De Limburger weet te melden dat Sprookjesbos Valkenburg failliet is verklaard. De voornaamste reden hiervoor zou het slechte weer van het afgelopen jaar zijn, wat voor een 99% outdoor park natuurlijk niet gunstig is voor de bezoekersaantallen. Er wordt gehoopt een overnamekandidaat te vinden maar zoals het er nu naar uit ziet staan de 29 medewerkers op straat.

Link naar oorspronkelijk artikel De Limburger
Link naar alternatief artikel van Heuvelland Vandaag zonder betaalmuur

Spijtig om te horen natuurlijk dat na De Valkenier ook Sprookjesbos Valkenburg in moeilijkheden is geraakt, terwijl je juist zou denken dat dat een voordeeltje voor die laatste zou zijn. Maar goed, het park had al langer problemen. De oorspronkelijke eigenaren (Sprookjesbos Valkenburg opende in 1950) hebben het in 2012 van de hand gedaan wegens tegenvallende bezoekersaantallen. Het is toen door de nieuwe eigenaar min of meer opgeknapt en in 2013 heropend, maar er zijn toen naar mijn idee vooral zaken verdwenen. Het bekendste voorbeeld zijnde de log flume die is verkocht aan Mondo Verde. Het concept was ''back to the roots'' maar het mocht weinig baten en 2019 werd het weer verkocht.

Toen kwam corona met verplichte sluiting, toen weer slecht weer, en zo zijn we weer een aantal jaar verder zonder enige vorm van verbetering. Het park lag er dan ook niet meer zo netjes bij.

Kortom, er zou aardig wat moeten gebeuren om het weer aantrekkelijk te maken maar het is geen onmogelijke opgave. Ik hoop dat er een nieuwe eigenaar kan worden gevonden die het nog eens wil proberen, die juist ook weer wil inzetten op attracties in plaats van enkel en alleen sprookjes. Dat kan prima nu De Valkenier out of the picture is.

Aan de andere kant, misschien is het vullen van dat gat in de markt, om het zo maar te noemen, inmiddels al te laat aangezien Mondo Verde er niet ver vandaan ligt en zich óók meer en meer aan het profileren is als attractiepark. Het wegdoen van die flume blijft een aparte keuze.

Wat denken jullie, heeft Sprookjesbos Valkenburg nog een toekomst? Of is het nu echt einde oefening?

Trollenbol ik denk helaas dat het definitief over is. Ik kom uit de buurt en het zal best een leuk parkje zijn geweest maar ik ken echt niemand die daar heen ging.

De locatie is erg mooi voor een sprookjespark. Veel gebouwen zijn alleen erg troosteloos en op. Hopelijk kunnen de assets voor een spotprijsje opgekocht worden om er iets bruisends en vooral eervols van te maken, want het voldeed absoluut niet meer.

Pmon Of Sprookjeswonderland Valkenburg. Dat parkje is duidelijk een stuk beter op de rit.

Was er in dit park niet ook nog een recent ongeluk met een van de weinige attracties? Ik ben er niet verbaasd over dat dit niet geslaagd is na alle veranderingen.

Mij kunnen ze bellen voor een doorstart, erg jammer dat zo'n sympathiek park gaat verdwijnen. Een unieke locatie. Ben er zelf als kind veel geweest en ook met eigen kinderen. Het park heeft zeker nog toekomst...daar ben ik van overtuigd. Er zal inderdaad het nodige opgeknapt moeten worden maar sommige dingen moeten juist blijven omdat er ook veel ouder zijn die op basis van herinneringen komen...(zoals het water dat uit de grond omhoog komt)...
    Andere zaken welke niet goed zijn uitgewerkt (zoals dat doolhofje) aanpassen of schrappen.......die kleine autootjes in het begin moeten terug, net als dat treintje en dam de aanwezigheid van de grot kan veel en veel beter benut worden. Qua personeel: maak er ruimte voor mensen met afstand van de arbeidsmarkt. Net zoals bijvoorbeeld restaurant Downies....die zullen het ook heel erg leuk vinden daar te werken...
    De zitplekken boven tegenover het glooiende grasveld aantrekkelijker inrichten. Verder moet de PR veel beter.....vooral via de digitale media...

Nee dit park heeft wel degelijk toekomst!

