Die nokkenschijven lijken me nogthans niet heel moeilijk om te vervangen en volgens mij is dat in het verleden ook wel al eens gebeurd.
Het gebouw is het grootste issue, al kun je ook daar natuurlijk alles gewoon vervangen. Geen van beiden levert echter een 2.0 ervaring op.
Wat de Efteling bedoeld met 2.0 blijft natuurlijk een beetje gissen. Ik zit absoluut niet op een flatride met show-element ter vervanging te wachten. Uiteindelijk zie je dat ook bij DMC best veel verloren is gegaan vanuit het origineel. Denk aan de iconische scenes met de lamp en de vlederikken of de Djinn of de creepy lopende monikken.
Als ze er een 2.0 versie van maken dan hoop ik eigenlijk dat ze de attractie vooral ietwat uitbreiden. De donkere scene waar het tocht en je ziet de poort in de verte zou ik vervangen door een lifthill die verder grofweg hetzelfde doet. De bocht die daarna de Kantelkamer in zou gaan, draait iets verder door, waarna er een drop naar beneden volgt. Daarna kan er een bocht van 180 graden komen om terug te keren. De scene met de kantelkamer komt dan als het ware aan de andere kant van het station te liggen en het effect word sterker gemaatk (Ik kom al sinds kind in de Efteling en om eerlijk te zijn: Het effect was me nooit opgevallen als het niet op fan-fora besproken werd). Dan volgt er een bocht naar rechts het station in (in plaats van de bocht naar links vroeger.
Miscchien dat er nog een ander gedeelte van de attractie is dat zich zou lenen voor een kleinere lift en drop. Op deze manier maak je de attractie net wat spannender terwijl het tóch familie-vriendelijk blijft. Ik kan me voorstellen dat het juist in de zomer dan ook wat populairder is, zeker als je het natheidsniveau een beetje beter kunt regelen dan bij DVH.