De Efteling heeft in 2023 wederom een record aantal bezoekers mogen verwelkomen, ruim 5,56 miljoen bezoekers. Opvallend volgens het bericht is daarin de groei van het aantal buitenlandse bezoekers uit Duitsland, Engeland en met name België. Vanuit Nederland gaat het vooral om een stijging in abonnementshouders (wat we al regelmatig te horen hebben gekregen). Het hele artikel kan je hier vinden:

Bron: Loon-op-zand nieuws

Voor mijn gevoel was het over het algemeen niet extreem druk in het park, de echte pieken zijn in mijn ogen in de traditionele periodes (voorjaar en zomer) verdwenen. Wel is de herfst- en kerstperiode druk, maar met het slechte weer van het laatste deel van 2023 vind ik het ergens knap dat ze dit record te pakken hebben. Goed dat de spreiding daarmee, zoals ik het park dit jaar beleefd heb, werkt.

Bijzonder dat het park de gastwaardering ook heeft weten te houden! Het park ligt er immers niet geweldig bij, een zure appel die hopelijk in 2024 maar zeker in 2025 een keer door gebeten is.

Hopelijk hebben de bezoekers ook geleid tot meer omzet en winst en kan het park blijven investeren.

Mark Opvallend volgens het bericht is daarin de groei van het aantal buitenlandse bezoekers uit Duitsland, Engeland en met name België.

Dit is ook echt wel te merken als je regelmatig in het park bent. Vooral de groei van de Engelse neemt hard toe en er zijn vaak dagen dat er meer Belgen lopen dan Nederlanders. Des te begrijpelijker dat er een extra hotel komt.

Mark Goed dat de spreiding daarmee, zoals ik het park dit jaar beleefd heb, werkt.

En dit is inderdaad ook heel fijn. De echte rustige dagen bestaan alleen nog maar in januari en februari, maar daarvoor terug krijgen we wel een stuk minder extreme pieken. Dat is voor zowel het park als de omgeving een hele fijne verandering. Toch knap dat ze dit voor elkaar hebben weten te krijgen de afgelopen jaren.

Op naar een ruimere natuurvergunning zodat ze voor 2030 al op de 6 miljoen zitten (gok ik).

Ik denk trouwens dat het bezoeken zijn en niet bezoekers. Kleine nuance voor de bekeuring. 😉

• Mark heeft hierop gereageerd.
    • Mark en Tim vinden dit leuk.

Dutch23 Ik denk trouwens dat het bezoeken zijn en niet bezoekers. Kleine nuance voor de bekeuring. 😉

Ja. Eens! Maar ook het persbericht van de Efteling meld bezoekers. Voor de bühne is dat verschil vast te lastig. 😉

5,56 miljoen bezoekers voor de Efteling in 2023
      Groei naar recordaantal door internationale bezoekers
      Zo’n 5,56 miljoen bezoekers wisten het afgelopen jaar de Efteling te vinden voor een dagje of weekend weg. Dat is wederom een record voor het attractiepark in Kaatsheuvel, net zoals in 2022. Dit keer bezochten meer dan ooit bezoekers uit Duitsland en Engeland de Efteling. De Duitse bezoekers zorgden voor 33% van de totale groei in het aantal bezoekers, de Engelsen voor 12% en de Belgische bezoekers waren goed voor zelfs 48% van de groei. In Nederland is vooral een flinke stijging te zien in het aantal abonnementhouders.

Het attractiepark besteedde afgelopen jaar veel aandacht aan haar erfgoed. In het voorjaar werd het Anton Pieck plein uit 1954 opgefrist. Daar kregen onder andere de draaimolens veel aandacht en kreeg grondlegger Anton Pieck een tijdelijke tentoonstelling in het Efteling Museum. Ook werden er bijna 12.000 zonnepanelen extra in gebruik genomen. Zo worden sinds de ingebruikname van het nieuwe energiesysteem dit najaar bijvoorbeeld Fata Morgana en Backerei Krümel duurzaam gekoeld en verwarmd. Hiermee wordt het totale, huidige gasverbruik van de Efteling met ongeveer 20% gereduceerd.

