Een meet-up en de dag erna verhuizen, niet echt bevorderlijk voor het op tijd tikken van een trip report 😅 We zijn daar op dit moment nog volop mee bezig ook dus ik ga voor de verandering proberen om het kort te houden 😉
Sommigen stapten deze dag gewoon om 8:30 in de auto en stonden om 8:50 netjes aan de poort bij Walibi. Anderen vlogen weer over vanuit Amerika. Bij ons ging de wekker gewoon op tijd en konden we vetrekken aan de tocht naar de polder waar we tegen 8:30 aan kwamen. De eerste deelnemers van deze meet-up stonden daar toen al te wachten. Het duurde dan ook niet lang voor er zich een flinke club voor de poorten van Walibi Holland vormt.
We maken nog snel een groepsfoto en daarna gaan we onder begeleiding van Scott en Mark het park in en op weg naar Lost Gravity voor de eerste ERT van vandaag. Hier kunnen we even lekker wakker worden met flink wat ritjes! @LuckyLuuk weet het zelfs te presteren om elk stoeltje in de trein een keer uit te proberen tijdens deze ERT. Dat betekende wel dat hij tussen de ritten door vanaf de uitgang weer helemaal terug naar de ingang moest rennen, meteen een flinke dosis ochtendgymnastiek erbij zullen we maar zeggen 😉
Daarna was het tijd om met zijn allen richting het BizNiz Center te gaan voor een Q&A met Mascha en Scott. Daar werden we ontvangen met een kop koffie of thee en een lekkere donut. Hier ook nog even een korte samenvatting van deze Q&A op basis van de aantekeningen van @Tonnie en wat ik mij nog kan herinneren:
- Walibi heeft de plannen voor 10 jaar vooruit klaarliggen en voegt daar elk jaar een nieuw jaar aan toe om zo altijd 10 jaar vooruit te kunnen. De eerste 3 tot 5 jaar liggen redelijk vast, alles wat daarna komt is meer globaal
- Walibi is zich ervan bewust dat ze erg in trek zijn bij de tieners, door wat zijzelf noemen hun “signature rides” (voornamelijk de set achtbanen). Maar daar is minder groei in te behalen, daarom zetten ze sterk in om ook juist de families naar het park te krijgen.
- Onderdeel hiervan is bijvoorbeeld het vrij nieuwe Spooky Days in het Halloween aanbod terwijl ook onverminderd wordt ingezet op de al langer lopende (en zeer succesvolle) Frights Nights.
- Scott geeft hierbij ook nog de aanvulling dat men de online commentaren over het richten op verschillende doelgroepen ook voorbij ziet komen. De doelgroepen veranderen echter niet zoveel, maar de marketing uitingen doen dat wel omdat ze de ene keer de ene en de andere keer de andere doelgroep willen aanspreken.
- Over Bright Nights werd verteld dat vooraf veel onderzoek is gedaan naar o.a. het weer. Waaruit blijkt dat in de Bright Nights periode doorgaans weinig vorst voor komt, behalve afgelopen winter. Ondanks dat was deze editie van Bright Nights een succes en gaat het zeker een vervolg krijgen de komende jaren. Het zit in het 10-jarenplan.
- De Festivalisation van het park wordt ook aangehaald. Veel delen van het park waren verouderd en wilde men wat mee gaan doen. Maar het moest dan ook meer een bij elkaar passend geheel worden. Ze werden hierbij o.a. geïnspireerd door de festivals die op het terrein naast Walibi georganiseerd worden. Een voordeel van deze thema’s is dat het met lage kosten efficiënt kan worden gedaan. Daarnaast geeft dat dan ook ruimte om na een aantal jaren een gebied opnieuw onder de loep te nemen en weer wijzigingen door te voeren zonder dat dit een grote desinvestering is. Daarnaast zijn ze op deze manier onderscheidend ten opzichte van de concurrentie door niet een western of piraten thema te hebben oid. Dat dit niet iedereens smaak is begrijpen ze, maar voor de doelgroep slaat het goed aan.
