Eigenlijk zouden we de afgelopen twee weken in Griekenland doorbrengen, maar door onverwachte familieomstandigheden hebben we dat helaas moeten annuleren. Om er toch even tussenuit te zijn met het gezin, boekten we twee nachten en drie dagen in familieresort Molenwaard. Je krijgt hierbij ook toegang tot Avonturenboederij Molenwaard.
Deze boerderij is de thuishaven van diverse figuren van Van Hoorne Studio’s / entertainment. Het is 100% gericht op kleine kinderen vanaf ongeveer 2 en tot een jaar of 7. Het is een thema park waar behalve Fien & Teun ook Mike & Molly en Stip de Pony aanwezig zijn.
Het is gelegen tussen de polders in the middle of nowhere in Groot Ammers (in de buurt van Schoonhoven, ongeveer tussen Utrecht en Rotterdam in). Ik begreep van de schipper in de bootjesattractie dat er vroeger een ooievaarspark was maar dat de gemeente hiermee gestopt is. Het is in 2018 omgedoopt tot een educatief themapark met boerderij(dieren) en natuur als belangrijkste thema. De ooienvaars zijn er overigens ook nog in grote aantallen te vinden!
Ik was er al eens geweest toen ons gezin qua kinderen alleen nog bestond uit onze oudste zoon. Inmiddels heeft James (bijna 4) een broertje Oliver dat later deze zomer 1 jaar wordt. Hij loopt nog niet en heeft er nog niet superveel aan maar hij moet uiteraard wel mee 😁
De vorige keer gingen we één dagje. Nu duurt het verblijf 3x zo lang. En dat komt omdat men naast het park ook een vakantiepark heeft. Niet letterlijk naast het park overigens. Het vakantiepark ligt in Ottoland en is een kwartiertje rijden vanaf het themapark.
De Avonturenboerderij
Als je van RollerCoaster Tycoon houdt dan ken je vast en zeker het scenario Fruit Farm. Het treintje uit Fruit Farm mist maar de sfeer van Fruit Farm is ook sfeer in het Avonturenboerderij van Fien en Teun, erg fijn!
Het bestaat uit diverse stukken polder dat met slootjes en kleine bruggetjes verbonden worden. Het park is een stuk dieper (500 meter) dan dat het breed is (+/- 120 meter) en het staat boordevol speeltuintjes, diverse kinderboerderij-veldjes en educatieve onderdelen met boerderij als thema. Zo is er een molen, zijn er moestuintjes, uitleg over insecten, diverse shows en kleine attracties.
De attracties bevinden zich vooral achterin het park en je moet hierbij denken aan kleine tractorctjes waar je een rondje op kunt rijden, pony’s waar je als kind een klein stukje op mag rijden en fiets-attracties waar je bijvoorbeeld een paard met wagen moet voortfietsen of door een fruitgaarde fietst. Vanaf dit jaar is er ook een serieuze attractie aan het scala toegevoegd: De Fien & Teun Trekkerbaan.
Dit is écht een prachtige attractie die je langs Fien en Teun en al hun vriendjes laat rijden. Het is een boeiende attractie met gesproken dialogen die een leuk verhaal vertellen. En het ziet er echt van begin tot eind goed uit!
We zijn zelf woensdag begonnen in de boerderij en hebben ons een aantal uren enorm goed vermaakt met alles wat er te zien en te doen was. In de namiddag was ons huisje gereed en zijn we naar het resort gereden.
Een puntje van kritiek heb ik ook. Wie me kent weet dat ik horeca in een park belangrijk vind. Lekker eten mag een prijs hebben maar de horeca prijzen zijn in dit park aan de hoge kant. En de kwaliteit kan beter.
Ik was €25 kwijt voor onderstaande foto. 2,5 broodje en een (lekker!) biertje. Waarbij het broodje knakworst écht mini was en de bal taaier was dan het broodje. Geld zat! Maar goed, we zijn een paar dagen weg, ik wil er niet te veel over klagen.
Het familieresort
Je kent het wel. Een vakantiepark met huisjes en chalets. Zo is hier ook. Maar het is hier wel tot in de puntjes goed uitgewerkt! Alle huisjes op dit park hebben naast een nummer ook een naam. Zo sliepen wij in “Tante Perenboom”, (bekend uit de boeken van Woezel & Pip). De veranda lag boven de oever van het grote meer op dit park. Bij de deur ligt een aardig grasveldje met picknickbankje en zaten pal naast een speeltuin. Ideaal!
Zonder kinderen heb je hier niks te zoeken. Maar met kinderen is dit écht heel leuk!
