- Bijgewerkt
De Efteling heeft in 2023 wederom een record aantal bezoekers mogen verwelkomen, ruim 5,56 miljoen bezoekers. Opvallend volgens het bericht is daarin de groei van het aantal buitenlandse bezoekers uit Duitsland, Engeland en met name België. Vanuit Nederland gaat het vooral om een stijging in abonnementshouders (wat we al regelmatig te horen hebben gekregen). Het hele artikel kan je hier vinden:
Voor mijn gevoel was het over het algemeen niet extreem druk in het park, de echte pieken zijn in mijn ogen in de traditionele periodes (voorjaar en zomer) verdwenen. Wel is de herfst- en kerstperiode druk, maar met het slechte weer van het laatste deel van 2023 vind ik het ergens knap dat ze dit record te pakken hebben. Goed dat de spreiding daarmee, zoals ik het park dit jaar beleefd heb, werkt.
Bijzonder dat het park de gastwaardering ook heeft weten te houden! Het park ligt er immers niet geweldig bij, een zure appel die hopelijk in 2024 maar zeker in 2025 een keer door gebeten is.
Hopelijk hebben de bezoekers ook geleid tot meer omzet en winst en kan het park blijven investeren.