Gisteren was het tijd voor Plopsaland de Planne, vandaag ga ik naar Walibi Belgium. Met de trein vertrek ik al vroeg vanuit de Panne.
Oneindige treinen in de ochtendmist...
Onderweg moet ik even mijn route bijstellen, maar met een half uur vertraging (en ter compensatie maar één overstap in plaats van drie) kom ik rond elf uur aan op station Bierges-Walibi. Ook hier ligt het station vlak naast het park. Ideaal! Het is duidelijk drukker dan gisteren in Plopsaland, maar ik zou het geen drukke dag kunnen noemen. Voor een paar attracties staan rijen van 20 minuten maar het meeste staat op 5 minuten als ik binnenkom. Goed te doen. Ik laat mijn tas achter bij de bagageopslag voor in het park. Dat is netjes geregeld door Walibi: voor vijf euro hoef ik er niet mee te sjouwen. De medewerker vertelt me vriendelijk dat ik hij niet zeker weet of het punt open is tussen 12 en 13 uur, maar de rest van de dag kan ik gerust terugkomen om iets in of uit mijn tas te doen. Dat komt goed uit, want in de loop van de middag gaat het regenen en nu laat ik mijn plu in mijn tas. 🙂
Hallo Walibi!
Ik maak me een beetje zorgen om de drukte. Ik had vroeg willen komen om Tiki Waka en Kondaa te doen voordat het echt druk zou worden, maar dat is niet gelukt door het gedoe op het spoor. Ik loop toch maar direct naar achteren en ontdek dan dat er een single rider is bij Tiki Waka. Goed nieuws, want de gewone rij is al 20 minuten en als ik zie dat er een groep van meer dan 10 kids vlak voor me loopt, zie ik die nog wel oplopen. Ik loop de single rider rij in en kan zo doorlopen het treintje in. Voordat ik het door heb, ben ik al op weg. Dat is een meevaller! Ik snap de drukte niet echt want ik vind het geen spectaculaire baan. Wel leuk, maar hij is het niet waard om meer dan 30 minuten voor te wachten op een drukke dag.
Op naar Tiki Waka!
Exotic is het thema en dat is goed gelukt met het station.
Jammer van de lage capaciteit waardoor de rij snel oploopt. Dat maakt de baan niet helemaal waar, maar het is wel een leuke ride.
Op naar Kondaa. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, maar ik ben een beetje nerveus nu Ride to Happiness de dag ervoor toch wel wat tegenviel. Ook Kondaa heeft een single rider rij en net als bij Tiki Waka staat er niemand te wachten. Al snel zit ik erin en Kondaa valt me absoluut niet tegen. Wat een gave baan! Snel, soepel, gave elementen, leuke hopjes aan het eind: ik word er heel blij van. Deze dendert wel mijn top 10 in! En ik sluit snel nog een keer aan in de single rider rij. Aan het eind van de dag staat de teller uiteindelijk op een rit of vijf, en daar had best nog wat bij gemogen. Het was dat het ging regenen en dat meer mensen de single rider-rij ontdekt hadden, waardoor de rij daar toch ook opliep naar 15-20 minuten... Anders had ik nog wel meer ritjes gemaakt. Super baan!
Er is niet bezuinigd op aankleding. Indrukwekkende start van de wachtrij.
Het hele gebied ziet er goed uit... en Konda zelf is ook een plaatje.
Vanuit de wachtrij zie je op een rustige dag weinig van de baan, eigenlijk alleen de eerste twee heuvels. Ik moest me laten verrassen en dat deed ik graag!
Vanuit de rij van Calamity Mine heb je een spectaculairder zicht op Kondaa
In Walibi Belgium ben ik eerder geweest en toen was Challenge of Toetanchamon mijn favoriet. Ook nu doe ik snel een ritje. Of eigenlijk twee, want er staat niemand in de rij. Leuk! Een uur nadat ik uit de trein ben gestapt heb ik al bijna alles gedaan wat ik wilde doen vandaag. Hoera! Het zonnetje schijnt er een beetje bij en ik ben blij.
Het zonnetje schijnt af en toe door de wolken heen en ik kan schieten op mummies. Wat wil je nog meer?
