Quefox_ Het park zelf is door haar grote hoogteverschillen in de basis al niet inclusief te noemen.
De hoogteverschillen zijn overal Barrierevrij te overbruggen. Daar hebben ze in de laatste decennia dan weer wél voor gezorgd. Al is het vaak wel met een omweg.
Quefox_ In de meeste attracties kan je toch niet zonder assistentie van een medewerker uitstappen, die moet namelijk eerst de beugel ontgrendelen. Diezelfde medewerker leidt je dan ook de attractie en het gebouw uit.
Afhankelijk van de situatie moet je zelf de route maar volgen. Die medewerker moet andere mensen uit de trein gaan halen. Grote indoor complexen (Darkrides of indoor coasters) kunnen behoorlijk lange gangen bevatten. In principe moet je gewoon de pijltjes volgen, dus hoeft er écht geen medewerker op elke kruising te staan, of hoeft deze met je mee te lopen. Maar je moet dus wél die pijlen kunnen zien.
Quefox_ De routes daar zijn niet allemaal even goed begaanbaar en kunnen erg steile trappen of zelfs ladders bevatten.
Bijvoorbeeld Chiapas heeft eigenlijk overal vrij normale trappen. En tóch mag je daar met een handicap niet in. Wakobato mag dan weer wél (ik vermoed omdat iedereen apart met een bootje geëvacueerd moet worden en er dus altijd een medewerker bij is, maar weet dat ook niet zeker).
Liampie Waar alle redelijke pogingen tot inclusie eindigen begint 'helaas pindakaas'
Voor het design bij bepaalde attracties (bijvoorbeeld FLY), denk ik dat het deels ook samen hangt met simpelweg plaatsgebrek in het park. Daar kan ik tot zekere hoogte nog wel begrip voor hebben. Anderzijds is bijvoorbeeld Talocan destijds wél ontworpen met een speciale ingang (die nu gebruikt word voor fastpass), maar is het beleid dusdanig streng dat daar dus eigenlijk niemand gebruik van kan maken.
Ik vind het wel apart dat er zo'n enorm grote verschillen zitten in de parken. Ergens is het niet goed dat de meeste parken de verantwoordelijkheid bij de bezoeker leggen (we weten dat deze die verantwoordelijkheid maar zelden neemt en op dat moment dus ook een gevaar voor anderen kan vormen). Tegelijkertijd wil je ook weer eigenlijk geen mensen buiten sluiten. Blijft dus best lastig.
In het geval van specifiek PHL gok ik er op dat het ook een beetje samen hangt met het feit dat zowel de locale bevolking als de locale politiek compleet tegen het park is. Wat denk je wat er dan gebeurd als er nog eens een grote brand uit breekt en er daadwerkelijk een dode valt (of meerdere)? Dan volgt er een ware heksenjacht tegen het park. Misschien hebben ze ook wel geleerd van de brand bij de Gebirgsbahn en hebben ze toen al problemen gehad met de evacuatie van een minder valide (wat zou verklaren waarom sinds toen alles omgeslagen is).
De realiteit zullen we wellicht nooit weten, maar op zich is wel een interessante afweging tussen Inclusief zijn en veilig zijn.