Je komt zo eens wat tegen in je archief. Een top 10 van meest bezochte pretparken en dierentuinen in Nederland.

Eigenlijk is er maar weinig veranderd. Efteling iets meer, Toverland is er bijgekomen en de aantallen in de polder zijn al 45 jaar hetzelfde blijkbaar...

Wat vinden jullie?

PS. Leuke entreeprijzen!

Mooi dit en tegelijk bizar dat er 3 dierentuinen meer bezoekers hadden dan de efteling... Zie je het al voor je dat beekse bergen nu meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar heeft!

Wow. Daar is inderdaad weinig verandert! Ik had verwacht dat mensen in de huidige tijd meer weg gaan dan vroeger. Misschien doen we dat ook, maar niet perse naar pret- en dierenparken dus.

Leuk! De gigantische groei van de Efteling in 1978 springt er voor mij het meeste uit.

Ik heb wel eens in excel bezoekersaantallen van een aantal pretparken in een tabel gezet om er vervolgens een mooie lijndiagram van te maken. Dat vond ik vooral mooi om de groei van de Efteling en Toverland, de stagnatie van Walibi en de ineenstorting van Alton Towers te zien. Maar die cijfers gingen niet zo ver terug als deze... Zou toch een mooi project zijn om een uitgebreide dataset op de te bouwen.

Liampie De gigantische groei van de Efteling in 1978 springt er voor mij het meeste uit.

Dat jaar opende het spookslot!

Die prijzen mogen terug.

StefanV Mooi dit en tegelijk bizar dat er 3 dierentuinen meer bezoekers hadden dan de efteling...

Niet zo heel bizar eigenlijk… dit is nog van vóór de toevoeging van de grote attracties uit de jaren ‘80.

StefanV De Beekse Bergen is niet alleen het Safaripark, Speelland Beekse Bergen was vroeger een van de grootste recreatieparken - zo niet de grootste - van Nederland.

Het park had het strand maar ook een veel groter verkeerspark, een grote achtbaan, een log flume, een kabelbaan over het water, een IMAX-theater, een skipiste en meer attracties.

Alleen, waar andere parken uitgebreid zijn is het recreatiepark (Speelland) uitgekleed.

Hier een impressie van het park destijds:

Leuk om te zien! Eigenlijk is de Efteling de enige bestemming die op gebied van bezoekersaantallen significant is doorgegroeid, en de start daarvan is hier al te zien.

Overigens snap ik niks achter de hype rond Beekse Bergen. Vond al schrikken dat ze tegenwoordig in de top 10 beste bezochte uitjes van NL staan maar toen op nummer één?

• Yola heeft hierop gereageerd.

Trollenbol
          En toch was de Beekse Bergen een hartstikke leuk speelpark in de jaren '70 en (begin) jaren '80. Ik ben er als kind vaak geweest.

Vergeet niet dat de Efteling tot 1978, toen het spookslot opende, ook niet heel veel meer was dan het sprookjesbos. Daar kwamen wij ook wel, maar dat was toch meer in de jaren 80, toen de grotere attracties kwamen, zoals de Python, de Halve Maen en de Piraña.

Met mijn eigen kinderen ben ik maar één keer in het speelpark van de Beekse Bergen geweest, dat stelde niet veel meer voor vergeleken met vroeger. Tegenwoordig richten ze zich vooral op het Safaripark.

Pretparkgenot Nooit geweten dit... maarja, dit is allemaal voor mijn tijd 😄
          Maakt het inderdaad allemaal wat minder bizar, zeker als je weet dat de efteling toen nog niet veel meer was dan het sprookjesbos...

De Beekse bergen in die tijd was inderdaad omgekeerde wereld. Het speelpark was het hoofddoel en het safaripark was destijds maar een kwart van wat het nu is.
          Het speelpark kon je toen ook nog helemaal rond, er waren meerdere stranden, speeltuinen en in de verte zie je de achtbaan, het schommelschip en de enterprise. Vooral het IMAX theater was populair, soms stond je gewoon 2 / 3 films te wachten (meer dan een uur). De kabelbaan was de langste van Europa, met een lengte van meer dan 3KM

Het strand hier vooraan op de foto is nu het terrein voor oa het Best kept Secret festival. Het strand met de twee glijbanen is waar nu speelland zo ongeveer qua strand ophoudt

Bizar eigenlijk dat dat dan zo'n downgrade is geworden. Hoewel de bezoekersaantallen van het Safari Park in de lift zitten, lijkt Speelland tegenwoordig echt het vergeten kindje...