Zaterdag 21 oktober nodigde Walibi Belgium ons uit om langs te komen om Halloween te vieren in hun park. Helaas niet de fandag zoals die voorgaande jaren bij ons als meet-up op het programma stond, maar het was een dag speciaal voor 'themepark content creators'. Wij (@Marvin en ik) waren ook aanwezig en ik zal hieronder mijn ervaringen met het Halloween-evenement delen, maar vooral mijn dag beschrijven in Walibi Belgium.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit park nooit hoog had staan. Ik ben er meermaals geweest maar mijn laatste bezoek kan zomaar 12 jaar geleden zijn.
Wat ik niet wist is dat in de tijd dat ik het park niet bezocht heb, er zó ontzettend veel positief verandert is. Ik durf te zeggen dat Walibi Belgium het beste en leukste themapark in België is. Goede achtbanen. Kleine infills. Mooie darkrides. Voldoende waterpret. Prima horeca. Het heeft alles voor een mooi dagje uit voor iedereen die van pretparken houdt! 🙂
Wat er allemaal zo leuk is, zal hieronder ik hieronder in detail uitleggen. Maar eerst krijgen we een korte presentatie van alle Halloween-updates.
Een korte samenvatting:
- Er zijn twee soorten evenementen gepland, elk op specifieke dagen: 10 dagen met angstaanjagende nocturnes en 6 dagen voor families. Tijdens de familiedagen is het niet eng, maar tijdens de 10 nocturnes wel.
- Er zijn 4 spookhuizen in het park (3 tegen betaling en 1 gratis). Dit waren er voorheen meer, maar nu wil men de aandacht meer richten op de scare zones (5 in totaal). Deze hebben een veel grotere capaciteit en kunnen daardoor meer mensen de Halloween-beleving bieden.
- Van de 4 huizen is er 1 nieuw huis: Pandemonium, een uitbreiding van de scarezone Psycho Circus.
Klokslag 10 uur haasten we ons naar buiten. Tijd om het park te ontdekken. De eerste bezoekers rende ons voorbij, onderweg naar Kondaa. Met een iets snellere wandelpas dan gewoonlijk volgde we de menigte! Ik had Kondaa nog niet gedaan en heb ook alle onrides vermeden. De verhalen die ik van het gezelschap kreeg deden me wel vermoeden dat er iets aankwam wat bijzonder goed was.
We kregen van Walibi een speedy pass voor de attracties en de spookhuizen. De wachttijd was op het moment van aankomst bij de achtbaan maar 5 minuutjes. De speedy pass voor Kondaa hebben we dus nog niet direct gebruikt 🙂
De beugel sluit en we vertrekken en wat volgt is een knotsgekke maar briljante rit. Wát een baan! Snoeihard, bizarre elementen die elkaar pijlsnel opvolgen... Ongelofelijk! 😎
Kondaa staat achterin het park en toen we naar buiten liepen vervolgde we het rondje linksom richting Challenge of Tutankhamon. Deze shooter kende ik al van mijn vorige bezoeken. Ik wist dus wat ik kon verwachten, maar ik had beduidend minder ervaring dan de rest van het karretje. Het kwam niet door mij dat we de schatkamer behaalde, maar we haalde hm wel.
Een andere attractie die ik nog niet kende was Tiki-Waka. Een Gerstlauer voor het hele gezin. Mooi in thema, verrassend baantje. Ook weer een rake toevoeging aan het scala attracties dat hier de afgelopen 10 jaar toegevoegd is. 15 minuutjes in de rij. Dat is geen straf!
We lopen langs het stukje natuur waar spoedig een nieuwe achtbaan gaat komen en komen uit bij Psyké Underground. De Turbine maar dan volledig binnen. De wachtrij is ons hier met 50 minuten te lang waardoor we kiezen voor de Speedy rij.
De speedy pass geeft je toegang tot 17 (of 18 als je de Kondaa variant neemt) attracties die je via een sterk verkorte wachtrij mag doen. De kosten voor dit bandje zijn fors maar het geeft je op drukke dagen serieus meerwaarde aan je bezoek. Alle (top) attracties eenmalig bezoeken zonder wachtrij is toch wel fijn! Er is zelfs nog een duurdere waarop je bijna alle attracties meermaals kunt doen.
Je merkt bij nieuwe attracties dat men hier tijdens de bouw rekening mee gehouden heeft. Psyké Underground staat er al een tijdje en deze bezoek je dus via de uitgang met de Speedy pass. Zodra er een volledige trein diezelfde uitgang neemt maar de andere kant op moet is dit toch wel onhandig.
Psyké Underground lanceert je nog steeds op een prima manier. Hoewel hij minder heftig is / lijkt dan voorheen is de looping écht enorm goed. Nadat je die looping twee keer doorgekomen bent kom je op de terugweg terug door het station en de rit wordt gevolgd door de domste toevoeging ooit... Een enorme rem! Wat zonde dat je het uitloopstuk achter het station omhoog vrijwel volledig skipt!
