Quefox_ dat ligt wel iets genuanceerder, want Parc Astérix heeft ook een groot aantal shows en straatacts waar op ieder willekeurig moment van de dag toch wel enkele duizenden bezoekers mee bezig gehouden worden.
Een show trekt op 2-3 momenten per dag een groep bezoekers weg, maar gemiddeld genomen is dat even veel als een attractie met bijzonder lage capaciteit. Op het moment dat de show speelt trekt deze voor 15-45 minuten (afhankelijk hoe lang de show duurt) ongeveer evenveel bezoekers weg als een attractie van gemiddelde (of zelfs lage) capaciteit. In de praktijk heeft een show amper effect op de drukte in het park (behalve als de show afgelopen is, dan krijg je een piek-drukte in de directe omgeving), tenzij je redelijk wat grote shows tegelijk hebt draaien. Het effect van straatentertainment op capaciteit van het park is verwaarloosbaar, gezien de meeste mensen hooguit even stoppen om te kijken en dan weer door lopen. Voor het makkelijk te maken kun je de shows gewoon als een attractie mee rekenen. Straat Entertainment zou ik volstrekt erbuiten houden. Dat is net zoiets als mooie theming: Het heeft een absolute meerwaarde voor je dag en mensen blijven soms ook wel staan om het te bewonderen en/of een foto te maken, maar het is verwaarloosbaar in je capaciteit.
Overigens heeft Parc Asterix volgens hun eigen website 56 attracties (daar rekenen ze een glijbaantoren ook bij). Waarvan 10 seizoensattracties.. Normaliter heb je dus 46 attracties. Normaliter heb je ook 10 shows/straatentertainment. Komt het totaal weer terug op 56.
In walibi Hebben ze 39 attracties. Dus in realiteit heeft Park Asterix ook écht niet dubbel zo veel attracties als Walibi. En hoewel de Attracties in PA een wat hogere capaciteit zullen hebben, denk ik niet dat dit gemiddeld zo heel veel hoger dan Walibi uit komt.
nander Die 700 is voor mij ook wel eerst zien, dan geloven. Klinkt erg hoog
Het is een theoretische capaciteit. Er zijn weinig parken die dat in de praktijk ook (altijd) halen. Als je al een persoon er tussen hebt zitten die een beetje moeilijk doet, redt je het al niet meer. Nogthans heb ik bij mijn laatste bezoeken wel gemerkt dat ze er in PA alles aan doen om in elk geval zo kort mogelijk op die capaciteit uit te komen.