Niek Thanks voor de goede tip Niek. De programma's draaien hier en het is zeker weten mooie software, die op sommige vlakken zelfs vloeiender lijkt te renderen dan de Adobe software. Ook de prijs is zeer aantrekkelijk, hoewel ik nu op dit moment ook gebruik maak van de Covid-19 discount van Adobe en het komende jaar 'slechts' 29,99 per maand betaal (linkje, lagere korting in het voorbeeld, bij mij behoorde korting op jaarabo ook tot de opties). Nog steeds duurder dan de Affinity software, dat wel natuurlijk.
Het grote nadeel is echter dat ik een archief van 15 jaar aan .PSD, .INDD en .AI files heb en dat ik samenwerk met bureaus die enkel Adobe CS draaien. De export functie van Affinity naar Adobe en omgekeerd zou dus volledig bugvrij moeten zijn, anders wordt Adobe aan de kant schuiven echt een no-go. Ik heb wat geëxperimenteerd en ik zie dat er ook al tooltjes ontwikkeld worden die een en ander mogelijk maken dat nog niet in de programma's zelf is ingebouwd (converteren van Affinity Publisher naar Adobe InDesign via PDF), maar layers, fonts en gelinkte files worden dusdanig in de war geschopt dat volledig overstappen op Affinity momenteel echt nog wat te prematuur is voor mij.
Ik hoop dus dat Adobe de hete adem voelt van de concurrentie en dat er in het komende jaar meer aantrekkelijke opties ontstaan. Iets om in de gaten te houden, sowieso!