Progress Dit gebouwtje lijkt speciaal te zijn neergezet als ‘testruimte’ om uit te zoeken of dames die zich als prinses bij het paleis melden, dit ook echt zijn.
Hoewel ik dit wel een interessante gedachtekronkel vind, vraag ik me af of en zo ja hoe men in één oogopslag duidelijk gaat maken dat het bouwsel een testsuite is. Nouja, "suite" is een wat al te sjieke term voor dit toch wel heel sobere en krappe hutje, een weinig warm welkom vanuit de koning voor zijn eventuele schoondochter. Ik vind het wat dat betreft jammer dat het eerste ontwerp niet wordt uitgevoerd, want twee extra tuitgevels, een T-dak en 'n wat rankere en in het dak verzonken schoorsteen hadden het geheel denk ik eleganter doen voorkomen en tegelijk wat meer body gegeven. Ik ben daarentegen wel heel enthousiast over de kleinere details die men op de basisvorm aan het plakken is, zoals het ruitmotief boven de zijraam, het sierhekje op de nok, de koperbeklede welving in de schoorsteen en hopelijk ook een klassiek Eftelingbeeld in de nis van de gevel.
Tot slot: heel benieuwd naar de uitbeelding van de scène zelf. Ik ga er op basis van het silhouet op de bouwhekken vanuit dat die schatplichtig zal zijn aan het ontwerp van Anton Pieck en ik heb het beeld van een slapeloze prinses op 'n enorme stapel matrassen ook altijd een onmiskenbaar herkenbaar tafereel gevonden. Heel kek dat daar met een animatronic eindelijk wat leven in geblazen wordt.