Het moment staat nog diep in mijn geheugen gegrift en door de Walter-White-in-kruipruimte-achtige-schreeuw die ik vorig jaar ter plekke slaakte, gok ik dat hetzelfde geldt voor de lokale bevolking van Versailles… ik stond in 2022 onverhoopt voor een gesloten poort van het gelijknamige kasteel en kon geen gebruik maken van mijn kersverse abonnement dat ik een dag vooraf kocht. Voor de mensen die het moment gemist hebben heb ik hier nog een foto van mijn anekdote destijds…
… afkomstig uit dit report (zet ‘m op je leeslijst voor later deze week als je het nog niet eerder gezien had of weer vergeten was, twaalf professionele tandartsen raden het gebruik aan, pas op er kan nog een trein komen).
In het afgelopen jaar kwam ik op de vaak meest ongelegen (en gênante) momenten het stukje plastic dat zich Versailles jaar-abonnement noemt terug tegen en heb ik een stuk of 24 nieuwsbrieven (allen stuk voor stuk van boven tot beneden in het Frans) direct naar de prullenbak verplaatst. Maar enkele weken geleden vond ik een gaatje verderop in mijn agenda om een herbezoek in te plannen en alsnog iets van waarde uit het abonnement te halen.
Dat was afgelopen vrijdag! Ha. Bonjour Frankrijk, daar ben ik weer. Poorten van Versailles dit keer wel open, FEST.
Nu zou er eigenlijk een informatief stukje moeten volgen over Versailles zelf, want ik heb buiten het bezoek de hele wiki van Versailles en Lodewijk XIV gelezen om ter plekke beslagen ten ijs te komen. Maar in een momenteel luie doch nieuwsgierige bui vroeg ik Chat-GPT om het te doen op basis van de intro van mijn vorige report:
Ik ben eigenlijk niet helemaal tevreden, maar ben er wel achter dat ik blijkbaar veel bijvoeglijke naamwoorden en komma’s gebruik. Ik vind het metaforisch mooi linken met de overdaad binnen de muren van het kasteel van Versailles zelf, dus hier moeten jullie het toch mee doen voor nu…
En ik heb nog zelf foto’s gemaakt! Nu wil het geval dat ik na drie ruimtes binnen in een dermate puberale bui kwam dat ik bij elk schilderij en beeld flauwe onderschriften ging verzinnen in mijn hoofd. Ik zie dan een grote massa toeristen met zo’n audio tour aan hun oor quasi geïnteresseerd naar elk schilderij kijken, voel een boel (vast onterechte, het ligt aan mij) vooroordelen opborrelen en word recalcitrant. Maar om ervoor te zorgen dat ik niet de enige ben die (daar ter plekke ongemakkelijk) gniffelend naar de plaatjes keek, deel ik een en ander in dit grap-report graag met jullie.
Hooowkeee letssss goooo.
Toch een teleurstelling dat er geen whiskey in zit.
Je bent hier nog vergeten schoon te maken.
Zo sluip ik ook iedere zomerse nacht door mijn slaapkamer als er een mug zit.
Efteling zomeravond omstreeks 1152.
Matig enthousiasme over kwaliteit welkomstvideo Star Wars: Galactic Starcruiser hotel
WE GAAN NAAR DRIEVLIET!
Fraai werkje uit de onbekendere modernistische periode van François Gérard.
“Doe maar op Fuji Glossy Photopaper, want dat werkt goed tegenover onze grote ramen.”
Geheime doorgang naar het Carousselpaleis.
“Jullie wilden huiselijk, nou doe je ogen maar open”
Tweede voorronde Eurovisiesongfestival 1804.
Mooi geworden.
STOP! Hammertime.
Er waren ooit plannen voor een Walt Napoleon World maar dat is nooit echt een succes geworden.
Op zoek naar: iets serieus
“Alle tijdsloten voor Guardians of the Galaxy zitten al vol!”
Papierr, DAARR!
Vooruit, nog drie fraaie plaatjes zonder grollen en dollen:
Nou ik hoop dat dat voor jullie net zo vermakelijk was als voor mij zelf.
Eerder die dag deed ik nog Toutatis in Parc Astérix (leuk!) en later die dag dronk ik een glaasje champagne in de Skyline Bar van Disney’s Hotel New York: The Art of Marvel (lekker!). Ik twijfelde nog om door te rijden naar Madrid zodat de dag helemáal crazy combi zou zijn, maar daar was ik uiteindelijk te moe voor.
Ik zie jullie graag in de comments en bij een volgend (gewoner? 😉 ) report!