Meelworm Wel grappig dat je dit zegt. Zoals ik al eerder noemde in eerdere berichten, woon ik in Indonesie. De enige mensen die nogal spastisch doen over een koloniaal verleden zijn zeker niet de Indonesiers. Wat er in het verleden is gebeurd, is nu eenmaal gebeurd., aldus de Indonesiers.
De laatste 20 jaar worden er op scholen in Indonesie wel geschiedenislessen gegeven maar in grote lijnen minimaal gesproken over dit onderwerp. Op universiteiten kun je de hele geschiedenis volgen. Er blijkt nauwelijks behoefte te zijn om oude koeien uit de sloot te halen. En als Indonesiers zelf niet meer herinnert willen worden aan dit verleden, dan zouden er ook geen fondsen bestaan die alle gebouwen uit deze tijd in ere te laten/ te herstellen. Zo zie je maar... Wij Nederlanders doen veel te spastisch over wat voor een geschiedenis dan ook. Beetje triest als ik dat mag zeggen. Station de Oost is ook naar een ontwerp uit de Koloniale tijd. Nog nooit is daar iemand over gevallen.
Twee jaar geleden ging ik met een hele groep Indonesiers naar de Efteling. Toen ze station de Oost zagen, was dit voor hen een feest der herkenning. Vooral omdat 'Oost' op het gebouw aangeduid wordt als 'Timur' wat Oost betekent. Voor mijn groep mensen destijds voelde dit als een enorme eer dat er iets herkenbaars stond in het park.
Dus ja, mijn punt is; Waarom zijn wij Nederlanders altijd maar geneigd om terug te vallen op iets wat lang geleden heeft plaatsgevonden. Waarom kunnen zij hier in Indonesie het verleden laten rusten en wij Nederlanders kunnen dat niet? Weet je, dan zouden we niks meer kunnen bouwen. Er zal altijd iemand zijn die ergens weer verwijzingen in ziet.