Ik vond het niet een apart topic waardig, maar onlangs een bezoek gebracht.
De bochten in aanloop naar het kasteel maakt het het juist af. De kinderen die ongeduldig zijn zie je om je heen nog ongeduldiger worden. Het geeft een hele goede spanningsboog. Wanneer je binnenkomt voelt het allemaal warm aan wanneer je binnenkomt. Je kan je jas ophangen en dan rustig wat rondwandelen. Als je wilt kan je bijvoorbeeld eerst het museum bezoeken. Daarna wordt je verwelkomt door onze heer van stand zelf met zijn grote vriend. Eenmaal door de ticketcontrole is er een aardige achtergrond muziek. Helaas is die wel overal hetzelfde zodat je een beetje hoornsdol kan worden als je er teveel op let.
Het theater aan de linkerzijde is slim gekozen en kan voor veel worden ingezet. Het voelt er gezellig en knus aan en de stoelen zitten goed. De voorstelling ben ik wat minder over te spreken, gezien ik daar nou juist verwacht had nog een echte bommel-verhaal er in te zien. Ondanks dat het een voorstelling is voor de allerkleinsten voelt het redelijk betuttelend en had ik toch een wat beter script verwacht. Nog een jammerlijk aspect is dat het op band staat, waardoor het interactieve element er volledig van is afgeslagen.
Wanneer je het kasteel weer verlaat en in Rommeldam verkeerd is het toch wel een sterk staaltje wat er te zien is. Toonder Studios is ineens een grotere speler geworden dan Geesink Studio in pretpark land. De vormgeving in elke attractie komt goed ten uiting. Het ziet er allemaal verzorgd uit. Alle attracties zijn net een slagje kleiner zodat het goed in de hal past, maar dat maakt niets gezien je wel in de wereld zelf word gezogen.
In veel verscheidene achtbanen kom ik niet, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Maar de bulderbaan glijdt als een warm mes door boter. En je wordt nog altijd nat in een log flume attractie als de razende rommel, wat wel geinig was.
Het grootste minpunt is, is dat het een hal blijft dus vanaf de herfstdagen is het er ontzettend donker en heb ik het af en toe wel te doen met de werknemers die daar staan, wat mij heel deprimerend lijkt.
Grote pluspunten:
- alle attracties doen het
- medewerkers hebben het naar hun zin
- niet lang wachten, ook niet op hun drukste dagen
Het is jammer dat de daadwerkelijke ziel en geest van de bommelverhalen niet in de attracties of de wereld terug kunnen komen. Toch denk ik dat dat wel te realiseren valt op den duur, wat al bij een voorstelling zou kunnen wat mij betreft. Het is heel knap dat in zo'n korte tijd dit allemaal van de grond is opgekomen, ook met het budget er bij.
Voor de komende 5 jaar zie ik in ieder geval wel een enorme aantrekkingsgroei naar deze regio, maar ik ben vooral benieuwd hoe het er uit gaat zien over 15 jaar. Gezien dan onderhoud een belangrijke factor gaat spelen. Kom ik nog een keer terug? Waarschijnlijk wel.
Petje af voor deze prestatie, wat een werk.