Halloween in Walibi Belgium. Het is voor mij lang een jaarlijkse traditie geweest. Van 2002 tot 2019 bezocht ik het park trouw tijdens hun drukste periode van het jaar. En ik heb het evenement bij deze ook jaarlijks zien groeien. In de positieve zin. Met als hoogtepunt de jaren van 2009 tot 2014, jaren waarin het park ècht uitblonk in Halloween. Marva kwam en ging en het park wist gedurende die jaren telkens te verrassen met originele spookhuizen. Huizen die vooral inspeelden op de psychologische horror. Maar naar mijn gevoel nam daarna de kwaliteit van het evenement steeds verder af...
Ik hoorde verhalen van teruggang op vlak van kwaliteit en originaliteit. En telkens wanneer ik het park bezocht tijdens Halloween bleef ik ook op mijn honger zitten. Het voelde allemaal als 'net niet'. En dat vond ik zo jammer. Ik keek ook met weemoed terug naar de periode van Zoo Terror, Project Z, Virus Z1 en Villa 13.
Het laatste jaar dat ik Halloween bezocht was 2019. Het laatste spookhuis dat nog dateerde uit de topjaren - Villa 13 - keerde ook niet meer terug. We werden wel verwend met twee spookhuizen van de hoogste kwaliteit qua thema: The Curse of Amun en Nagulaï. Mooi qua aankleding, maar op vlak van scares liet het enorm te wensen over. Waar men er vroeger niet voor terugdeinsde om mensen bijna fysiek aan te vallen - verhalen van mensen die letterlijk op hun knieën gedwongen werden waren niet vreemd - moesten we het stellen met wat stil opduiken en eindeloos 'boe' geroep, gerochel en gegrom. In 2020 gooide corona roet in het eten, in 2021 had ik geen zin in Halloween met mondmaskers en in 2022 puilde mijn agenda tijdens de Halloweenperiode dusdanig uit dat een bezoek niet meer ging lukken. Tot afgelopen zondag.
Waren de rampverhalen waar?
De laatste jaren bleek Halloween organisatorisch een ramp. Problemen op de parking, problemen om binnen te geraken, schandalige wachttijden en buren die kloegen omdat bezoekers wildparkeerden in hun straat omdat de bezoekersparking vol was...
Vooral vorig jaar bleek een rampjaar en kreeg het park het enorm veel kritiek tot zelfs haatberichten op sociale media.
Dit jaar ging men het anders aanpakken. Reservatie werd verplicht en het evenement werd opgesplitst met zes dagen Halloween voor de hele familie en tien nocturnes tot 22u00 voor de durvers. Men beloofde bezoekers een betere organisatie en ging zelfs samenwerken met de lokale politie en de gemeente Wavre. En dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Want op de parking geraken ging enorm vlot, desondanks de file naar het park toe. Ook het binnen geraken in het park verliep vlot desondanks de massa volk en het feit dat je een tassencontrole en metaaldetectors moest passeren.
Maar dat het druk ging worden stond vast. Al vanaf 10u00 leek de parking al voor 3/4de vol en het volk bleek nog steeds met grote getale toe te komen. Met extravagante prijzen vanaf 100 EUR hadden we beslist om geen Speedy Pass of Speedy Pass Haunted te nemen, dus de stress om een dag vol ergernissen en weinig attracties en spookhuizen te spenderen nam wel toe.
Maar neen...stress was niet nodig. Wat een organisatie van het park en wat een lof voor het personeel van het park. Desondanks de massale drukte heb ik nooit het gevoel gehad dat het park de controle over zijn bezoekers verloren had. Ook tijdens het reguliere seizoen is Walibi Belgium een pretpark met geweldig efficiënt personeel dat van aanpakken weet. Het is bewonderenswaardig hoe hard hun personeel doorwerkt en op elkaar ingewerkt is. Aan de attracties, maar deze keer ook in de horeca. Ook aan de extra kassa waar je Speedy Passen en tickets voor spookhuizen kan kopen ging de wachttijd zeer snel voorbij dankzij extra mannetjes die in de gaten hielden dat geen enkele kassa leeg bleef.
De wachttijden voor attracties waren lang. Dat konden we sowieso verwachten en daar hebben we ook niet moeilijk over gedaan. Vanaf de ochtend flirten de wachttijden met getallen tot maximum 80 minuten voor o.a. Kondaa en Tiki Waka en van 45 tot 60 minuten voor o.a. Vampire, Weerwolf, Psyké Underground en Pulsar. Maar alle attracties reden wel op volle capaciteit en het personeel werkte met een topsnelheid door.
