Loekiloeki Op zich interessant punt om in te duiken.. maar ik denk niet dat dit voor de Efteling heel erg speelt. 99% van de bezoekers (ok.. misschien iets minder, maar toch wel het overgrote deel) kent het park en de attracties al. Ze weten wat ze willen doen en waar ze naartoe willen. In die context hebben de mensen die dan als schapen maar volgen omdat ze het ook niet weten zeker geen ongelijk om de massa te volgen. En dat zal voor een groot deel van de pretparken wel zo werken.
Uiteindelijk is er ook een stukje "size matters". Als je een gigantisch gebouw zoals dat van FM ziet, dan verwacht je ook wel wat binnenin. Voor een ervaren pretparkfan maakt dat het juist zo leuk dat je denkt een kleine walkthrough door een boot te doen en dan opeens in de rij blijkt te staan voor een enorme darkride (I Corsari).. maar ik kan me voorstellen dat het voor dagbezoekers juist in zo'n situatie tegen houdt om te bezoeken.
Zeker bij een pretpark speelt ook wel een stukje marketing een rol. Vaak weet je vooraf toch ook wel al wat de toppers van het park zijn.
Het stukje "beter waarderen als je er moeite voor gedaan hebt" lijkt me in de pretparkindustrie vooral heel erg van toepassing te zijn als een nieuwe attractie opent. Ik noemde het in een ander topic al: Eerste reacties zijn vaak lyrisch, simpelweg vanwege de "high" die mensen krijgen dat ze na het lange wachten er ein-de-lijk in mogen. En vaak worden de reviews een half jaar (of langer) later heel wat serieuzer en toch iets minder optimistisch.
In zekere zin zou dit dan ook moeten spelen bij bezoekers die heel lang naar hun bezoek en specifieke attracties uit hebben gekeken. Ik denk dat dergelijke "voorpret" voor de pretparkindustrie een grotere factor is dan de wachttijd zelf.
Nu kan ik me overigens wél aan een onderzoek naar wachttijden in een park herinneren waar uit bleek dat een té korte wachtrij inderdaad ook niet goed is. Als ik me goed herinner was dat bij minder dan 15min. wachten. De ideale wachttijd zou tussen 15 en 30 minuten liggen (?? als ik me goed herinner) Dat is geen hele grote marge en als na die 30 minuten de ervaring juist negatiever word, dan denk ik toch dat "meer waarde hechten door langer te wachten" niet echt opgaat in deze situatie.