Als je een beeldscherm hebt dat 60 fps kan afspelen, zou ik ook in 60 fps opnemen. Opnemen in een hoger aantal frames per seconde is sowieso aan te raden, want stel je wilt dan een stukje langzamer afspelen (dus eigenlijk in slowmotion), dan kan dat al met je originele beeldmateriaal. Je zou dan kunnen vertragen in de nabewerking naar 30 fps, en blijft het toch vloeiend.
Enkele voorbeelden van verschillend aantal frames per secondes:
Filmmakers maken vaak film op 24 fps.
Beeldschermen vertonen veelal 30 fps.
Moderne camera's en beeldschermen kunnen 60 fps aan.
De slomo-functie van een iPhone filmt op 120 of 240 fps, afhankelijk van je instelling.
Gaming monitoren van een hoge kwaliteit kunnen tegenwoordig zelfs zo'n 144 fps aan, zodat de gamer alle snelle actie meekrijgt en dus niet het spel verliest omdat zijn reactievermogen wordt beperkt door een 'langzaam' beeldscherm.
Een ander aspect is de resolutie. Je wilt gaan kijken in 1080p, maar je zou dan willen opnemen in 1440. Waarom? Ik zou het logischer vinden als je eventueel op 4K zou filmen, dat is mooi voor wanneer je eventueel een keer een 4K tv aanschaft. 1440 is voor nu een te hoge resolutie en voor een 4k tv een te lage resolutie.
Kortom: wil jij nu goede video voor een full-hd tv? Dan film je op 1080p op 60 fps. Wil je met het oog op de toekomst filmen? Dan zou ik voor 4K kiezen op 60 fps, onder voorwaarde dat je GoPro dat uberhaupt kan.
Hoe hoger de resolutie en hoe hoger het aantal fps, des te groter je filmbestanden zullen zijn. Daar zul je dus ook weer de rekenkracht van je computer voor moeten hebben en de opslagcapaciteit. Als je pc/laptop überhaupt geen 4k kan verwerken, dan kun je dat natuurlijk ook al weer laten zitten 😉
Succes!