Het pretparkje Lakemont Park nabij het dorpje Altoona in de staat Pennsylvania sluit per seizoen 2024 al haar attracties waaronder de oudste operationele achtbaan ter wereld "Leap the Dips".

Hoewel dit makkelijker gezegd is dan gedaan, want er bestaat een contract waarin staat dat de achtbaan "Leap the Dips" tot 2066 nog onderhouden moet blijven.

Volgens de pretparkdirectrice Andrea Cohen wordt het financieel onhoudbaar om langer de bestaande attracties / achtbanen operationeel te houden.

Bron: https://www.altoonamirror.com/news/local-news/2024/02/slim-pickings-lakemont-park-eliminates-rides-for-2024-season/

Zou Leap the Dips te verplaatsen zijn? Zijn er parken die graag zo'n museumstuk zouden willen hebben?

Zo jammer dat dit soort parkjes moeten verdwijnen.

Onder andere Skyliner en Leap The Dips, hebben een "speciale vergunning/contract", dus ze mogen niet gesloopt worden.
Verplaatsen zou wel kunnen, maar ik weet niet of dat mag volgens dat contract.
En het zelfde geld voor onderhoud van deze historische attracties. Is dat verplicht ondanks dat ze niet gebruikt worden?

Dan zou je bijna hetzelfde gaan denken als wat er nu met het Spaanse parkje Tivoli World gebeurd.
Zet er dus gewoon andere mensen op die wel verder willen en kunnen.

The_Bullgod

Based on the county lease, which expires in 2066, the partnership is obligated to maintain and protect the Leap-The-Dips, a National Historic Landmark

Dit staat er in het artikel, dus lijkt mij dat je gewoon onderhoud moet doen zelfs als die SBNO is...

Echt ontzettend balen!

Bij ons stond Lakemont Park op de planning voor onze roadtrip in juni. Alleen de vliegtickets zijn nog maar geboekt (vliegen op Washington DC en ruim drie weken later ook weer vanaf Washington DC terug naar Amsterdam). De accommodaties doen we gedeeltelijk voor de reis al vast leggen en gedeeltelijk ter plaatse (op de bonnefooi). In de planning had ik één overnachting bij Altoona gepland. Maar die kan ik dus nu ergens anders naar toe verplaatsen dan. Van de week eens kijken waar ik die ga neerzetten. Jammer, erg jammer...

StefanV Dat je iets moet en dat je iets doet ligt hier vrees ik mijlenver uit elkaar. Als ze al geen attracties draaien omdat 't financieel niet haalbaar is, dan moeten ze er wel erg krap bij zitten. Ze kunnen ze wel dwingen tot onderhoud, maar als dat tot faillissement leidt dan wordt ie alsnog niet onderhouden.

Precies, leuk dat een bedrijf het verplicht is, maar als ze failliet gaat dan vervallen al die verplichtingen natuurlijk.

Helaas zie ik dit park niet heel veel langer overleven, in 2016 hier geweest en ook toen was de Leap-the-Dips in groot onderhoud.

Het park zelf was verder vergane glorie, zolang de bezoekers zelf eten en drinken (mogen) meenemen zal het niet snel goed komen. Verwacht ook niet dat er snel een andere uitbater gevonden zal worden, zo'n oude achtbaan is toch een bodemloze put qua onderhoudskosten. Bereikbaarheid is ook een ding, het park ligt nu niet langs een route die veel mensen zullen nemen. Op wat lokale bewoners en achtbaangekkies na.

Allicht dat het park nog overgenomen door iemand met genoeg geld voor een grote renovatie en wat nieuwe attracties? Maar ik zal nu wel te hoopvol denken.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Wild idee: verscheep 'm naar De Efteling, zet 'm in de lege hoek van het Anton Pieckplein.

Maar zal men een Woody verplaatsen en in hoe verre zal dat niet voor 90 (als het al geen 100) procent een nieuwe baan zijn...

8 dagen later

Steven Maar zal men een Woody verplaatsen en in hoe verre zal dat niet voor 90 (als het al geen 100) procent een nieuwe baan zijn...

Het is in het verleden al gebeurd.. In principe gebruik je alle onderdelen opnieuw, zoals je dat ook bij een stalen achtbaan zou doen. Wellicht vervang je hier en daar wat, maar in principe is een houten achtbaan nooit ouder dan X-Aantal jaar, omdat na die tijd alle ondedelen al een keer vervangen zijn. (Er zit daar ergens een paradox in).