Michael Interesante stelling Micheal. Zeker omdat Lechcoaster naar mijn weten op de tafel heeft gelegen als 1 van de optie's. Het was in aanloop naar de bouw van Avalon in ieder geval 1 van de geruchten. Ik heb ook een concept art gezien van een Vekoma Inverted op de plaats waar Fenix nu staat. Was een low-to-the-ground inverted, met diverse tunnels, met dezelfde footprint als Fenix nu ongeveer heeft, maar meer tracklengte.
De reden waarom er een B&M Wingcoaster staat is omdat zowel een sitdown als een inverted niet onderscheidend genoeg is in deze regio. Een sitdown loopingcoaster bestaat 'overal' en een Inverted staat net over de grens in Phantasialand. En natuurlijk omdat de directie/eigenaar gewoon graag een B&M wou. Daar hebben ze nooit een geheim van gemaakt. En ook die laatste vind ik een prima reden. 😉
Bij de laatste fanmeeting hebben ze gezegd dat ze ook naar een flyer hadden gekeken. Maar tussen neus en lip door begreep ik dat dat te prijzig was. Dat begrijp ik wel, Flying coasters zijn dan ook echt een pak duurder. En voor deze baan hebben ze het budget al moeten strechen.
Een factor 2 te groot? Dat zeker. En dat bedoel ik positief. Toverland gaat altijd voor nét te groot. En dat is fijn voor de toekomst. Dat laat lef zien. En bedrijfstechnisch lukt het ze ook gewoon nog, wat knap is. Je ziet dat Troy nu prima in het park past, maar toen was die ook veel te groot.
Alle factoren bij elkaar had ik waarschijnlijk ook wel voor een baan als Fenix gegaan als eigenaar van Toverland. Maar dat is de vraag niet. Dus mijn persoonlijke wens had uitgegaan naar een multilaunch coaster van Vekoma. Die laten echt prachtige banen zien in China. Maar is kwa ritervaring (met inversie's enzo) toch onderscheidend van Taron. Ook een Hypercoaster past prima in het aanbod van het park. Of natuurlijk die B&M Flyer, dat mag ook altijd. 😉