Mark De Bommelstrips die in de jaren ‘50 en ‘60 in de Donald Duck stonden werden speciaal voor het weekblad geschreven en getekend door medewerkers van de Toonder-studio’s. Een stuk of 40 ervan verschenen ook als album.
In de jaren ‘80 verschenen opnieuw Bommelstrips in Donald Duck; dit waren aangepaste herpublicaties van verhalen die in de jaren ‘50 in andere tijdschriften hadden gestaan. Om in het formaat van Donald Duck te passen moesten de oorspronkelijke strippagina’s hiervoor opnieuw ingedeeld worden, wat in dat pre-computer tijdperk nog echt knip- en plakwerk betekende.
Halverwege de jaren ‘80 verdween de Bommelstrip weer uit Donald Duck, tot er begin jaren 2000 nog twee gloednieuwe verhalen verschenen.
Oudere Bommelpuristen kijken soms wat neer op de verhalen die in Donald Duck stonden, omdat deze in hun ogen de subtiliteit en literaire kwaliteit van de krantenstrip missen (die Marten Toonder van 1941 tot 1986 zelf schreef). En dat is waar; het zijn meer ‘standaard’ stripverhalen. Toch denk ik dat ze deze strips daarmee tekort doen; ze hebben immers wel de échte Bommelsfeer en hebben destijds denk ik voor veel jongere lezers (inclusief mezelf) de opstap naar de krantenstrip gevormd.
De Bommelstrips zijn een beetje vergeten; in mijn ogen ten onrechte. Teksten en tekeningen zijn van een on-Nederlands hoog niveau.
De laatste jaren zijn een aantal van deze verhalen opnieuw ingekleurd en als album heruitgegeven; ik hoop dat deze straks ook te koop zullen zijn in het pretparkje!