Nadat vele forumleden mij zijn voorgegaan ben ik ook enthousiast geworden voor het maken van een tripreport! Ik had dit idee al langer in mijn hoofd, maar een tripreport van een dagje Efteling is wat saai, dat kan beter... en het wérd ook beter, namelijk mijn tweede buitenlandse pretpark (na Phantasialand): Puy Du Fou!
Allereerst mijn excuses als dit eerste tripreport ooit niet helemaal lekker wegleest of perfect in elkaar zet, ik ben 16 jaar, en voor alles is een eerste keer! Ik ga jullie proberen zo goed mogelijk mee te nemen in mijn ervaring in Puy Du Fou!😊
Ten tweede zou ik ook graag @Simon willen bedanken voor zijn eerste video van Puy Du Fou, dankzij jouw video ben ik ontzettend enthousiast geworden om dit unieke park ooit in mijn leven te kunnen bezoeken, en die droom is werkelijkheid geworden!
Voor dit bezoekje hebben we uitstekend gebruik kunnen maken van de Puy Du Fou app. Het park is eigenlijk niet mogelijk om in 1 dag te bezoeken, maar met behulp van de app kun je een goeie planning maken en veel uit je dag krijgen! In de app is ook live-vertaling beschikbaar, helaas hadden wij geen oortjes mee, dus konden we niet gebruikmaken van deze functie!
SPOILER ALERT: Stel je wilt niets weten over de geheimen van Puy Du Fou kun je dit tripreport beter niet lezen en je laten verrassen tijdens je bezoek!
Op vakantie in Frankrijk liggen er in ieder benzinestation al prachtige foldertjes van Puy Du Fou. Dit park stond in eerste instantie niet op onze planning, maar alle folders maakte mij tóch enthousiast genoeg om ons er naartoe te wagen!!
Het park opent zijn deuren om 10:00, dus wij komen prachtig op tijd 09:45 aan bij Puy Du Fou. Op tijd zou je denken, maar dit blijkt anders. We worden ver van de ingang op een weiland geparkeerd, waarna we nog 20 minuten moeten lopen naar de hoofdingang, dat viel een beetje tegen, maar we laten de pret niet drukken!
Op de wandelroute richting het park zien we in de verte al de immense tribune staan van La Cinéscénie, de grootste avondshow ter wereld, die we helaas op deze dag niet kunnen bezoeken, maar het staat zeker op de bucketlist!
Eenmaal aangekomen bij de ingang moeten we allereerst met honderden mensen wachten voor de security, dit zal niet de laatste keer zijn dat we met honderden mensen staan te wachten...
Onderweg naar onze eerste voorstelling lopen we langs: Le Grand Carrilion. Een énorme houten constructie met klokken en bellen. (Een carrilion natuurlijk) die door middel van de muziek een reis maakt door de tijd! Een leuk klein showtje om langs te lopen, meer is het niet. De constructie is wel vrij indrukwekkend om te zien!
Dan is de eerste show die voor ons op de planning staat is: 'Le Signe du Triomphe. De grote voorstelling die zich plaatsvindt in het nagebouwde Colloseum! De schaal van deze voorstelling is bij het lopen naar de Arena toe, al niet te bevatten.
Voor de voorstelling wordt het publiek opgedeeld in twee delen, de ene helft zijn de Romeinen, en de andere helft de Galliërs. Het publiek wordt enthousiast klaargestoomd voor de eerste show van de dag!
De voorstelling betreft de Galliërs die strijden tegen de Romeinse bezetting. Het leven van de hoofdpersonages Damien en Soline staan op het spel...
De show begint met een parade van de Romeinen, wat een leuke introductie is tot de cultuur uit die tijd. Vervolgens komen er diverse zwaardgevechten, na deze gezien te hebben lijkt Raveleijn wel een speeltuintje in vergelijking met dit niveau. Wanneer er mensen overlijden door een zwaardsteek is er zelfs (uiteraard nep)bloed te zien! Na de zwaardgevechten is er een heuse paardenrace door de arena, die niet voor iedere kandidaat even goed afloopt!
