DAG 3
We zitten weer dichtbij het volgende park, dus we staan om openingstijd voor de poort bij Freizeitpark Plohn. Het park heeft enkele jaren op het programma gestaan in een Polen-reis, welke helaas nooit in zijn originele vorm door is kunnen door in verband met Covid. Het werd dus eens tijd om dit parkje te bezoeken.
De waarschijnlijk oude ingang (?)
Links daarvan zit de huidige ingang
Het belooft de minste dag van de reis te worden met een temperatuur net onder de 20 graden en motregen vanaf 14:00 uur. Gelukkig, of misschien wel door het weer, is het vandaag niet druk in het park, terwijl het vrijdag is en dan de tickets goedkoper zijn, zogenaamde familiedagen. We besluiten om eerst de simpelere credits af te vinken zodat de grotere achtbanen precies de mijlpalen van enkele medereizigers worden. Dynamite wordt dan namelijk @luckyrik28 zijn 700ste achtbaan; en El Toro wordt @Cerveza zijn 600ste achtbaan!
De eerste baan die we doen is een SBF Visa Spinning: Drachenwirbel. Het eerste wat ons hier al op valt, en wat we later bij meer attracties in het park zien, is dat ze geen verplichte personeelskleding hebben. De operators mogen gewoon in hun eigen vrijetijdskleding werken. Als de attractie geen themamuziek heeft, is het blijkbaar ook toegestaan een grote JBL-speaker mee te nemen en techno te draaien.
Drachenwirbel heeft een Chinees thema, maar eigenlijk is het enige dat ook Chinees gethematiseerd is de oude ingang en een prieeltje wat verderop. Een beetje een raar gebied dus eigenlijk. Helemaal omdat op hetzelfde pleintje Langnek staat! Hij is niet zo mooi als ‘de onze’ in de Efteling, maar als je een foto aan het maken bent, let dan even op, want deze Langnek spuit af en toe water! Dit blijkt overigens niet de enige gelijkenis met de Efteling te zijn, want we komen er nog veel meer tegen. Zoals veel kleine parken in Duitsland, heeft ook dit park een sprookjesbos. Dit is wel één van de betere welke ik ooit tegen ben gekomen. De sprookjes zijn vrij groots uitgewerkt en verhaaltjes kunnen overal doormiddel van een knop geactiveerd worden. Het tafereeltje achter een glazen wand wordt dan verlicht en vaak gaan er ook enkele kleine zaken bewegen. Het sprookjesbos is best groot en ook nog eens heuvelachtig, waardoor het in zijn geheel een mooie wandeling is. Her en der kom je ook nog kleine kinderattracties tegen en onder het Rapunzelkasteel is zelfs een carrousel ingebouwd.
De zeven geitjes (zo staat het echt op de plattegrond)
De draak met op de achtergrond het Rapunzelkasteel waarvan ik helaas geen foto heb gemaakt
De gelaarsde kat
Er is zelfs een sprookjesboom
Het volgende gebied in het park, is het Western gedeelte. Op het kale plein voor de grote achtbaan Dynamite, staan wanneer wij arriveren, nog verschillende (leveranciers)busjes. Best slordig, ook al is het maar een klein attractiepark. We zien Dynamite al draaien, maar kunnen de drang nog weerstaan en doen eerst een verdwaalde Wacky Worm. Deze staat op de plattegrond in het ‘Oldtimerpark’, met enkele andere op zich los staande attracties, zoals een oldtimerbaan, paardenparcours en een vliegtuigmolen. Dit is het minste stukje van het hele park.
Hierna is het dan tijd voor een echte interessante achtbaan en misschien wel één van de hoofdredenen van ons bezoek: Dynamite! Het gebied om de achtbaan en de wachtrij zijn leuk gethematiseerd en in de wachtrij zit zelfs nog een beetje storytelling met enkele simpele animatronics. De rit zelf is ook top! Een erg toffe first drop waarna je dwars door een huisje heen raast. Daarna volgt nog een grote helix, een looping welke je eigenlijk schuin benadert en daarna nog een laatste inversie. Een kort maar krachtig baantje! Doordat het zo rustig is in het park, kunnen we hem nog meerdere malen doen vandaag, en dat is helemaal niet erg!
De volgende achtbaan welke we gaan doen is Plohseidon. Deze kleine Family Coaster van Zierer staat in het Plohnidorf. Dit themagebied voelt ook echt aan als klein dorpje met in het midden een mooi aangekleed horecapunt en een grote draaimolen. Aan het plein zijn mooie gevels gebouwd welke voorzieningen en kleine tafereeltjes huisvesten. Deze laatste zijn tijdens ons bezoek helaas in onderhoud.
