Quefox_ olgens mij doen ze jaarlijks een stuk baan retracken bij Bandit, het ritcomfort is er alleen nog nooit mee vooruit gegaan.
Nou.. ik heb de baan gedaan vlak voor een retrack en relatief kort erna en kon het verschil behóórlijk goed voelen. Probleem is dat steeds een (relatief klein) deel van de baan geretracked wordt, en dat dus het verschil ook alleen op dat deel goed merkbaar is. De rest blijft slecht.. En de baan lijkt ook bovengemiddeld slecht te slijten.
Zingo Nu zal een lichtere trein alleen het verschil natuurlijk niet alleen maken, maar ook het type trein. Het is geen verassing dat zowel GCI als Gravity Group de laatste jaren overgestapt zijn op 2-seats met articulated cars. Het schijnt dat dat voor de baan een stuk vriendelijker is dan zware, lange karren met een volledige dubbele wielset per kar. Daar zou dus ook al een deel van de winst gehaald kunnen worden.
Dit dus.. De treinen van Bandit zijn weliswaar ooit al eens vervangen, maar de nieuwe treinen zijn net zo log als de oude treinen en veroorzaken dus de zelfde problemen.
Quepert afgelopen jaar merkte ik een paar flinke kuilen in de track na een afdaling (weet f niet meer welke) en dat voelde toch best pijnlijk aan als je boven wielen zit.
Ik vraag me af of het voor MPG geen nut zou hebben om - in elk geval op de rechte stukken - de nieuwe "Vertical Stack" te gaan gebruiken.
De "stack" (dus niet de eigenlijke track) word dan vervaardigd uit verticaal geplaatste planken in plaats van horizontaal. Dit is beduidend steviger en schijnt enorm soepeler te zijn.
Nu is het een redelijk nieuw systeem, dus ik weet niet hoe het op lange duur werkt. Het zou minder onderhoudsgevoelig moeten zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat juist in de bochten zo'n vertical stack weer het averechtse effect heeft..
Quepert Ik zie dit net op looopings, schijnbaar willen ze er toch iets mee. Maar hoe serieus moeten we dit op dit moment nemen?
Op het moment dat onderhoudskosten te duur worden zou een hybrid track - of een volledig hybride achtbaan - uiteindelijk wel een oplossing kunnen zijn voor een park als MPG (dat sowieso financieel al niet veel te makken heeft). Persoonlijk zou ik het enorm jammer vinden omdat je daarmee het houten karakter van de baan volledig om zeep helpt, maar economisch gezien een begrijpelijke stap.