Zingo Over snelladers en standaarden:
The problem with all these charging standards is that they are all incompatible with each other. This means you cannot use a Qualcomm-certified Quick Charger to fast charge your OnePlus 6 or Google Pixel 3 and vice versa.
To solve these issues and to further expand the USB ecosystem, USB-IF — the body behind the USB standard — came up with its own fast charging standard called USB Power Delivery. This fast charging spec is a part of USB-C and it is capable of supplying up to 100W of power. USB-PD was designed with not just in smartphones in mind but other power hungry devices as well like laptops, monitors, DACs, and more.
Since USB-C is soon going to become the port for all types of connectivity, there’s a possibility of USB-PD becoming the fast charging spec of the future. Apple has already adopted USB-C as the only form of connectivity option across its MacBook, MacBook Pro, and iPad lineup. And along with USB-C, Apple also adopted the USB PD fast charging tech for its devices. The advantage of USB PD is that as USB-C becomes commonplace, so will USB PD.
Power Delivery wordt door Apple ondersteund, maar niet door jouw Dash charger volgens mij. 🙁 Wellicht dat je dan toch een nieuwe lader moet kopen. Eentje die PD ondersteunt, ik dacht dat Anker tegenwoordig hele goeie laders had maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verder nog ff mijn gedachten over Apple's koers m.b.t. het opladen van je accu:
Er zit geen lader in de doos, maar Apple gaat naar verwachting wel nieuwe accessoires introduceren voor het magnetisch draadloos laden: net zoals de Apple Watch nu magnetisch op de achterkant van het horloge plakt, wil Apple dit schijnbaar ook introduceren bij de iPhones. Resultaat zal ongetwijfeld een efficientere, snellere draadloze oplaadmogelijkheid zijn, terwijl ondertussen ook geruchten gaan over een verhoogd wattage (huidig draadloos: 7,5 watt, verwacht wattage 15 watt).
Apple heeft te veel geld en tijd in de ontwikkeling van de Lightning standaard gestopt. USB-C wordt wel op hun laders aangeboden, maar niet op de telefoons zelf. De verwachting is dat Apple dit ook niet gaat doen, ze willen naar een poortloze iphone. A single slab of glass, aldus voormalig Apple design guru sir Jony Ive. Kortom: als Lightning er uit gaat, komt er niets voor terug. Ik vermoed zelf dat dat ook is waarom Apple nu schijnbaar hard inzet op een betere manier van draadloos laden. Daarbij:
- AirPods 2 kunnen al draadloos laden.
- AirPods Pro kunnen draadloos laden.
- De iPhones kunnen al draadloos laden.
- De Apple watch heeft nog nooit een poort gehad, en niemand heeft hem ooit gemist.
- De iPhones worden schijnbaar voorzien van een internet-recovery tool, zodat aansluiten op een PC (windows of mac) niet meer noodzakelijk is als je telefoon gereset moet worden.
Kortom: alles lijkt te wijzen op een koers die naar poortloos gaat. Het zou mij niet verbazen als we over 3 jaar geen poortje meer op de iPhone hebben. ("OMG Waar is mijn 3.5mm headphone jack?!" 😉 )
Oh, en een kleine terzijde:
Wat Joell al zei, kans is groot dat een variabele refreshrate (ProMotion noemt Apple dat op de iPad pro) naar de Pro modellen van dit jaar komen.