Weer een bekende!
Plohseidon zelf staat volledig op het water. De eerste bocht uit het station wordt langzaam genomen en je rijdt hier langs rotsen met thematisatie van enkele fantasiewezens in hun dorpje. Na de lifthill volgen twee helixen waarna je alweer in het station bent. Een prima familiebaan met leuke thematisatie, welke helaas wel een kleine opknapbeurt kan gebruiken.
Toch leuke details
In het Plohnidorf staat ook een darkride! Vol verwachting stappen we in, maar al snel blijkt het een soort treintje te zijn welke maar in één ruimte rond rijdt. Je ontdekt hier de onderwaterwereld van Plohnidorf. Met veel neonkleuren en projecties waan je je hier even onder water. Natuurlijk geen wereldniveau, maar voor dit park best een aardige attractie.
Heeft niks met het thema hier te maken, maar een Fata Morgana referentie mocht niet ontbreken natuurlijk!
Of eentje van het Volk van Laaf
Verder vinden we in het Plohnidorf de allernieuwste aanwinst van het park, namelijk Max en Moritz! Inderdaad, de zoveelste gelijkenis met de Efteling. Hier stappen we niet in de zeepkisten van de jongens, maar gaan we op de rug van enkele boerderijdieren langs verschillende taferelen waar de kwajongens de hoofdrol spelen en kattenkwaad uit halen. Ik moet zeggen dat het er allemaal best goed uit zag en verschillende taferelen bevatten ook beweging. Het zag er op het moment natuurlijk nog allemaal als nieuw uit, maar de hele rit is wel in de open lucht. De meeste taferelen staan in huisjes, maar hier kan weer en wind nog wel bij komen, dus ik hoop dat ze dit elk seizoen weer de nodige aandacht geven. Wederom weer een mooie attractie voor dit park.
Tijd om weer terug te gaan naar het Western gedeelte voor de laatste twee achtbanen. Een leuk detail wat het vermelden waar is, is dat de achterzijde van de huisjes in Plohnidorf waardoor je het gebied binnen komt, weer gethematiseerd zijn in Western thema, passend bij het achterliggende gebied. Toch een teken dat er wel goed op de details gelet wordt in dit park.
We komen aan bij Miniwah, een powered indoor coaster. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar al in de wachtrij word ik aangenaam verrast. In het eerste gedeelte van het gebouw staat namelijk een klein miniatuurtreindiorama, uiteraard van het Wilde Westen. Aangezien ik hier zelf wel fan van ben, kan ik dit zeker waarderen. De volgende verrassing komt ook alweer snel, namelijk de achtbaanrit zelf. Het blijkt namelijk een wild treinritje te zijn door het Wilde Westen! Je komt verschillende taferelen tegen op verschillende niveaus zoals mijnschachten, een bos vol dieren, een saloon, een tandarts en een Indianenaanval. Het eerste rondje gaat nog op langzaam tempo, zodat je goed rond kunt kijken. Daarna volgen nog twee rondjes op sneller tempo. Aangezien er geen rij staat, doen we hem gelijk nog een keer, maar wisselen we wel even van plaats. Zelfs na de eerdere drie rondjes zien we nu weer nieuwe details en andere taferelen. Ik kan eigenlijk niks anders dan enthousiast zijn over deze attractie; het idee is leuk en het zit gewoon goed in elkaar. Vlak voordat je het station in rijdt, is er aan de rechterkant een tribune te zien. Buiten staat ook een bord met de aankondiging van een show elk heel uur. Het is me helaas ontschoten om hiervoor even terug te komen, want ik was wel benieuwd wat er gebeurt tijdens dit showtje en of de achtbaan dan gewoon door rijdt.
Eindelijk is het dan tijd voor de tweede grote achtbaan uit het park, de houten achtbaan El Toro! De ingang van deze baan zit helemaal achterin het park verstopt en ook de in- en uitgang liggen niet naast elkaar. Onderweg zie je eigenlijk weinig van de baan, maar eenmaal in het treintje, blijkt er toch nog best wat track verstopt te zitten welke tussen de bomen, over het water en zelfs tussen andere attracties heen raast. Er zit stiekem ook nog wat pit in de baan en de vele bunny hops richting het einde zijn erg leuk. Ook de interactie met de waterbaan en het treinspoor zijn leuk. Vanaf het Western pleintje heb je mooi zicht op de eerste grote bocht en een stukje verderop kun je erg dicht bij de baan komen om hem voorbij te zien razen. Ik val denk ik in herhaling, maar dit is wederom gewoon een goede attractie en hij past helemaal in dit park.