De finale van deze show wist ik helaas al, maar zag het gezelschap niet aankomen! Het hoofdpodium van de arena transformeert tot een enorm roeischip, waardoor er een zeegevecht ontstaat! Het is een prachtige epische finale van deze voorstelling. De muziek is fantastisch, en het verhaal is goed te volgen, ondanks het feit dat het in het Frans is!
Terwijl de temperatuur aardig begint op te lopen, lopen wij naar de volgende show van de dag. Dit keer geen voorstelling, maar een walktrough attractie. "Les amoureux de Verdun". In deze walktrough waan je je in de loopgraven van Verdun tijdens de Eerste Wereldoorlog. Helaas heb ik geen beelden van deze attractie, het is aan te raden om deze walktrough echt in je te laten nemen, want het is een angstaanjagende historisch accurate attractie. Het feit dat dit hoogstwaarschijnlijk het dichtst bij is wat je bij de ervaring van een oorlog in loopgraven kan komen, maakt het idee erg eng.
Het is krap en benauwd, en er hangt een bedrukkende sfeer, overal hoor en voel je kogelschoten en inslagen. Langs je rennen acteurs als soldaten te schreeuwen, en je probeert je een weg te banen door de ruimtes heen. Op het einde kom je uit bij een groot graf.
Het is een unieke attractie en wat mij betreft een must-do in Puy Du Fou!
Na even wat gegeten te hebben gaan we vlug weer door! We hebben een strakke planning om ons aan te houden 😄. Over het eten gesproken, het kost je rib uit je lijf! Het eten en drinken is erg duur, neem vooral als een ware Nederlander zelf wat eten mee voor tijdens je dag! 😉
De volgende show is gelukkig wegens de hoge temperaturen een indoor show! "Les mousquetaires de Richeleu". Een prachtig nieuw modern maar toch weer klassiek theater wat veel verrassingen kent! Het verhaal van deze voorstelling was wegens de grote hoeveelheid Frans toch iets te hoog gegrepen en zonder audio descriptie lastig te volgen. Maar desondanks was het zoals gewoonlijk een spektakel om naar te kijken, waarbij op het eind het volledige podium onder een laag water komt te staan! Waardoor de dansers en danseressen prachtig in het water dansen op muziek die ik de komende dagen nog vaak aan heb gezet!
Ook zijn we tot de conclusie gekomen dat een show zonder paarden geen Puy Du Fou show is 😆.
Helaas komen we nu op het punt dat er ook een negatief kantje zit aan Puy Du Fou. Allereerst is het concept natuurlijk fantastisch, alleen maar indrukwekkende shows, en het idee is dus dat je van show naar show wandelt, en dus niet hoeft te wachten. Maar helaas gaat het park een beetje ten onder aan zijn eigen succes. Bij iedere show moet je in het hoogseizoen ruim 45 minuten van te voren tussen de mensenmassa's in de hitte staan wachten in de brandende zon. Met wat pech ben je zelfs rond de 45 minuten van te voren te laat, en is er geen plek meer voor je. Hou hier zeker rekening mee!
Ondanks de hitte en het wachten houden we de stemming er in en gaan we naar de volgende indoor show! 'Le Dernier Panache', ook wel: "de laatste pluim (veer)". Deze voorstelling is een technisch hoogstandje met een draaiende tribune, zoals de Soldaat van Oranje. Er is sprake van projecties en reusachtige fysieke decorstukken. Het verhaal heb ik helaas op geen enkel mogelijke manier mee kunnen krijgen, mijn niveau van Frans is hier helaas te laag voor...
Ondanks het gebrek aan begrip voor het verhaal is het nog steeds een spectakel om naar te kijken! Echt weer iets wat je ooit in je leven meegemaakt wilt hebben! Ditzelfde geldt voor..
"Le Secret de la Lance"! Een typische Puy Du Fou show met uiteraard geen gebrek aan paarden! Het gaat over Jeanne die het geheim van een lans met magische krachten ontraadselen om de betoverde vestingmuren van het kasteel, dat in volle strijd is gewikkeld, te beschermen!
