-_Draconicon_- Ik denk dat het de bedoeling is dat het hele hotel een soort onderdeel word van het sprookjesbos. Op 11 juni komt het boek "Sprookjes uit het Grand Hotel" uit met 9 nieuwe sprookjes. Of dit totaal nieuwe sprookjes zullen zijn of hervertellingen van bestaande sprookjes weten we nog niet maar ik ben wel benieuwd. De omschrijving van het boek op de site van Standaard boekhandel gaat als volgt:
In dit prachtige sprookjesboek staan negen nieuwe sprookjes die zich afspelen in en rondom het Efteling Grand Hotel. Wat lang geleden begon als een kleine herberg in de bergen, is na het bezoek van een vreemdeling met een mysterieuze klok uitgegroeid tot een wel heel bijzonder hotel! En daar gebeuren wonderlijke dingen…
Duik in het verleden en heden van het hotel en lees over trollen die van de hotelzolder verjaagd moeten worden, een hotelkok die magische ingrediënten en uitgrediënten nodig heeft voor zijn betoverende gerechten en piccolo’s in opleiding.
Ik denk dat ze op deze manier het hotel echt willen integreren in het park en dat ze er daarom er voor kiezen om het hotel niet te verstoppen achter bomen. Het is een grote verandering maar ik ben wel bereid om dit te omarmen aangezien dit de sprookjes nog meer tot buiten het sprookjesbos laat reiken en zo de Efteling een nog magischere plaats maakt die vol zit met verhalen en details. Dat het hotel gebruikt wordt als decor voor de Prinses op de Erwt is eigenlijk een briljante keuze aangezien het beiden slaapplekken zijn voor aan de ene kant de gasten van de Efteling en aan de andere kant een bewoner van de Efteling. Ook het pad vanaf het paviljoentje naar het hotel vind ik een leuk detail.
Ze zijn ook nog altijd niet klaar met bouwen aan het gebied rondom het hotel en het zal nog wel wat tijd nodig hebben totdat alle flora volledig gegroeid is, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijke resultaat een mooi geheel zal vormen.