Ik vind dit ontzettend jammer voor de mensen die hier de laatste tien jaar hard aan gewerkt hebben. Het park is toentertijd overgenomen door een groepje pretparkfans die hun ziel en zaligheid erin gestopt hebben om het parkje weer op te kalefateren. Er zijn toen inderdaad attracties verdwenen maar ze hebben ook veel thematisering toegevoegd, waarvan het overgrote deel door henzelf gemaakt is.

Helaas hebben ze een paar jaar geleden al een klap te verwerken gehad met dat ongeluk, en nu valt dan definitief het doek. Jammer, ik had het ze erg gegund om er wat moois van te maken.

Nu is de concurrentie met kleine parkjes in de regio natuurlijk wel moordend: tot een paar jaar geleden zat de Valkenier er nog, en daarnaast heb je Mondo Verde en de Kinderspeelstad. Toch is het niveau van al die parkjes erg matig, je zou zeggen dat een park wat een kwaliteitsslag probeert te slaan op theming-gebied daar bovenuit kan steken. Helaas blijkt dus toch van niet 😕

De unieke locatie is ook meteen een pijnpunt. Je kunt heel Valkenburg doorrijden maar je ziet helemaal niks van het park, omdat het juist op een heuvel ligt. Dit helpt natuurlijk niet. Daarnaast heb je veel oppervlakte, maar door de heuvelachtige omgeving maar weinig ruimte om een echte goede/grotere attractie te plaatsen.

Wat betreft het aantal echte attracties is dit helemaal niet zo slecht. Laatste 10 jaar zijn er best wat infill attracties bijgekomen.
    Dat de sprookjes niet het niveau van de Efteling is, dat lijkt mij logisch, maar voor de doelgroep is dit echt nog wel oké.
    Het probleem is denk ik dat het park een relatief kleine doelgroep heeft. Het is een erg leuk park voor hele jonger kinderen. Vorig jaar nog geweest met o.a. m'n zoon van 8, maar hij begint eigenlijk al te oud te worden voor dit park.

Ik vraag me ook af of de naam Sprookjesbos juist een positief effect heeft, of juist niet. 99,99% van de bevolking denk dat toch automatisch aan de Efteling en aan een walk through zonder attracties. Ik denk dus dat veel mensen misschien een heel verkeerd beeld hebben van dit park.

Al met al zou het zonde zijn als dit park niet overgenomen gaat worden.

Ik denk dat veel van jullie vergeten dat er de laatste drie jaar wel degelijk veel attracties zijn toegevoegd aan het Sprookjesbos. Een heuse walktrough in de grotten maar ook een paardenbaan, ballonmolen van het ongeluk, waterspeeltuin, 4D simulator en nog een reeks toevoegingen. Het is echt een park in transitie en ik hoop zelf echt dat het park de kans krijgt deze transitie onder een andere eigenaar af kan maken.

Zo lang ik me kan herinneren heeft het park nooit goed gedraaid. Ik herinner me nog dat het vroeger duurder was dan de Valkenier, maar minder te bieden had. Ben er wel een aantal keer geweest met schoolreisjes en dergelijke.

De locatie is inderdaad uniek, maar dat maakt ook dat er relatief weinig kan met het park. Ik denk niet dat het de potentie heeft om zo groot te worden als de Valkenier, en dat was op zich maar al een mini-parkje. Ik denk dat ze wellicht nog het beste kans maken om het horecapunt om te bouwen tot een restaurant of pannekoekenmolen met een speeltuin/attracties erbij. Zoals bijvoorveeld De waarbeek of het pannekoekenhuis voorst. Van daar uit zouden ze dan verder kunnen uitbouwen naar meer.

2 maanden later

Niet zo heftig als Liseberg natuurlijk maar wel nieuwswaardig: Een brand heeft de arcade Happy Farm van Sprookjesbos Valkenburg in de as gelegd. Sprookjesbos Valkenburg spreekt over brandstichting door inbrekers. Het park heeft sinds de sluiting te maken met vele inbraken en vandalisme.

De arcade was vormgegeven als een hooizolder.

De staat van het park is wel echt abominabel. De sprookjeshuizen zijn op en moeten eigenlijk met de grond gelijk gemaakt worden, de paden zijn haast onbegaanbaar en dit gebouw - wat juist nieuw was - ligt in de as.

Hier moeten heel veel uren ingestoken worden om dit park weer toonbaar te krijgen.

2 maanden later