Vrolijk gekleurde chalets, een autoluw park. Een speelschuur en vrolijke dorpsstraat waar shows en een parade zijn. En alles op loopafstand van je huisje. En om het voor iedereen gemakkelijk te maken kon je gratis en makkelijk een bolderwagen (zo noemde het daar polderwagen) pakken om je kinderen makkelijk in te vervoeren.
Op het park kwamen Fien en Teun en zijn vriendjes dus ook terug. Zo reserveerde we de eerste avond het buffet met Mike & Moly. Die kwamen aan tafel voor een momentje in het restaurant op het park. En ik wil even een grote shout-out geven aan dit buffet. De horeca in het vakantiepark is zeer goed en dit is echt, een van de beste buffetten die ik ooit heb gezien! Voor iedereen is er een ruime keuze, geen exotisch eten maar alles wat ik at was smaakvol én het was warm.
De kinderen kunnen in het restaurant op diverse plekken spelen dus die hoeven ook niet aan tafel te blijven. Wat ook leuk is; er zijn ontzettend veel boekjes verdeeld over het hele restaurant die je kunt lezen terwijl je daar bent.
Ze hebben dit buffet overigens niet iedere dag. Sowieso is het een goede tip om vooraf te kijken wat er überhaupt te doen is op welke dagen. Want die wisselen nogal. Zowel entertainment als het aanbod in het restaurant. Wellicht dat het wel iedere week hetzelfde is, maar er is gedurende de week meer te doen dan dat je er waarschijnlijk dagen slaapt.
Behalve het buffet boekte we ook het ontbijt met Fien en Teun. Hetzelfde idee, hetzelfde restaurant, wellicht zelfs dezelfde medewerkers, al hadden ze nu een Fien en Teun pak aan 😁
En het buffet lag nu vol met lekkere broodjes en diverse soorten beleg. Wederom perfect!
We besloten vandaag (donderdag) niet naar de Avonturenboerderij te gaan. Oliver kon dan lekker 'thuis' slapen, er was een bingo op het park en bij bovengenoemd ontbijt zat een bezoek aan de boerderij inbegrepen. Dit is een boerderij die achter het vakantiepark ligt en je hebt twee keuzes; een koeien boerderij of een paardenmanege. Koeien vind ik fijn, paarden alleen in de frikandel. We kozen daarom voor de veehouderij. Je wordt hier naartoe gebracht met een treintje en tijdens de tour krijg je uitleg van de boerin, kun je de kalfjes aaien en de koeien voeren. Je sluit af met een glaasje verse melk. Erg leuk!
We spelen nog wat op het park en in de speelschuur (denk aan een kleine versie van Monkey Town) en vanwege de positieve eerdere ervaringen qua horeca hier besloten we om ook het restaurant voor ‘s avonds te reserveren. Direct na het entertainment wat vanaf 16:30 gepland stond.
Het programma begon met de Fien & Teun - Inhuldigingsceremonie. Een muzikaal feestje waarbij alle aanwezige kinderen een medaille krijgen en ereburger van Molenwaard worden. Niet lang daarna start de parade.
Leuke wagens rijden hierin 1,5 rondje door de Dorpsstraat waarna ze stoppen voor een fotomoment.
Na een snelle foto was het tijd om te dineren. Ook dit was weer tip top in orde. Heerlijk gegeten voor een schappelijke prijs!
Waar ik eerder klaagde over de prijzen moet ik zeggen dat dit restaurant alles goed doet!
De kinderen zijn moe. En wij ook.
De laatste dag heb ik broodjes gehaald bij het kruideniertje op het park en aten we lekker buiten op de veranda. De restjes voerde we aan de eendjes in het meer en het was tijd om de spullen te pakken. Onze mini vakantie zat er weer bijna op. Maar niet voordat we toch nog even naar de Avondurenboerderij gaan.
We kwamen precies tijdens de openingsceremonie binnen we zagen al een sloot bussen op de parkeerplaats staan. Het beloofde een drukke dag te worden!
Snel naar achter om toch nog wat van de attracties mee te pikken.
James genoot nog van een rondje op de mini tractors, we hebben de Fien & Teun trekkers nogmaals gedaan, gaven nog wat geitjes eten en James wilde nog spelen bij zijn favoriete speeltuintjes. Het was mooi geweest!
Ik zou iedereen met jonge kinderen aanraden om dit park en daarbij ook het vakantiepark eens te bezoeken. Ze begrijpen hier echt goed hoe je een gast onderdompelt in een fijne wereld die bedacht is voor jonge kinderen. Het personeel is overal aardig en gemotiveerd. Je kunt er leren, vermaakt worden en kunt er echt onbezorgd lekker weg in eigen land.
Wij komen er zeker nog eens terug! 😎