Vrolijk loop ik door de rest van het park. Het ligt er prima bij, vooral de achterste helft. Psyké Underground ken ik nog niet in deze vorm. De laatste keer dat ik in Walibi Belgium was, is misschien wel tien jaar geleden. Ik weet dus wat ik van de achtbaan kan verwachten, maar de aankleding in deze vorm is nieuw voor me. Je ziet wel dat het publiek meer van de nieuwe dan van de oude achtbanen is want de ellenlange wachtrij kan ik volledig zonder te stoppen doorwandelen. Toch bevalt de aankleding me wel, Walibi heeft er echt wel iets van gemaakt. De attractie krijgt onverwacht nog een extra thrillfactor: als ik al in het treintje zit, vertelt mijn buurvrouw me dat het meisje achter me vlak daarvoor heeft moeten overgeven na een rit in deze achtbaan. Nu doet ze ‘m nog een keer. Iew. Gelukkig houdt ze dit keer haar maaginhoud binnenboord…
In de ochtend ging er af en toe iemand in de waterbaan. Met Psyké Underground ernaast is het een fris gebied, niet al te spectaculair gedecoreerd, maar het doet ook niet gedateerd aan.
Het blijft een bijzonder idee dat in die doos een looping zit.
Daar gaan we!
Pulsar is nieuw voor mij, maar sla ik over. Geen zin in een nat pak.
Fun Pilot had ik nog niet gedaan en is precies wat je van een kiddie verwacht. Prima, maar niet bijzonder.
Dit vond ik héél goed verzorgd: overal in het park stonden dispensers voor zonnebrandcrème. Ze leken bovendien hufterproof te zijn. Dit zouden meer parken moeten doen!
Cobra is precies wat je van een Boomerang verwacht. In de herhaling: prima, maar niet bijzonder.
Palais du Genie kon ik me niet herinneren van een eerder bezoek. Matig madhouse, met tot mijn verbazing in de voorshow exact dezelfde draaiende trap als in Walibi Holland. Wel leuk aangekleed van buiten.
Popcorn revenge is nieuw voor me en wat een leuke attractie is dit! Echt een van de toppers van het park. Ik doe hem een keer of vijf, haha. Super tof, goed ritsysteem ook waardoor het steeds anders is. Heel leuk!
Ik had gelezen dat Loup Garou pijnlijk is. Dat viel me echt reuze mee. Sterker nog: toen ik eruit kwam, sloot ik direct weer aan voor nog een ritje. Heel comfortabel is hij niet (ik had niet de behoefte om een rit of zes te maken, zoals gisteren bij Heidi), maar ik zou hem zeker niet overslaan. Dat deed ik wel, zonder twijfel, met Vampire.
Calamity Mine: lekker lang, veel treinen, hoge capaciteit. Leuk!
Deze nieuwe attractie, Silverton, ziet er mooi uit. 's Ochtends had hij ook rookeffecten, die ik later op de dag niet meer zag. Wel een aanwinst voor het park.
Op basis van het horeca review topic had ik gekozen om te lunchen met een Mitraillette. Verwachtingen werden ingelost: de komende uren hoef ik inderdaad niet te eten. Veel!
Rond half vier begon het te regenen. Een mooi moment voor nog wat herhaalritjes in CoT (waarbij het personeel zo vriendelijk was om wat tips te geven voor hogere scores 😉 ) en Popcorn Revenge, en daarna was het tijd om de trein weer te pakken.
In de regen ziet een park er al snel treurig en leeg uit en dat gold ook voor Walibi Belgium.
Er stond opeens een rij voor Popcorn Revenge! En met een storing erbij stond ik ook nog eens in de langste wachtrij van de dag. Dat was niet de bedoeling... 🙂
Ik ben positief verrast door Walibi Belgium. Het park lag er prima bij, al is het contrast tussen de oudere delen vooraan in het park en het nieuwe deel achterin wel groot. Vampire, Cobra, Loup Garou… ik zou ze niet missen als ze verdwijnen want het doet gedateerd aan. Konda daarentegen is een baan voor in mijn top 10. Ook de andere nieuwe attracties zien er goed uit en vullen het attractieaanbod goed aan. Het personeel werkte goed door, de operations waren prima. Kortom, ik heb me vandaag goed vermaakt. Ik kom graag nog eens terug!