We lopen verder richting een onderdeel van het park dat wederom nieuw voor me is. De grote kinderzone en Fun Pilot. Deze kleine Zierer doet me qua thema denken aan The Barnstormer in Magic Kingdom. De baan is wat korter maar heeft verder heel veel raakvlakken. Voor jong en oud een fijn baantje. Alleen Goofy mist. 🙂
In het kinderdeel ernaast is een halloween experience voor kinderen. Fantastisch goed gedaan! Leuk verklede acteurs die kleine spelletjes spelen met kinderen en kleine scenes waar men een detective kan spelen en op zoek moet gaan naar de dader die pompoenen vol verf heeft gesmeert en voorwerpen heeft laten verdwijnen. Wel Halloween, niet spannend.
Via het Paleis van de Geest lopen we verder richting "Karma World". Dit gebied ken ik nog uit de tijd van Ali Baba. Inmiddels is het hier een thema deel dat je niet vaak ziet; Bollywood. Leuk gedaan! Cobra past hier met de nieuwe kleurstelling ook goed. Maar de leukste toevoeging hier is toch wel Popcorn Revenge. Een shooterachtige ride zoals je hem kunt kennen van Maus au Chocolat in Phantasialand of Toy Story (Midway) Mania in meerdere Disney parken, maar dan dus in het thema popcorn.
Ze hebben hier zo enorm slim gebruik gemaakt van de beperkte ruimte door kleine scenes te maken die je bereikt via een hub. Je bezoekt tijdens een ritje niet alle scenes waardoor de herhaalwaarde ook groot is.
Cobra is ondertussen helaas in storing. Daar komen we later voor terug.
We zitten inmiddels op ongeveer de helft van het park en mijn liefde voor Walibi Belgium is volledig aangewakkerd. Alles staat er goed bij, de (nieuwe) rides zijn écht de moeite. Het is gewoon een heel fijn park!
Tijd om wat te eten. Op diverse plekken staan Bastard bbq's te smoken en die trekken m'n aandacht. Toch komen we uit bij een horeca punt dat met minder rook zijn eten bereid. Het wordt een ware Belgische snackbar klassieker; de Mitraillette. Dit is voor het eerst dat wat er uitgeleverd wordt groter is dan op het plaatje te zien is. Wat een unit! We hebben er lang vol van gezeten 😋
Via de Vampire (ik zou niet weten hoe ruw die precies is, ik ben te groot voor deze baan) komen we uit bij Psycho Circus. De scare zone die overdag ook nog niet enorm gruwelijk is, maar een aardige preview biedt voor alle 'ellende' die ons te wachten staat later die dag.
Ook bezoeken we hier de Weerwolf. Snel afbreken dit ding! Daar is echt alle lol uitgerammeld. Die kun je missen hoor!
Ik begon de dag met een paraplu in m'n hand. De weersvoorspelling was niet geweldig en onderweg naar het park hebben we de nodige liters water op onze ruiten gezien. Zoals je op de foto's hierboven kon zien was de lucht inmiddels aardig blauw. Dat ik echter een waterachtbaan zou doen op deze dag had ik me vooraf niet bedacht. Maar Pulsar was ook nog nieuw voor me. Dus ik moest eigenlijk wel.
Ook dit is weer een rake toevoeging. De versnelling van het bootje is enorm tof en even bizar als hilarisch is het volpompen van het basin waardoor het bootje met een enorme splash stopt. Bingo! Ik wil je vooral aanraden om voorin te gaan zitten. De splash viel hier qua natheid 100% mee, al hadden we ook het geluk dat de wind vooral de mensen achter me natsproeide.
Waar er in het hele park diverse plekken zijn die volledig nieuw voor me zijn, zijn er ook nog bekende plekjes voor me. Het western gebied bijvoorbeeld. Hier staan oudere attracties zoals Dalton Terror en Calamity Mine. De toren sla ik graag over. De mijntrein blijft leuk!
Een stukje terug is een nieuw stukje wilde westen toegevoegd sinds dit seizoen. De Silverton! Ik kende dit type ride nog niet, maar wat is dit mooi gemaakt! Prachtig in alle details. Een fijne ride voor het hele gezin en met de toevoeging van rook en geluid tijdens de rit + inspraak in de slingerbeweging via de hendel naast je. Echt een prachtige flatride!
In ditzelfde stukje park staat ook een gratis Halloween familie activiteit; Phantom Express. Een aantal gekoppelde zeecontainers die je onderdompelen in een spookachtige treinrit. Ik heb hier helaas geen beelden van, maar achteraf gezien had ik deze nog eens moeten doen. Erg goed gedaan en goed te doen voor het hele gezin.
We lopen hierna terug richting Cobra in de hoop dat die weer rijdt. En gelukkig. Hij is gemaakt!
