Eftelflags Dat ligt iets genuanceerder. De toren moet er wel voor uitgerust zijn met extra holding brakes aan de top.
Bij S&S komt het bakje nooit los van de kabel. Er zijn zelfs torens waarbij het bakje net iets hoger gaat dan de katrol waar de kabel overheen gaat (bij de shot) wat tot héél heftige airtime leidt. Bij de drop word het bakje dan gewoon stil gehouden door diezelfde kabel, er is nooit een volledig vrije val (zoals bij de Intamin of Funtime Torens) want het bakje blijft altijd aan de kabel vast zitten. Dit is ook hoe ze hun befaamde "beyond-freefall negative G-force experience" behalen: Het bakje word eigenlijk naar beneden getrokken. Ik zou dus niet weten waarom een holding brake een verschil zou moeten maken (buiten dat het er wellicht op kan als extra veiligheidmaatregel mocht de kabel breken om een RCT-Achtig scenario te voorkomen).
Nu zal er wellicht wat kleine verschillen in oudere en nieuwere systemen. Ik kan me voorstellen dat deze toren sowieso niet helemaal standaard werkt zoals de meeste S&S torens omdat het formaat gewoon veel groter is. Alleen al het feit dat het 4 losse bakjes zijn in plaats van een geheel maakt deze toren al redelijk uniek.