R013
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een opmerking als deze een enorme dooddoener vind, zeker op een forum. Het lijkt mij niet vruchtbaar om een kritische noot op de muziek van Symbolica af te schrijven, puur en alleen omdat er een (zogenaamde) meerderheid is die zich niet zou kunnen vinden in deze kritiek. Naast dat het interessant is om de vraag te stellen of het overgrote deel (zoals jij het benoemt) de attractie meer zouden waarderen als de muziek dynamischer zou zijn, denk ik dat het ook logisch is dat de meeste mensen minder kritisch zijn dan het gemiddelde lid op dit forum. De meeste mensen zijn nou eenmaal geen liefhebber van de Efteling, kennen de geschiedenis van het park niet, waarderen de verschillende attracties op een andere manier dan liefhebbers, hebben geen affiniteit met pretparken in het algemeen en kennen de alternatieven van de concurrentie dus minder goed en volgen niet de bouw van nieuwe Eftelingattracties vanaf het eerste gerucht tot de oplevering. Ik vind het persoonlijk niet meer dan logisch dat de mensen die zich op welke manier dan ook verbonden voelen met de Efteling ook kritischer zijn op de ontwikkelingen in het park. Wat is er mis met het fantaseren over wat er had kunnen zijn?
Daarbij gaat het er volgens mij niet om wat de Efteling daadwerkelijk wil of gaat veranderen aan Symbolica. Het is puur een gedachte-experiment. Ik geloof dat iedereen wel begrijpt dat de Efteling niet meeleest. Het is dan ook niet het doel om de werkelijkheid te veranderen, maar om te speculeren over wat nog beter zou kunnen aan de attractie. Dat lijkt mij ontzettend leuk, ondanks dat het niets verandert aan de werkelijkheid. Als we alleen nog maar zouden mogen praten over hetgeen wat praktisch uitvoerbaar is, dan blijft er nauwelijks iets over om te bespreken op dit forum.
Maargoed, terug naar de muziek.
Volgens mij is iedereen het ermee eens dat de thematisering van Symbolica ontzettend indrukwekkend is, en hoewel er kritiek is over de volgorde van de scenes met betrekking tot de opbouw en spanningsboog van de attractie, denk ik echt dat de attractie over het algemeen goed in elkaar zit. De muziek is voor mij daarentegen altijd een doorn in het oog geweest. Het hoofdthema is wat mij betreft prima: de melodie is afwisselend maar simpel om te onthouden, er zit genoeg dynamiek en afwisseling in het stuk en de sfeer die wordt opgeroepen past mijns inziens perfect bij het paleis der fantasie. Dit thema leent zich volgens mij uitstekend als uitgangspunt voor de rest van de soundtrack, in theorie.
Waar gaat het dan mis?
In het kort: ik geloof dat de keuze om géén deuren tussen de verschillende ruimtes in Symbolica te doen de grote boosdoener is. Omdat er geen deuren zijn en de muziek van de verschillende ruimtes als het ware in elkaar overvloeit kan de muziek niet genoeg aangepast worden aan de mood van de ruimte, maar moet deze aansluiten bij de muziek van de ruimtes die ervoor en erna komen. Hierdoor is ervoor gekozen om alle muziekstukken zo te componeren dat ze verworden tot één brei en als het ware nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden zijn. Hierdoor valt de muziek op de achtergrond, waardoor het weinig toevoegt aan de prachtige scenes en dat is ontzettend zonde naar mijn mening. Wat hier aan bijdraagt is dat de muziek niet luid genoeg is, om te voorkomen dat de muziek van de ene ruimte doorbloedt naar de andere. Dit betekent dat de muziek niet erg dynamisch is, omdat er niet afgeweken mag worden van het tempo en de akkoorden van het hoofdthema. De muziek kabbelt dus rustig voort en ondersteunt daarmee niet genoeg wat er gebeurt in de verschillende scenes.
Ik geloof dat het toevoegen van deuren tussen de scenes een ontzettend fijne toevoeging kan zijn voor de attractie. Bijkomend voordeel is dat de tocht door de attractie een stuk interessanter wordt, omdat bezoekers niet weten wat hen in de volgende kamers te wachten staat. Ik wil binnenkort aan de slag met een edit zoals 'Pretparkgenot' in de openingspost ook al heeft gemaakt, maar dan met mijn visie op hoe de muziek zou kunnen zijn.
Wat denken jullie? Zou het toevoegen van deuren, waardoor de muziekstukken meer van elkaar zouden kunnen afwijken de attractie ten goede komen?