Internationale bezoekers
      “Wij zijn dankbaar dat bezoekers ons steeds opnieuw weten te vinden”, vertelt Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling. “Het feit dat onze groei in 2023 vooral door internationale bezoekers komt, voelt echt als de kers op de taart. Het sluit volledig aan bij onze visie richting 2030 waarbij continuïteit en zelfstandigheid centraal staan, een groei in aantal gasten is voor de Efteling geen doel op zich. Om mee te blijven doen in de top van Europese parken willen we een internationale en meerdaagse bestemming worden waar ieder gezelschap een 9+ ervaring heeft. De lat ligt hoog, maar daar werken we samen hard voor. De gastwaardering van afgelopen jaar is gestegen van gemiddeld 8,59 naar 8,64 dus we zijn op de goede weg. De bezoekersaantallen van 2023 geven vertrouwen en ik kijk enorm uit naar wat 2024 ons zal brengen.”

https://www.efteling.com/nl/pers/556-miljoen-bezoekers-voor-de-efteling-in-2023/

Dat is toch een behoorlijke hoeveelheid erbij helemaal met het feit dat de laatste grote attractie al weer een tijdje geleden is met Max & Moritz.
        Ik zie wel de mogelijkheid dat na de opening van Danse Macabre er nog een keer 0,1mil bij op komt, misschien nog wel het dubbele, maar we zullen zien. Alleen nog maar hopen dat ze dan ook zoveel bezoekers mogen hebben op bezoek.

Mark Ja. Eens! Maar ook het persbericht van de Efteling meld bezoekers. Voor de bühne is dat verschil vast te lastig. 😉

Hmm, bijzonder aangezien ze voorheen hierover nog zo krampachtig deden. Zou de nieuwe natuurvergunning er dan toch al door zijn? Of maakt de communicatie niet meer uit omdat er al goede afspraken zijn met de provincie?

Ik vind de stijging van abonnementhouders wel het meest interessante. Ik heb het idee dat bij de grotere parken de trend juist is om het aantal abonnementhouders terug te dringen. Denk bijvoorbeeld aan een Phantasialand die er mee gestopt is. Maar ook een Disneyland Paris die met een andere prijsstelling het aantal abonnementhouders probeert te beperken. Ook bij de grote parken buiten Europa lijkt dit ook het geval te zijn.

Ik denk dat als je een groeiend park bent en je tegen capaciteitsproblemen aanloopt (attractie-capaciteit, vergunningen, etc) de abonnementhouders de eerste zullen zijn waar een streep doorheen gezet wordt. Deze groep bezoekers zijn eigenlijk ook best vervelend voor de dagjes-bezoeker en dat maakt de ervaring niet beter.

Ik ben daarom ook wel benieuwd hoe dit er de komende 10-15 jaar uit komt te zien voor de abonnementhouders. Veel hogere prijzen en meer beperkingen? Afschaffen zullen ze vast niet durven bij de Efteling.

• Jeff82 heeft hierop gereageerd.

ufx Deze groep bezoekers zijn eigenlijk ook best vervelend voor de dagjes-bezoeker en dat maakt de ervaring niet beter.

Hoe bedoel je dat abonnementhouders vervelend zijn voor dagjesbezoekers?
          Een goede mix tussen abonnementhouders en dagjesmensen is voor de Efteling toch altijd aantrekkelijk?
          Ik ben zelf ook abonnementhouder en als wij naar het park gaan nemen we altijd een hapje en een drankje in de horeca. Verder met de vriendentickets nemen we elk jaar andere mensen mee. Ook is het bij ons zo dat als het druk is, wij vaak de lange wachtrijen overslaan en liever door het sprookjesbos wandelen of wat langer bij de speeltuin verblijven.
          Overigens vind ik het altijd leuker als er “gezellige bedrijvigheid” is, dan dat het heel rustig is. Denk dat een abonnementhouder, voor de juiste prijs, een verrijking kan zijn voor je park…

• ufx heeft hierop gereageerd.
          • Tim en Yola vinden dit leuk.

Jeff82 Overigens vind ik het altijd leuker als er “gezellige bedrijvigheid” is, dan dat het heel rustig is. Denk dat een abonnementhouder, voor de juiste prijs, een verrijking kan zijn voor je park…

Ja, op rustige dagen kan ik me dat voorstellen. Maar heeft een abonnementhouder echt meerwaarde op drukkere dagen? Ik denk het niet. En bij een steeds grotere bezoekersstroom (vandaar ook mijn opmerking van de grote, populaire parken) zijn de abonnementhouders meer een blok aan het been van een park dan een echte meerwaarde.

ufx Maar heeft een abonnementhouder echt meerwaarde op drukkere dagen? Ik denk het niet.