- Hierop aanhakend stelde @Simon de vraag waarom Walibi dan niet op basis van merk samen werkt met de festivals naast de deur zoals bijvoorbeeld Plopsaland met Tomorrow Land. Het antwoord hierop was vrij simpel, Walibi wil vooral de baas in eigen park blijven en dan niet aan regels van die merken moeten voldoen. Wel is het zo dat in het park vaak samengewerkt wordt met dezelfde partijen die ook de aankleding van deze festivals doet.
- @Jopo vraagt wat de toekomst voor Walibi gaat brengen nu de CDA groep toch wat serieuzer in begint te zetten op de pretparken industrie, kijkende ook naar de uitbreidingen in de zusterparken. Hierop wordt aangegeven dat de focus op tieners en familie zal blijven liggen. En in 2025 natuurlijk de dubbele RMC Single Rail achtbanen. Dit omdat de samenwerking met RMC bij de bouw van Untamed erg prettig was geweest.
- Aangehaald werd wel dat het bij Untamed nog lastig was om de TUV en RMC op een lijn te krijgen. Niet omdat RMC onveilig is, maar ze waren vooral de regelgevingen van de TUV niet gewend. Tegenwoordig gaat die samenwerking een stuk beter.
- De nieuwe RMC achtbanen gaan in een nieuw gebied komen wat niet enkel uit de nieuwe achtbanen zal bestaan, maar ook meteen voorziet in een horeca locatie en ook zicht zal geven op de first drop van de Goliath en Express.
- De oplettende lezer zal inmiddels in de gaten hebben dat dus eindelijk het doodlopende pad bij Goliath een aansluiting op de rest van het park zal krijgen. Waarbij ook de wens in vervulling gaat dat Goliath en Express beter zichtbaar worden vanuit het park.
- Deze ontsluiting eerder maken was niet zo zinvol geweest omdat er dan alleen een leeg pad zou zijn, nu kan dit ook meteen voorzien worden van attractiviteit en aankleding.
- @Simon vroeg zich nog af of de RMC Single Rail een dubbele achtbaan is geworden door het uitstel van 2024 naar 2025. Dat is niet het geval, dit was simpelweg een financiële keuze en op deze manier kon het nieuwe familie gebied eerder open.
Tot slot nog wat antwoorden op vragen waarvan ik (sorry) niet meer weet door wie ze gesteld werden:
- Drako zal blijven waar hij nu is. Eat My Dust is hiervoor geen vervanger, dit blijft de allereerste instap achtbaan van het park.
- Het beheersen van de Halloween drukte bestaat voorlopig voornamelijk uit het beter regelen van de guest flow. Zo zal er dit jaar aan de “linkerkant” van het park meer gedaan worden om bezoekers ook naar die kant van het park te trekken. Daarnaast is er de mogelijkheid om (sommige) spookhuizen eerder open te gooien.
- Er is naar gekeken om van de Fright Nights een hard ticket event te maken, maar de voornaamste problemen die dat met zich meebrengen zitten hem in de logistiek. De infrastructuur is er niet op gebouwd om in zo’n korte tijd zoveel bezoekers binnen te laten. Ook omliggende infrastructuur kan dat niet aan en zou files tot gevolg hebben. Daarnaast doet een Fright Nights bezoeker overdag juist ook nog veel attracties en gaat dan in de avond alleen nog maar in de spookhuizen. Dit moet gewoon een onderdeel kunnen blijven van een bezoek aan Fright Nights.
Daarna is het tijd om zelf het park in te gaan en dat doen we natuurlijk toepasselijk met een ritje in de eerste instap achtbaan Drako! Welke zich bij het terug binnen rijden van het station te hard af remt en dus nog deels buiten staat. Hierdoor kunnen we niet uitstappen en moeten even wachten tot de TD komt tot grote hilariteit van iedereen in de trein. De TD is gelukkig snel ter plaatse en bevrijd ons uit deze “benarde” positie 😉
Na dat avontuur is het tijd voor een nieuwe credit. Op naar het nieuwe thema gebied Speed Zone Off Road. Daar aangekomen blijkt ook Eat My Dust een kleine storing te hebben, dus om de tijd te vullen doen we even sportief en fietsen een rondje op Wind Seekers. Daarna is Eat My Dust ook weer open en kunnen we een ritje maken. Dat ritje is verrassend leuk! Het is natuurlijk geen achtbaan van wereldformaat maar voor de doelgroep echt wel prima. Overigens geldt dit voor het hele gebied wel, het is allemaal best wel leuk gedaan. Het enige wat ik persoonlijk jammer vind zijn de standaard hekwerken langs de achtbaan. Ik snap dat dat heel functioneel is, maar dit had wat mij betreft iets meer in stijl met de rest van het gebied gemogen.