Rond lunchtijd begeven we ons weer naar het plein, dat toch wel het middelpunt van het park is. In de Saloon is er een ruime keuze, van chili con carne tot schnitzel met friet. Hier eten we voor rond de 10 euro een flinke en lekkere maaltijd. Duitse prijzen voor eten en drinken blijven fijn!
Na het eten maken we nog een rondje met de trein. Deze rijdt onder Dynamite door op plekken waar je anders niet kunt komen en waarvan je mooi zicht hebt op de first drop. Daarna maakt de trein nog een rondje in een helix van El Toro, waar ook nog wat thematisatie is aangebracht speciaal voor dit treinritje. Deze thematisatie is wel erg gedateerd en ook het treintje rijdt tergend langzaam. Hier zouden ze nog wat meer van kunnen maken denk ik.
Het laatste gedeelte van het park wat we nog niet bezocht hebben, is Dinoland. Dit gedeelte van het park is redelijk recent opgeknapt en uitgebreid. Het gebied ligt best een stuk het bos in aan de zijkant van het park. Op de plattegrond lijkt het allemaal compact bij elkaar te liggen, zonder hoogteverschillen, maar er ligt een groot bos tussen en het sprookjesbos bevindt zich tegen een heuvel aan. Blijkbaar is het voor de operators ook ver, want een scooter, met sleutel er nog in, staat naast één van de attracties geparkeerd, zodat de operator na het werk weer snel weg kan.
De hoofdattractie in dit gebied is een rondvaart over het water langs verschillende dinosaurus animatronics, maar ook een aantal statische modellen. Mede hierdoor zit er wel wat kwaliteitsverschil tussen de verschillende dinosauriërs, maar een aantal bewegende exemplaren zien er best goed uit. De route is wel een tikkeltje te lang, waardoor het ritje erg lang aanvoelt.
Op een tweede meertje zijn hier nog gethematiseerde waterfietsen te vinden en verder staat er in een naar een oertijd dorp gethematiseerde grot een kleine freefall toren en een Flintstone attractie, welke zo van de kermis geplukt lijkt te zijn. Dit laatste vind ik dan weer erg jammer, aangezien ze voor de rest gewoon moeite gedaan hebben om het gebied te thematiseren.
Ondertussen betrekt de hemel een beetje en begint het te miezeren. Aangezien we toch nat gaan worden, doen we ook de twee waterattracties van het park nog even. Als eerste een log flume. Het thema is me hier niet helemaal duidelijk. Het zou een soort spookthema moeten zijn, maar in het station zien we een grote muurschildering van schaars geklede dames die een man met een schedel aanbidden; of iets wat hier op lijkt. Het eerste gedeelte bevat ook een kleine darkride scene, volgens mij met een oude koets, maar deze scene is zo slecht uitgelicht, dat je eigenlijk net niet ziet wat er nu eigenlijk wordt uitgebeeld. De rit zelf is prima en vanuit het pleintje heb je mooi zicht op de grote drop.
De tweede waterattractie is een wild water rafting in Viking thema. Deze staat gelijk bij de ingang en is ook de enige attractie welke dit thema gekregen heeft. De baan ziet er imposant uit; hij is vrij hoog en heeft meerdere bochten. De angst om nat te worden was daarentegen totaal onnodig, het is dat het regende, anders hadden we geen druppel op ons gekregen. Misschien maar goed ook voor vandaag, maar op een warme zomerdag mag je best wat meer spetters op je krijgen.
Freizeitpark Plohn is een erg leuk park met stiekem erg veel (kinder)attracties, een groot (en gethematiseerd) klimkasteel en nog een aantal (boerderij)dieren verblijven. Op sommige vlakken heeft het park zeker nog verbeterpunten, maar het ziet er over het algemeen allemaal goed uit en er hangt een goede sfeer in het park. Wij hebben ons bijna 5 uur vermaakt, maar als het weer wat beter was geweest, hadden we best nog wat ritjes op Dynamite en El Toro kunnen doen! Voor thrillseekers is dit natuurlijk niet het park om heen te gaan en eigenlijk is Dynamite ook maar een vreemde eend in het attractie aanbod, maar als attractie- en themapark fanaat kun je je hier zeker vermaken. Ik verwacht dat je hier als gezin best een hele dag rond kunt lopen, vooral als het iets drukker is en je eventueel een aantal wachtrijen hebt.