Er is veel mis met Steel Curtain, de spectaculaire S&S coaster die in 2019 opende in Kennywood. Er is zelfs zoveel mis dat ie dit seizoen dicht zal blijven om oplossing te vinden.

To increase ride reliability and longevity, the Steel Curtain will undergo an extensive modification project this year. The park has worked with third-party engineers and the ride’s manufacturer to determine a long-term solution that will allow the ride to run without interruption. The coaster will be closed for the entirety of the season as we work on this project.

Bron: https://www.kennywood.com/Steel-Curtain-Update

Heb jij deze credit al? Stond ie op je planning voor 2024?

Ik heb deze nog niet en ben dit jaar toevallig in Pittsburgh, dus dit is voor mij erg zonde. Afwachten hoe snel ze een oplossing vinden en zorgelijk dat partijen buiten S&S om nu betrokken zijn bij dit proces.

Dat is al erg snel, als je na vijf jaar al zo'n grote investering een jaar lang dicht moet zetten heb je toch echt wel een probleem. Ik heb het altijd een erg vreemde baan gevonden, maar ik had geen idee dat hij dergelijke issue's zou hebben.

Ik heb hem gedaan, maar dat was nog best lastig toen wij er waren. Ding hele dag veel storingen. En een hele nare virbratie in de trein. Zag er spectaculair uit en goh, daar blijft het wat bij 🙂

• jos heeft hierop gereageerd.

Echt wel een toffe en unieke baan, zonde dat de baan zoveel problemen heeft. Hopelijk vanaf 2025 weer probleemloos operationeel.

Vreemd? Dit is toch gewoon een lift hill en remmen op het einde? Wat kan hier verkeerd gaan?

Dat een Lighting Rod vaak downtime heeft door de lancering, akkoord, maar wat is hier (buiten de layout) specialer aan dan de doorsnee achtbaan?

TuttiFrutti Dat vroeg ik me ook al af. Natuurlijk blijft elke achtbaan in zekere zin een complexe machine, maar er zit op zich niets unieks in. S&S moet toch wel behooorlijk prutswerk hebben geleverd en ik vraag me af in hoeverre de fabrikant aansprakelijk kan worden gesteld hiervoor.

Ik mag toch aannemen dat S&S dit zelf ook nier zo wil. En dat ze daar al het nodige aan hebben gedaan om het op te lossen. Dat het park zelf al aangeeft dat ze een derde partij naast S&S erbij hebben gezocht geeft wel aan dat ze met S&S er alleen niet uit zijn gekomen. En dat S&S de derde partij er waarschijnlijk zelf niet bij heeft gehaald. Het bericht op deze manier is niet echt een goede recentie voor S&S.
      Wellicht halen ze Vekoma erbij.

TuttiFrutti Precies dezelfde gedacht, ik zag ook geen block brakes of iets dergelijks. Dus hoe ingewikkeld kan het dan zijn dat je een jaar lang alles dicht moet gooien? zou het probleem dan in de PLC techniek zitten o.i.d.?

• Njit heeft hierop gereageerd.

StefanV er zijn geruchten dat de supports verzwakt zijn. Zie onderstaand filmpje:

• Niek heeft hierop gereageerd.

Ronny Wellicht halen ze Vekoma erbij.

In de USA is Premier Rides vaak een troubleshooter

Njit er zijn geruchten dat de supports verzwakt zijn

Een van de weinige achtbanen ook waarbij het merendeel van de supports recht omhoog staat of een hoek van 90 graden heeft. Bij elke andere gerenommeerde bouwer zie toch altijd netjes een structuur die uit driehoeken is opgebouwd (waarbij we de grond ook als één van de zijdes mogen rekenen).

Deze baan ziet er toch uit als een knex-pakketje, ik ben niet verbaasd dat de problemen in de supports zitten.

12 uur geleden geplaatst:

Maar ze zeggen hier nog steeds eigenlijk niks. Behalve dat 'ie dicht blijft dit seizoen.

Wel stom dat de baan dicht is. We hadden deze voor komende vakantie gepland. Was ook de enige nieuwe baan die we daar nog moesten doen. Laatste keer dat we er waren was 2006.

Niek S&S heeft dit gedrocht ook gemaakt, dus wat betreft is het niet verrassend dat ze nooit verder zijn gegaan dan rechte supports.

FlyingTimo In de USA is Premier Rides vaak een troubleshooter

Aangezien S&S onderdeel is van Sansei Technologies, zou de kans voor Vekoma best wel aanwezig kunnen zijn gezien ze door hetzelfde bedrijf worden beheerd. Vekoma heeft een beduidend beter track record dan S&S op dit moment als het gaat om achtbanen.

Hjalmar S&S heeft dit gedrocht ook gemaakt, dus wat betreft is het niet verrassend dat ze nooit verder zijn gegaan dan rechte supports

telt dit als schuine supports?

Njit Dat is nog steeds niet een driehoek support, dat zijn voornamelijk rechthoeken of parallelogrammen.

Hjalmar S&S heeft dit gedrocht ook gemaakt, dus wat betreft is het niet verrassend dat ze nooit verder zijn gegaan dan rechte supports.

Nogthans heeft dat ding driehoeken zitten op de plekken waar dit het meest logische zou zijn. Het zijn kleine karretjes, dus qua krachten zal het bij zo'n ding ook nog wel mee vallen in vergelijk met een grote trein die op hogere snelheid en waarschijnlijk meer G's langs komt.

Overigens heeft ook steel curtain wel wat driehoeken, maar in de halve loops ontbreken ze, terwijl daar toch wel wat krachten naar buiten gaan. Het kan zijn dat de rest van de constructie niet sterk genoeg was dit op te vangen.

Op zich zie je een vierkante-toren-constructie als basis wel vaker. Millenium force, maar ook the Big One hebben zoiets. Alleen liggen de krachten daar beduidend anders dan bij een halve looping.

Je zou toch verwachten dat sinds de overname de kennis van Vekoma gemakkelijk ingebracht kan worden bij S&S.

Ik vond de support chaos altijd wel heel lelijk.
                      Maar de rit op zich zou ik wel graag eens doen. Gekke bochten, leuke hobbels. En een aparte layout.

Alain Je zou toch verwachten dat sinds de overname de kennis van Vekoma gemakkelijk ingebracht kan worden bij S&S.

Kennis deling binnen dochters kan natuurlijk, maar Vekoma is in 2018 overgenomen en deze baan is halverwege 2019 geopend, de kans is nihil dat kennis en ervaring van Vekoma hier is benut.