Die treinen zijn wel echt heel cool.
We staan er klaar voor!
Zij zitten er klaar voor 😉
Na Eat My Dust is het tijd om voor de inwendige mens te zorgen. Het plan begint met loaded fries van Mission Control. Wordt door de lange wachtrijen daar gewijzigd naar “frietjes” van The Bakery, die blijken daar niet te krijgen te zijn (nog bedankt @Dennis 😉). En het plan eindigt dus met een broodje van het Fame Cafe 🤣 (En wordt later nog aangevuld met een “ijsje” van de Candy and Cream winkel.
Daarna moeten we toch maar weer eens een achtbaan gaan doen en de meest logische route die we kunnen bedenken is naar Goliath, dus hop, aan de wandel! Over dat ritje hoeven we niet heel veel te zeggen denk ik, deze achtbaan blijft gewoon onverminderd goed.
Hij is er klaar mee 😉
Hiervandaan lopen we zonder een duidelijke richting door het park en belanden uiteindelijk in de Theekopjes. Tot grote verbazing van de dienstdoende operator die ineens een bijna volle attractie heeft! Vervolgens doen een aantal personen waaronder ondergetekende een poging tot een ritje Blast. Die eindigt in een storing (zie de groepsfoto gemaakt door @mitchellkunst). Wederom tot grote hilariteit van ons groepje.
Om het thema van de logische routes door te zetten gaan we daarna naar Speed of Sound en maken ook daar een ritje. Een deel van de groep dan, het andere deel strijkt gewoon lekker neer op het volgende terras. Daarna lopen we weer richting de El Rio waar enkelen het erop willen wagen of ze droog blijven of niet. En over het algemeen loopt dat best goed af! Dit wordt nog gevolgd door een ritje Space Shot en als toetje doen we nog een rondje Goliath.
Dan loopt het tegen 18:00 en is het bijna tijd voor de ERT op Untamed. We besluiten dan ook rustig aan alvast die kant op te gaan. Al krijgt @Maritaaax daar nog wel een flinke teleurstelling te verwerken. De persoon voor ons koopt zojuist de laatst beschikbare churros, want het beslag is op. En voor onze neus gaat het rolluik dicht.
Dan is het wachten tot de ERT begint, dat is nog even spannend want gaan we het droog houden of zijn we straks alsnog allemaal doorweekt?
Misschien gaat het zo wel regenen…
De eerste druppels vallen 🤣
Gelukkig is deze bui van korte duur en hoewel we tijdens de ERT wel iets van regen meekrijgen valt dit uiteindelijk reuze mee en kunnen we een half uur genieten van deze ongetemde combinatie van hout en staal. Ook hier kunnen we lekker veel ritjes maken want Untamed rijd de gehele ERT met twee treinen! 🥳
Daarna is het tijd om voor de tweede keer vandaag richting het BizNiz Center te gaan, ditmaal voor ons diner!
Terwijl het ondertussen buiten pijpenstelen regent!
Na het diner blijven sommigen nog even hangen in de bar om de laatste consumptie muntjes op te maken en daarna is het dan toch echt weer tijd om naar huis te gaan.
Het aantal foto’s dat je in dit verslag hebt kunnen bekijken laat goed zien hoe gezellig het geweest is, daar hebben we namelijk amper tijd voor gemaakt. Ik wil dan ook iedereen die erbij was enorm bedanken voor de gezelligheid. ACE Europe voor een fijne samenwerking. En niet te vergeten Walibi Holland voor de gastvrijheid en goede organisatie van een leuke dag. Tot snel weer allemaal!