Efteling wil zich natuurlijk ten volle profileren als familiepark en heeft daardoor de neiging om de thrills die ze toevoegen nog steeds enorm toegankelijk en op instapniveau te houden. Je hoeft niet verder te kijken dan de meest recente thrill die ze hebben gebouwd, Baron 1898. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wanneer we alle elementen gaan samentellen een schitterende attractie. Het ziet er in combinatie met het gebouw en de omgeving fantastisch uit en het is veruit de "mooiste" dive coaster die ik al heb gezien. De baan en bijhorende ritbeleving zijn zo glad als boter en je krijgt er ook nog eens aangenaam sfeervol voorshow-werk bij. Topattractie, als ervaring helemaal niets mis mee. Wanneer we echter het "thrill" element gaan isoleren en in beschouwing gaan nemen, kunnen we niet anders dan constateren dat het nog steeds enorm binnen een "thrill voor beginners" geest kadert.
Ik kan er niet aan doen - en ik spreek hierbij natuurlijk enorm mijn eigen persoonlijke voorkeuren uit - maar ik zou graag zien dat Efteling voor hun volgende thrill eens wat de scherpere randjes gaat opzoeken. Het zou daarenboven ook niet helemaal uit de toon vallen met de ambiance die er in het huidige Europese pretparkland heerst. We hoeven maar even een blik te werpen op de voorname coasters die er de afgelopen tien jaar in Europa zijn bijgekomen: Taron en F.L.Y. (Phantasialand), Toutatis (Parc Astérix), Voltron (Europa-Park), Kondaa (Walibi Belgium), Untamed (Walibi Holland), Ride to Happiness (Plopsaland), Hyperia (Thorpe Park), Hyperion en Zadra (Energylandia), Helix (Liseberg), Batman Gotham City Escape (Parque Warner Madrid)...en we kunnen de omdoop tot Nemesis Reborn in Alton Towers ook gerust meetellen. Het zijn allemaal coasters die op vlak van thrill toch wat steviger uit de hoek komen en door de wereldvermaarde reputatie die ze hebben gecreëerd in hun respectievelijke parken echte kroonjuwelen zijn. Is de afstand naar zo'n toevoeging aan het park voor Efteling dan echt zo groot? Dat hoeft die wat mij betreft niet te zijn. En of het nu van de hand van Intamin of Vekoma zal komen, maakt mij eigenlijk helemaal niets uit. Zolang ze maar bij de volgende coaster-toevoeging de peper niet vergeten toe te voegen aan het gerecht.
Wanneer we het over het thema gaan hebben, zou ik toch graag iets zien dat eerder eigen is aan Efteling. Dat hele lichtjes donkere oud-Brabantse culturele sfeertje dat doorheen het park verweven zit, geeft wat mij betreft het park zijn volkomen eigen smoelwerk. De Oud-Scandinavische mythologie is net zoals de Meso-Amerikaanse mythologie een fantastische bron waaruit enorm veel sfeer en inspiratie te halen valt...maar wat mij betreft wordt je met beiden in de bestaande themaparken al zowat half doodgeslagen. Dan ben ook ik toch eerder te vinden voor een Bokkenrijders-thema, wat op mij overkomt als meer streek- en dus ook Efteling-gebonden. In ieder geval is de inkleding niet iets waarover ik me al teveel zorgen maak, want als er een park is dat wel wat kan met beleving en thematisering dan is het wel Efteling.