**Spookhuizen en scarezones **
De tijd dat Walibi volledig ondergedompeld werd onder de scarezones en een gigantisch aanbod had aan spookhuizen is duidelijk voorbij. Waar men vroeger 7 tot 8 spookhuizen wist aanbieden, beperkt men zich nu tot 4 spookhuizen en 1 kleine experience voor kinderen en families.
Phantom Express is een enorm schattig spookhuisje vormgegeven als een trein waar het blijkt te spoken. Knap gethematiseerd met amper scares maar wel lieve en schattige acteurs die de kinderen eerder vermaken dan schrik aan te jagen. Toch is er één jumpscare in verwerkt, maar niet bedoeld om kinderen met een zwaar trauma naar huis te laten vertrekken.
Mine Blast is het enige gratis spookhuis en gaat ondertussen al lang mee. Maar de sfeer rondom dat huis is geweldig. Aan de ingang van het huis staan enkele acteurs die om de zoveel tijd enkele explosies en vlammenwerpers in werking zetten en ook op het dak van het huis maakt men op willekeurige tijdstippen gebruik van vuurwerk. Het huis zit tjokvol acteurs en ook in de wachtrij zorgen enkele acteurs voor het nodige entertainment.
The Curse of Amun gaat al mee sinds 2019, maar kreeg samen met Nagulaï enkele upgrades. Bij de start van het huis krijg je van een geweldige tweetalige acteur een lantaarn mee die zodanig geprogrammeerd is dat ie op bepaalde tijdstippen hapert of uitvalt. De thematisatie in dit huis is bijzonder gedetailleerd en de grime van de talrijk aanwezige acteurs is enorm goed. Één van mijn favoriete spookhuizen dit jaar.
Nagulaï gaat ook al mee sinds 2019. Toen een enorm sterk huis op vlak van thema, zwakker op vlak van scares. Helaas vond ik Nagulaï dit jaar minder goed op beide vlakken. Weinig scares en ook op vlak van thema leek het erop achteruit gegaan.
Nieuw voor 2022 was Pandemonium, gelegen aan het Walibi Theater. Een deels indoor en outdoor spookhuis. En da's meteen ook jammer. Wegens de tijdsloten moesten we tussen 17u00 en 17u30 bij Pandemonium zijn en was het nog niet meteen donker. Terwijl we ons achteraf realiseerden dat de ervaring van dit spookhuis veel beter zou geweest zijn. Stelde het daarom teleur? Neen. Want ik was echt aangenaam verrast door de nieuwigheid van dit jaar. Van bij de start van Pandemonium maakt een steengoede en tweetalige acteur je duidelijk dat je backstage gaat bij een circus. En geen gewoon geen circus. Alles in de backstage van Pandemonium lijkt vuil, vies en smerig. En ook hier lopen enorm veel acteurs rond. Acteurs die stuk voor stuk in hun rol zaten en bezoekers ook vaak enorm lang achtervolgen en ongemakkelijk doen voelen.
Men zou zich dit jaar ook focussen op scarezones. Doomed Ruins was één van de nieuwe scarezones dit jaar rondom Amun. Het is geen grote scarezone, maar met vuur -en lasereffecten wel een goeie. Ook hier een handjevol goeie acteurs.
Mandu bevond zich in Karma World en moest het vooral hebben van zijn sfeervolle verlichting en de massa rook in het station van Cobra. Hier minder acteurs, maar wel goede. Men had de jaren daarvoor ook een poging gedaan om een scarezone te creëren in Karma World, maar Mandu was gelukkig een betere poging dan die van enkele jaren geleden.
De grootste scarezone was Psycho Circus. Niet gloednieuw, maar wel groter dan ooit. En wat een heerlijke scarezone is dit geworden. Wat een geweldige sfeer dat hier hing. Gedurende de hele dag leek Psycho Circus XXL het middelpunt van Halloween te zijn. Heel de dag was het hier over de koppen lopen qua bezoekers, zonder dat het ook een keer storend werd. De acteurs in deze zone zijn amper te overzien en de interactie met bezoekers was geweldig. Een enorm luid kanon en de aanwezigheid van onverwachte scares en de interactie van de acteurs, een stille show van enkele enge clowns, een freak circus maken van Psycho Circus XXL een zeer geslaagde scarezone. Misschien de beste die Walibi ooit gehad heeft? Ook eventjes een shoutout voor de muziek in deze zone. Eerst vrolijke circusmuziek die dan weer omslaat in een donkere en engere versie.
Kortom, Walibi Belgium heeft voor 2023 een geweldige Halloween neergezet. Ik was voor het eerst in enkele jaren weer in de positieve zin verrast. Niet alleen door het evenement zelf, maar ook door de algemene en positieve sfeer in het park èn door de goede organisatie die het event in goede banen heeft geleid.
Tot volgend jaar!