"Ben je nog in Prater geweest", vroeg ik vorige week een bestuurder die mij vertelde dat hij de IAAPA had bezocht. "Even doorheen gelopen", vertelde hij mij, "maar het was een gedateerde vertoning daar."
Qua uitstraling heeft hij misschien gelijk, maar daarmee heeft hij ook gemist dat tussen en achter de soms gedateerde façades een paar pareltjes liggen. Onderstaand overzicht heeft niet de intentie een compleet beeld te geven, maar een dwarsdoorsnee van ons bezoek.
Voor ons was het bezoek van Prater gekoppeld aan een bezoek aan de IAAPA. Directe aanleiding om richting Wenen te vliegen was dat Amar, @ASF, in opdracht van KMG een werkend model van de X-Drive had gemaakt.
En wie eenmaal in Wenen is kan er niet onderuit om het Wiener Riesenrad te bezoeken. Het in 1897 gebouwde rad staat symbool voor het beroemde Prater, zoals de Eifeltoren symbool staat voor Parijs.
Overigens hadden we ons bezoek typisch "Hollands" voorbereid. Dat betekent dat we op zoek zijn geweest naar een all-in mogelijkheid voor de attracties. Die is er niet, maar al doende ontdekten we dat, wanneer je lid werd van de club van Wenen, op maandag bij veel attracties kon genieten van twee ritten voor de prijs van één. Van dat (gratis) lidmaatschap hebben we dankbaar gebruik gemaakt.
Wie van pijn houdt moet "Volare" zeker niet overslaan. Deze baan van Italiaans fabricaat (Zamperla) mag worden bestempeld als een flyer. Als je via een typische spiraallift eenmaal 21 meter hoger bent schiet, of liever geschreven rammel je door de baan heen, waarin een aantal inversies is gemaakt. Dat gaat niet bepaald soepel en het zijn dan ook vooral de bochten die meer rechthoekig dan gecurvd lijken.
Ik herkende wel het gevoel van de bestuurder die vond dat Prater als vergane glorie op hem over kwam. En toch is er een aantal sfeervolle plekken in het park, die vooral tijdens de avond meer tot recht komt.
Bij het eerste aanblik denk je: Schwarzkopf! Toch komt de Mega Blitz uit de koker van het Nederlandse Vekoma. Met treinen die we kennen uit Revolution van Bobbejaanland. De baan is in 1994 geopend, maar wordt met zorg onderhouden. En dat is te voelen, want wat een fantastisch baantje is dit. Ondanks de kleine oppervlakte waar deze ruim 500 meter lange baan is opgesteld heeft de Mega Blitz een geweldig en soepel ritverloop.
Een dergelijke baan zou niet misstaan op een (Duitse) kermis.
Over verborgen pareltjes gesproken: ik ben geen spookhuisfan, maar "Fluch der Piraten" is in alle opzichten een geweldige darkride. Een uniek ritsysteem dat bijdraagt aan een goed getimede spanningsopbouw, fraaie decors met moderne technieken uitgerust, goed lichtplan en een consistent verhaal maken het verblijf van circa 5 minuten alles behalve onaangenaam. Zeker niet overslaan als je er bent, hoewel we na afloop van de medewerkers vernamen dat nog steeds aan de attractie wordt gebouwd.
Vanzelfsprekend hebben we het Wiener Riesenrad ook gedaan. Met € 13,50 per persoon meteen ook de duurste attractie van Prater, want de prijzen van de andere zaken lagen rond de € 4,50. Het was dat @ASF aandrong, want ik heb onvoldoende historisch besef om in zo'n rad te moeten stappen. Achteraf gezien had Amar gelijk en had ik het ook niet willen missen, al was het maar vanwege een fraaie avonduitzicht over het park en de rest van de stad.
Opstelling in Prater 2023
Opstelling in Geleen 2004
Een zaak die ik niet zou willen overslaan was de Air Maxx, een zogenaamde Mondial Swinger, waarmee de Oostenrijkse exploitant Rieger tot en met 2018 over de kermissen heeft gereisd. Een zaak die in 2004 op de Geleense kermis stond opgesteld en waar ik goede herinneringen heb bewaard aan de rit tijdens een kermismeeting destijds. Zou ik het nog zo prettig vinden, bijna twintig jaar later? Amar en ik kregen een privérit aangeboden en dat hebben we gemerkt. Ik kon me niet herinneren dat er zoveel snelheid in deze machine zat. Maar het gevarieerde ritverloop maakt de Air Maxx alles behalve misselijkmakend. We konden dan ook beiden rustig wandelend terug naar het hotel lopen.