In het oude gebouw van het paleis van Ali Baba is tegenwoordig het spookhuis Nagulai te vinden die ook 's middags al geopend is. Het nadeel hieraan is dat je ogen het donker nog niet gewend zijn. Dit maakte het een spannend maar vooral donker spookhuis. Wel heb ik hier aantal goede schrikmomenten gehad! Aanrader hoor. Zeker ook omdat de wachtrij hier vrij kort was...
We hebben alle achtbanen inmiddels gedaan en besluiten ons te laten lijden door wat we tegenkomen. We lopen via Tiki Waka richting de show "The Freaks".
Terwijl we buiten wachten komt er toch een buitje aan. Fijn om even warm binnen te kunnen zitten! De live muziek tijdens de show is een mooie toevoeging. Verder doet de show zijn naam eer aan. Gekkenhuis... Ik heb de helft van de tijd weggekeken omdat ik het niet kon aanzien hoe een messenwerper zijn vrouw probeerde te ontwijken. Met name het stuk waarin de vrouw met een rotgang vertikaal ronddraaide waarbij de messen langs haar lichaam gegooid werden vond ik doodeng 😂. En alsof dat niet genoeg was kwamen ze met een kruisboog terug. Een appel boven haar hoofd met 325km/h doorspiezen. Voor mij hoeft het niet. Maargoed, we zaten droog 😅.
Na de show nog een klein drankje waarna het weer opklaart maar het buiten wel donkerder wordt. De avond doet zijn intrede. Tijd voor halloween!
We lopen langs alle scare zones en het gratis spookhuis Mine Blast. Deze stelde niet heel veel voor en kende vooral veel dezelfde type acteurs. Maar het is toch mooi dat ze nog steeds een gratis spookhuis aanbieden.
Inmiddels is het donker genoeg om Kondaa voor een tweede keer te doen. Het bizarre ritverloop is in het donker én met warmgelopen wielen nóg veel gekker. Ongelofelijk hoeveel airtime deze baan heeft later op de dag!
We lopen door richting het 3e spookhuis van de dag; The Curse of Amun. Hele bijzondere karakters komen hier voorbij maar als je me nou vraagt wat ik allemaal gezien heb en waarom? Ik heb geen idee 😅
We griezelen lekker verder en keren terug bij het Psycho Circus. Tijd voor de nieuwste aanwinst qua spookhuizen: Pandemonium.
Waar de overige huizen verdacht rustig was is het hier echt afgeladen vol. Vanuit de Weerwolf zagen we overdag veel hekken in de wachtrij klaarstaan. Die waren allemaal gevuld en de rij met mensen liep zelfs tot ver op straat door. Wij waren op dit moment extra dankbaar voor de Speedy passes die we hadden waarmee we ook de spookhuizen allen eenmalig mochten bezoeken.
Binnen een paar minuten stonden we binnen en werd het gekke circus een Halloween ervaring die qua decoratie écht enorm goed geslaagd is. Alle verschillende scenes zijn mooi, er zitten veel karakters verstopt en de sfeer van een smerig en ellendig circus leent zich echt goed voor een spookhuis. Je merkt hierbij wel dat de acteurs iets nieuws doen. Timings kunnen beter. Ik gok en hoop dat dit de volgende dagen beter zal gaan. Overall qua sfeer en scares écht een heel fijne beleving.
Het is inmiddels half 9. We lopen al bijna 12 uur door het park heen en kunnen met recht zeggen dat we het park zo goed als uitgespeeld hebben. Toch lopen we nóg een rondje. Nemen de Cobra in het donker (met briljant rookeffect) nog mee, duiken nogmaals Nagulai in (jammer, minder dan de eerste keer), doen Psyké underground nogmaals en hopen Kondaa nog eens te doen. Die is helaas al gesloten omdat de wachtrij te lang was. We eten nog een snackje en de dag komt bijna ten einde.
Onderdeel van de uitnodiging van Walibi was ook een backstage rondleiding bij Pandemonium na sluitingstijd. Helaas mochten we hier geen foto's of video's maken. Maar het was leuk om eens door alle decors te snuffelen en zelf de knoppen van licht en geluid te bedienen. We zagen details die we tijdens ons bezoek aan het spookhuis miste. Een fijne afsluiting van een geweldige dag!
Walibi België heeft zichzelf in de afgelopen jaren opnieuw uitgevonden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Aqualibi, wat vanaf de winter ook veel extra ruimte en speelplezier gaat krijgen. Als ze deze lijn voort weten te zetten dan is het echt een geduchte concurrent voor alle pret en thema parken in de wijde omgeving.
Walibi bedankt! En het gaat geen 12 jaar meer duren voor ik terug kom 😎
We maakte naast alle bovenstaande foto's ook een filmpje. Vele Halloween scenes in 1 minuut: