Hi allemaal. Ik heb een aantal oude plattegronden van de Efteling weten te bemachtigen en ik ben opzoek naar het jaar waarin ze uitgekomen zijn. Weten jullie misschien een plek waarbij ik alle Efteling plattegronden kan vinden?
Efteling plattegronden
Ik ben niet bekend met een online collectie van Efteling-plattegronden, maar als je hier een paar foto's plaatst van de kaarten kunnen we vast en zeker - op basis van wat er te zien is - een goed geïnformeerde gok met je delen.
Dit zijn ongeveer de jaartallen in volgorde van de foto's hierboven:
- 1993-1994
- 1987
- 1996
- 1997
JTaylor Die eerste komt uit 1992, dat staat rechtsboven erbij. De derde lijkt me 1995 te zijn aangezien de Doolhof er al op staat (in de beginjaren alleen nog met enkel tekst in plaats van illustratie).
Vervelend wel dat er niet gewoon in een van de hoeken standaard een jaartal staat. Ook niet op de Fotoboekjes staat altijd een jaar. Hopelijk heeft Eftepedia spoedig het plattegrond-lemma af!
- Bijgewerkt
Heb je aan dit filmpje misschien iets?
Wat gaaf dit! Nooit geweten dat de Efteling zó lang dezelfde stijl van plattegrond gehanteerd heeft, ondanks de enorme groei en veranderingen in het park.
luc136 Ik heb nog een plattegrond liggen die van begin jaren 80 zou moeten zijn. En zelfs die is in de zelfde stijl.
De plattegronden in die tijd, beginnend in 1982, werden getekend door Henny Knoet.
Aangezien in 2013 de Efteling app werd geïntroduceerd, zal men dan wel besloten hebben dat het eindelijk tijd werd voor een volledig nieuw getekende plattegrond. Een die meer geografisch correct is, vanwege de ingebouwde GPS functionaliteit.
Jup, de vogelvluchttekening vanuit die richting is nog steeds een logischere manier om naar het park te kijken dan de huidige plattegrond imo.
Trollenbol dat hoop ik ook. Gelukkig is er op Eftepedia wel een lemma over de fotoboekjes. Ik had eerder een site gevonden waarbij alle plattegronden met jaartallen te zien waren alleen die is helaas offline. De pagina is ook niet meer te vinden in de wayback machine.
rambo1990 goeie. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
JTaylor en Trollenbol ik heb nog even goed gekeken. Ik denk dat de eerste plattegrond van 1994 is.
Rechtsboven staat inderdaad dat ze een prijs hebben gewonnen in 1992.
Ik zie dat Droomvlucht op de plattegrond staat en die is in 1993 geopend dus de plattegrond zelf kan niet uit 1992 komen denk ik.
Kleuterhof is in 1995 geopend en die staat er nog niet op.
Vlame De pagina is ook niet meer te vinden in de wayback machine.
Bedoel je dan misschien deze?
Marvin A blast from the past! Wat blijf ik het eeuwig zonde vinden dat de Vijf Zintuigen de verzamelgids (en het fotoarchief) niet heeft behouden op hun nieuwe website.