Afgelopen week was ik voor enkele dagen in Kopenhagen.
Ik wilde graag beide parken (Bakken en Tivoli) bezoeken, en moest dit door alle andere plannen die ik had in de stad, dan maar op dezelfde dag gaan doen.
Beide parken gaan pas rond de middag open, zoals dat wel meer gebeurd in Scandinavië.
Ik ben daarom s'morgens tegen 9:30uur eerst naar de "Vor Frelsers Kirke" (Verlosserskerk) gegaan, welke in het stadsdeel Christianshavn staat.
Deze kerk is vooral bekend vanwege de kurkertrekkervorm van de torenspits.
Je loopt hier namelijk via een wenteltrap buiten langs de spits omhoog, wat voor een schitterend uitzicht zorgt.
Klimmend via de beroemde "Stairway To Heaven" kun je dan o.a. Tivoli in de verte zien liggen.
Het interieur van de kerk kan je helaas niet bezichtigen, omdat er een doopviering bezig was waar men niet gestoord wilde worden.
Anders had ik hier namelijk nog een geweldig mooi orgel kunnen zien.
Daarom heb ik maar de trein richting Klampenborg gepakt. Met treinritje van nog geen 30minuten, was ik dan al voor 10 over 11 in Klampenborg. Nog te vroeg voor Bakken dus, welke pas om 12:00uur open zal gaan.
Dus koos ik ervoor om maar even naar het strand te gaan, welke direct achter het treinstation ligt. Hier kon ik met een temperatuur van nu al 25graden nog lekker even relaxen.
De enige drukte kwam van een surf klasje dat bezig was, de rest van het strand was nog niet echt druk te noemen.
Tegen half 12 ben ik toch maar vast richting Bakken gelopen, wat dus via het straatje te bereiken is dat direct voor het station ligt.
Er bleek al wel een wachtrij bij de kassa's te staan, maar dat was geen probleem. Want behalve enkele kiddie rides was er nu toch nog niets open.
Dus ben ik het park maar ingelopen voor een snel foto rondje.
Het park liet bij mij nu al niet zo'n geweldige indruk achter. Het zag er allemaal uit als een permanente kermis die wel wat onderhoud kan gebruiken.
Maar goed, ondanks deze eerste indruk, toch maar een aantal attracties gedaan, waaronder alle coasters natuurlijk.
Dit kon vanaf 12:00uur en Rutschebanen was mijn eerste credit van deze trip.
Helaas was mij al snel duidelijk waarom deze klassieker onder de coasterfans zo'n tegenvaller is. Man, man, man, je word bij elke bocht en elke drop volledig dood geremd. Dit haalt echt het plezier uit de baan.
Ik weet niet hoe deze klassieker was voordat Kumbak zich er mee heeft bemoeid, maar ik denk wel stukken beter.
Na Rutschebanen was direct Tornado als 2e coaster aan de beurt.
Het was bij deze Intamin spinning nu nog direct instappen.
Ook hier was het mij direct duidelijk, waarom iedereen deze spinning als enorm lomp beoordeeld.
Je word het laatste stukje van de lift bijna omhoog geschoten zo snel, Hierdoor klap je met je nek direct vol in het schouderharnas, wat best wel pijnlijk kan zijn.
En omdat ik deze rit samen met 2 Denen maakte, kregen we gedurende de rit nog vaker heftige klappen te verduren.
Na deze rit direct richting Vilde Mus gegaan voor een ritje. Ik hoefde hier ook totaal niet te wachten.
Maar goed, net als elke andere standaard muis stelde ook deze rit niet veel voor. Veel beter was de vlakbij gelegen Zierer Flitzer met de naam Racing.
Dit type baan waar je zonder beugel of gordel in zit kende ik al van de kermis en het zijn er leuke baantje.
Zo dat ging lekker, 4 nieuwe credits in 15minuten. Hoe lang zou ik doen over de laatste 2?
Bij Mine Train Ulven stond al wel een korte rij, maar ik hoefde gelukkig maar 1 ritje te wachten hier.
Onverwachts was deze baan toch voor mij de topper van het park. Een lekker lange en afwisselende rit, met veel snelheid.
Nu nog 1 credit voor de bingo, zal dat gaan lukken?