Als ik voor mezelf spreek ga ik op zulke dagen niet, of gaan we niet zo lang in de rij staan, maar gaan we voor de sfeer. Daarbij vind ik dat afgelopen jaar de wachttijden nooit echt extreem zijn geweest…
              En gegarandeerd zo’n 25 miljoen binnenharken is natuurlijk niet niks…

Toch best significant dat Fons die 9+ weer vanonder het stof haalt. Een gemiddelde waardering van 8,64 is heel mooi in een jaar waarin je eigenlijk niks nieuws presenteert en er veel bouwhekken te zien zijn. De Efteling timmert mooi aan de weg en het is inderdaad goed om te zien dat er geen barstensdrukke zomeravonden meer zijn.

Tim Een gemiddelde waardering van 8,64

Sowieso bijzonder dat je de gastwaardering in 2 cijfers achter de komma weet te meten 😜 De gastwaardering steeg het afgelopen jaar van 8,59 naar 8,64. Beide gewoon 8,6 dus.

Knap werk dat je nog een beoordeling krijgt van 8,6 als heel de voorkant van je park overhoop ligt met al het andere onderhoud wat je nu doet. Voor mij zou dit betekenen dat op het moment dat al die hekken weg zijn en DM + grand hotel opent je toch tegen de 9 aan moet gaan schurken. Dan heb je zelfs nog niets een uitbreiding in strookrijk gedaan.

Wat ik interessant vindt aan het artikel van loopings is dat de totale groei voor 93% in buitenlandse bezoekers zit en maar 7% in NL. Hierdoor lijkt het grand hotel alleen maar een logische toevoeging.

Met deze groei kan je ook verwachten dat het financieel ook weer een goed jaar is geweest en dus is er wederom ruimte voor investeringen. Ben benieuwd wat ze dit jaar gaan doen met het geld.

Brabander Die 8,6 neem ik met een korreltje zout dit soort cijfers worden mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. De Efteling heeft mij in 2023 absoluut niet laten zien waartoe ze in staat zijn door alle bouwwerkzaamheden en vernieuwingen.

Die groei van buitenlandse bezoekers heeft ook wel te maken met de kortingsacties die ze in Duitsland en Belgie houden. Maar ook zie ik veel buitenlandse pretparkvloggers een bezoek aan de Efteling doen wat ook zeker meespeelt in deze groei.

Brabander Knap werk dat je nog een beoordeling krijgt van 8,6 als heel de voorkant van je park overhoop ligt met al het andere onderhoud wat je nu doet

Het kan ook betekenen dat de meeste bezoekers hier veel minder moeite mee hebben dan die hard pretparkfans.

RobH Die groei van buitenlandse bezoekers heeft ook wel te maken met de kortingsacties die ze in Duitsland en Belgie houden.

Ongetwijfeld, maar je moet ze wel even van ver over de streep trekken. Dus ze hebben het gewoon goed gedaan. Met of zonder korting.

En het cijfer. Het laat maar weer eens zien dat fans (terecht of onterecht) erg kritisch zijn en dat overige bezoekers gewoon lekker een dagje uit zijn en genieten. Het kan altijd beter en van mij moet het ook zeker beter, maar bezoekers zijn tevreden en daar gaat het voor een groot deel om.

Netjes gedaan. Ook na de bouwhekken kan een 8,6 als cijfer worden gegeven. Als er vanaf de Pardoes Promenade alles goed blijligt, attracties werken naar behoren en het eten en drinken smaakt goed, kan het voor de bezoeker al meer dan prima zijn. Blij dát ze investeren in dingen. Phantasialand was ook net zo leuk wanneer ze Taron aan het bouwen waren, had er geen last van eerlijk gezegd.

Paar weken geleden geweest en er zijn echt veel schuttingen, bouwplaatsen en werkzaamheden die afbreuk doen. Ook Symbolica loopt momenteel niet lekker. Je voelt een beetje dat het onderhoudsteam het allemaal niet redt.

Aan de andere kant kan ik het waarderen dat er zoveel wordt gedaan en ik zie waar mijn duur verdiende centen naar toe gaan. Dat is n.m.m. ook wat waard.

Meelworm Je voelt een beetje dat het onderhoudsteam het allemaal niet redt.

Waar baseer je dit op?