is vind ik dit wel één van de mooiste Efteling ontwerptekeningen ooit: het voorstel om Fata Morgana op het eiland in de siervijver te bouwen.
Ook absoluut een meesterwerk van Van de Ven. Let wel, dit is géén ontwerp voor situatie Siervijver eiland. Deze is nog van daarvoor, toen de voorgestelde locatie de eerste Roeivijver was (waar nu Vliegende Hollander en Joris en de Draak langs liggen). Is een vaak gemaakte fout, ook door de Efteling zelf.