Mariehønen was dacht ik even aan klein schaam momentje, maar ik mocht er zonder problemen in.
Grappig was toch wel de fotostop op de lifthill, zodat alle kinderen konden zwaaien naar hun ouders.
Nou dat was dan de bingo. Binnen in minder dan 25 minuten.
Ik ben hierna even wat gaan lunchen bij dat pizza zaakje naast Rutchebanen, waarna ik een 2e ronde gemaakt heb door het park voor een paar foto's, enkele ritjes in thrillrides/flatrides en rerides in Tornado en Rutschebanen.
Deze flatride heb ik ook nog geprobeerd, maar net als vorig jaar in Liseberg kreeg ik hem hier ook niet echt aan het spinnen.
Deze cocktailshaker is echt niks voor mij en ik heb deze simulator dan ook met plezier over geslagen.
Ik zei eerder al dat Bakken op een permanente kermis lijkt met een tekort aan onderhoud. Dat is aan de volgende zaken wel te zien. Ze kunnen in ieder geval wel een likje verf gebruiken.
Dit spookhuis stelde helaas ook niet echt veel voor. Ik heb wel eens betere gedaan, zowel op de kermis waar deze ook vandaan lijkt te komen als in pretparken.
Normaal gesproken sla ik S&S torens met alle plezier over omdat deze voor mij geen verrassing meer bieden. Dit geld voor de standaard Spaceshot en Turbodrop modellen, maar niet voor deze Doubleshot, welke juist enorm verrassend was.
Ondertussen begon het al stukken drukker te worden in het park. Maar ik had het na ruim 2uurtjes al wel gezien.
Ook bij de flume was het ondertussen behoorlijk druk, maar wat wil je dan ook met een temperatuur die tegen de 25graden aan zat en een erg lekker zonnetje.
Met nog 1 afsluitend ritje in Tornado, kwam er voor mij na 2,5uurtjes al een einde aan mij eerste bezoek aan Bakken. Nu weer terug naar Kopenhagen, om de rest van de middag en avond in Tivoli door te brengen
Bakken, dit was het voorlopig. Ik zal hier niet snel terug komen, of er moet een indrukwekkende nieuwe coaster bij komen.
Nadat ik uit Bakken weg ben gegaan, stond ik rond 15:00uur al in Tivoli.
Ja dat is het voordeel van een pretpark dat direct naast het centraal station ligt.
De meeste drukte was op dat moment NIET voor de poort te vinden, wat je mogelijk zou verwachten, maar binnen in het park.
Vlakbij dit schitterende "oosterse' gebouw, ligt namelijk het hoofdpodium van het park en daar was net de jubileums parade bezig met hun afsluitende ronde.
Deze parade was al begonnen midden in het centrum van Kopenhagen en was daarna naar het park gelopen.
Een beetje kijkend naar die parade ben ik gewoon doorgelopen richting Rutschebanen. Deze klassieke houten achtbaan, is de oudste operationele achtbaan in Europa, en voor mij de eerste credit in Tivoli.
Ik nam voor mijn eerste ritje plaats direct voor de brakeman, waar ik na afloop kort even mee gepraat heb. Een bedankje voor deze geweldige rit natuurlijk en gezegd dat Rutschebanen in Tivoli echt vele malen beter is dan de gelijknamige baan in Bakken.
Hij deed net alsof hij dat niet kon geloven en zei tegen mij dat ik de volgende rit van hen kon krijgen met nog minder remmen. Nou, dat bleek echt niet gelogen. Backseat vloog ik bijna uit de trein zoveel airtime zit er nog in dit oude beestje.
De Starflyer was hierna aan de beurt.
Opvallend vond ik wel dat je hier letterlijk alles uit je broekzakken moest halen voordat je een ritje mocht maken. Maar ondanks dit kleine oponthoud, was het weer een geweldig leuke rit met ook nu een indrukwekkend uitzicht.
Onder de starflyer staat 1 van de nieuwste attracties van het park, namelijk de Mondial Shake Tik Tak. Deze zaak zat continue goed vol, maar is aan mij niet besteed.
De Mack Powered coaster die hier ook naast ligt is helaas nog niet zover dat deze open kan voor publiek. De track ligt er al wel volledig, maar er moet nog veel gebeuren aan station en techniek.
De opening staat ook pas gepland voor later dit najaar.