Het begin van deze show kent wat mij betreft wat veel paardentrucjes, maar dit verandert al vlug wanneer het decor transformeert! De grote vestigingsmuur zakt naar beneden, en er breekt een gevecht uit! Het gehele publiek is stomverbaasd als het grote kasteel in de achtergrond van het decor ineens naar voren komt te bewegen en om zijn eigen as begint te draaien. Ook deze show is een technisch hoogstandje die je niet wilt missen!
Ja beste lezer, ik begin in herhaling te vallen over deze shows, wat in Puy Du Fou wel het geval is! Na een gehele dag shows te hebben gezien begin je wel dingen te herkennen en kan het hier en daar wat eentonig worden, maar wees gerust, nog twee voorstellingen en dan ben je door dit enorme tripreport heen!
De laatste buitenshow (in de brandende hitte) is Les Vikings! Een klein dorpje dat wordt aangevallen door Vikingen. We kennen allen wel het effect in Raveleijn van Graaf Olaf die uit het water komt opdoemen. Hier kunnen ze dat beter, met niet één persoon uit het water... Maar een volledige Vikingboot mét bemanning! Dit blijft wat mij betreft het grootste raadsel van Puy Du Fou! Ik kan mij geen enkele manier voorstellen hoe ze dit voor elkaar krijgen!
Verder is dit zoals verwacht een show vol spektakel, stunts, vlammenwerpers waar je u tegen zegt en uiteraard... paarden! 😂
Als afsluiter deden we nog een walktrough! Deze keer was het: "Le mystère de la Pérouse". Je gaat op ontdekkingsreis door een schip, het effect van het varen in een schip wordt levensecht nagebootst door het feit dat het plafond en de muren heen en weer bewegen alsof ze deinen op de golven. Dit effect werkte verrassend goed!
Hoe verder je door de boot loopt, hoe verder je door de tijd gaat, je komt bijvoorbeeld op de Noordpool uit, voordat je in een zware storm belandt, de deiningen worden heftiger en er stroomt water naar binnen toe! Hoe verder je komt hoe meer water er naar binnenloopt, totdat je bent gezonken...
Het feit dat bij deze walktrough de tijd verderloopt naarmate je verder door de attractie loopt is een concept wat wat mij betreft ontzettend goed werkte en een pluspunt was voor de ervaring!
Je zou het niet denken, maar zelfs aan een dag Puy Du Fou komt een eind... Helaas hebben we wegens de reistijden niet de avondshow "Les Noces de Feu" kunnen zien, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een fantastische dag, in een van de meest unieke parken ter wereld.
Dit was uiteraard bij lange na niet alles wat Puy Du Fou te bieden had, er zijn nóg meer shows en walktroughs, zoals:
- Les Chevaliers de la table ronde
- Le premier royaume
- Le Mime et l'Etoille
- En nog veeel meer ervaringen, denk hierbij ook aan historisch nagebouwde dorpjes en huisjes waarin je ambachten kunt vinden uit die tijd! Deze dorpjes zijn vaak erg aansluitend bij de shows en het gebied waar ze in liggen!
Het park kent zeker zijn nadelen, en dat is bijvoorbeeld de drukte. Het is zeker aan te raden om een zogeheten "Emotion Pass" te kopen, als het ware een fastpass voor de shows! Je kan op het laatste moment naar binnen lopen en je krijgt de beste plekken! Helaas waren deze op mijn bezoekdag al uitverkocht, maar het is bijna een essentiële toevoeging aan je dag Puy Du Fou.
Al de shows uit Puy Du Fou en de rest van het park is gebaseerd op historische gebeurtenissen, maar er zit geregeld nog wel een magische 'touch' aan, dus stel je houdt niet van de Franse geschiedenis, is dit park alsnog de moeite waard om een keer bezocht te hebben! Het is een ervaring die je als ware pretparkfanaat écht een keer gezien wilt hebben, ik kan niet wachten tot dit park ooit een vestiging krijgt in Nederland! 😄
Dit was mijn eerste tripreport! Hopelijk vond je het leuk om te lezen! Ik hoop dat het verhaal niet te repetatief is geworden met alle shows, maar stel je hebt nog tips, laat het vooral weten! 😊