Mathijsdehaas-2002 De Efteling heeft eigenlijk (op het Efteling Theater en Raveleijn na) geen permanente grote theaters en podia in het park staan waar ze grote(re) shows kunnen opvoeren. Daardoor zijn de acts ook allemaal vrij kleinschalig en niet zo bijzonder. Parken van het niveau van de Efteling horen dat eigenlijk wel meer te hebben vind ik. Waarom niet van de Speelweide een soort Centrale Showhub maken zoals bijvoorbeeld Central Plaza in DLP? Of waarom niet een permanent overdekt theater bouwen op het veld achter de Python?
Niet alleen dat, maar ik mis gewoon veel straatacts. Waarom wordt er niet geïnvesteerd in de uitbreiding van karakters in de werelden waar je ze wilt zien. Waarom bouwen ze niet voort op die IP's buiten de IP's die ze al hadden staan. En dan niet met van die geforceerde shows die eens per uur te zien zijn a la Jokie en Jet of bij M&M, maar waarom niet de hele avonden door.
Laat Sindbad de reiziger door zijn gebied dwalen en het gesprek aan gaan met reizigers in 'zijn' wereld. Laat handelslieden rondlopen in Ruigrijk en neem ze mee in de gekke wereld van Station de Oost, DvH en Game Gallery. Laat het Ballonnenvrouwtje over het Anton Pieck plein lopen en praten over 'vruuger'.
Ik heb het idee dat het bij de Efteling allemaal zo geforceerd moet zijn: er moet een vaste act zijn mét showelement, anders klopt het niet. Terwijl je juist merkt dat de acts van Bakker Krümel en Frau Schmetterling goed werkt. Je komt ze spontaan tegen en het werkt in het gebied. Niks geen grote zeepkist met volwassen mannen in kinderkleding. Je 'leeft' in hun wereld.
Ook in de verblijven merk je dat de boskabouter van het Loonsche Land en Pardoes in het Hotel als zeer tof worden ervaren omdat het niet geforceerd wordt en je ze 'zomaar' tegen kan komen. Ze lopen rond en spelen in op wat er allemaal gebeurd.
Enige randvoorwaarden die nodig is, is dat het wel moet aansluiten bij de werelden die de Efteling wilt neerzetten. Dus een 'standaard'-act als de levende bank, rondrijdende heks of automonteur werken niet zo goed denk ik. Nee, gooi die focus maar op wat er bestaat in het park en dompel die mensen onder in de wereld van het character 😉