Na in deze hoek van het park bij "Vaffelbageriet" een enorm lekker ijsje gehaald te hebben, ben ik richting het Chinese gedeelte van het park gelopen. Hier staat namelijk de volgende credit voor mij klaar. Dæmonen mag dan wel 1 van de kleinere B&M's zijn, qua stats, maar toch gaf deze baan een erg vette rit.
Hierna was het tijd voor de laatste credit die ik nog moest en kon doen.
Kamelen is namelijk de nieuwste coaster in het park. Een leuk baantje voor kinderen, maar 5 rondjes is toch wel te veel van het goede.
Vertigo was gesloten, waar deze 2 dagen eerder nog wel open was.
Maar of dat voor mij erg was...... Ik weet het zeker van niet 😉
Dan de vlakbij gelegen Huss Condor maar doen. Die nieuwe kantelende gondels geven wel een grappig gevoel.
Nog even een rondje door deze prachtige tuinen gelopen.
Om daarna bij "Den Flyvende Kuffert" uit te komen.
Ik wist al dat dit een darkride was gebaseerd op de sprookjes van H.C.Andersen, maar niet dat het allemaal zo mooi uitgewerkt zou zijn.
Zo'n soort attractie zou ook voor de Efteling wel goed kunnen werken.
Het was ondertussen al 19:00uur geweest en begon toch wel honger te krijgen.
Tivoli heeft voldoende goede restaurants en echt voor iedereen wat wils.
Ik had zelf eerder vandaag al de "Biergarten" gespot achter Rutschebanen en daar ben ik maar gaan eten. En net op tijd blijkbaar, want niet veel later zal dit deel van het terras helemaal vol.
Na het eten en 2 lekkere glazen Weizen bier, was het ondertussen al gaan schemeren en in het hele park de prachtige verlichting aan gegaan.
Ook bij Rutschebanen zorgde dit voor een mooi sfeertje.
En omdat ik er toch stond, dus gelijk maar een 3e ritje gedaan in deze topper.
Onder Rutschebanen zit nog van alles verstopt, waaronder een leuke shooter darkride "Minen".
In deze hoek van het park liggen ook nog een aantal flatrides, die er zo in het donker met de verlichting aan erg mooi uit zien.
Ik heb er alleen maar die Zamperla Air Race van gedaan, omdat ik dit type ride nog niet eerder gezien heb. Ik vond hem zelf nog best een heftige rit geven, dus heb ik het bij 1 keer gelaten.
Een ritje met de Starflyer in het donker geeft ook een geweldig mooie indruk van het park.
Helaas kun je geen foto maken van boven, dus dan maar eentje van de toren zelf.
In het Chinese gedeelte geven de lampionnen en verlichte pagode een super sfeer.
Helaas lijkt die Condor hierdoor juist op een vliegende schemerlamp 😉
Na een 2e ritje Dæmonen te hebben gedaan in het donker, heb ik ook nog een 2e ritje gemaakt in die schitterende vliegende koffer.
Ondertussen was het alweer 22:00uur geworden en was er op het hoofdpodium een erg leuke band begonnen te spelen, waar ik nog een tijdje naar heb staan kijken/luisteren.
Ze speelden allerlei bekende nummers in een jazz/motown jasje wat erg goed klonk.
Tegen 22:30uur ben ik richting de brug gelopen over de grote vijver. Hier werd namelijk vanaf 22:45uur Tivoli Illuminations geven een erg leuke show met licht, geluid en lasers.
Na deze show ben ik weer terug gegaan richting hoofdpodium, waar de band nog steeds bezig was en het publiek vrolijk mee zong en danste.
Vanaf 23:45uur zou hier ook het afsluitende vuurwerk te zien zijn.
Maar helaas begon het nadat de band gestopt was met spelen tegen 23:30uur ineens te regenen en te onweren. Veel publiek wilde niet nat worden en zijn toen het park uit gegaan, waaronder ik zelf.
Mijn dag Tivoli is hierdoor helaas niet zo mooi geëindigd, maar toch heb ik mij enorm vermaakt.
Tivoli is absoluut voor herhaling vatbaar.
Het park staat nu in mijn top 5 favoriete parken en Rutschebanen in datzelfde park is mijn nummer 3 houten achtbaan geworden.