De afgelopen twee maanden zijn we op zoek gegaan naar de beste pretpark foto van 2022. Via twee topics (inzenden en stemmen) heeft iedereen zijn foto kunnen inzenden, en heeft iedereen kunnen stemmen op zijn top 3.
Dank jullie wel voor het overweldigende aantal deelnemers én stemmen! We hebben afgelopen editie beide records verbroken. Zowel het aantal deelnemers (71) als het aantal stemmers (163) waren er veel meer dan vorige edities.
Tijdens het stemmen kon iedereen 3 foto's kiezen die hij of zij het mooist vond. Sommige members kozen slechts 1 of 2 foto's. In totaal zijn er daarom 470 stemmen verdeeld. Deze hebben we op volgorde gezet en daaruit is een winnaar gekomen.
De prijs
Net als vorig jaar heeft de Efteling een prachtig cadeau voor de winnaar ter beschikking gesteld (waarvoor dank!). We hebben van het park een Python-aandenken gekregen die we aan de winnaar mogen geven. Deze moer is door de Efteling begin 2018 gemaakt en bevat een grote moer uit de oude versie van de Python.
De uitslag
Hieronder is de volledige uitslag te zien in volgorde van aantal stemmen.
Er zijn veel foto's die eenzelfde aantal stemmen gekregen hebben. Deze hebben we samengevoegd. In totaal zijn er van de 71 deelnemende foto's daarom slechts 20 posities. De foto's in een dubbele positie zijn overigens random.
Afijn; daar gaan we!
#1 @Remko - 53 stemmen - De winnaar!
Phantasialand: Plaatje toch?
En direct een onderbreking.
Ons teamlid @Marvin heeft goed contact met Remko en ik seinde het team eerder deze week in dat het qua stemmen bijna niet meer anders kon dan dat Remko ging winnen. Ik stelde Marvin de vraag of hij tijd had om er onverwacht even langs te gaan. Dat kon.
De prijs is al bij hem! En hij is er blij mee! 😃
We gaan verder;
Efteling: Omdat geen enkel ander park zó mooi is als de Efteling in de sneeuw.
Toverland: Toverland entertainment verdient ook aandacht
Universal's Island of Adventures: Tijdens de huwelijksreis van mijn vrouw en mij hebben wij het geluk gehad om alle parken te bezoeken. Hoewel Walt Disney World voer is voor de mooiste foto's was het uitzicht vanaf Popeye richting Velocicoaster en Hogwarts tijdens "Golden Hour" een van de mooiste momenten tijdens onze trip.
Plopsaland De Panne: Een originele angle (hoop ik)
natuurlijk met toestemming van het park
#5 @20cent - 21 stemmen
Efteling
#6 @John - 19 stemmen
Disneyland Parijs: Een van de meest gefotografeerde pretpark-elementen vanuit een hoek die je niet dagelijks ziet. Met prachtige kleuren van zowel weer als natuur!
Fårup Sommerland: Fårup Sommerland opende dit jaar Fønix, en tijdens mijn eerste reis naar Denemarken heb ik er ook nog flink wat ERT op gekregen voor opening van het park, een echte herinnering aan 2022 voor mij!
Efteling: Dit was een heel bijzondere ervaring om zo afscheid te kunnen nemen van een geliefde attractie.
#8 @Simon - 14 stemmen
Universal's Islands of Adventure: Een ritje bij zonsondergang in Velocicoaster is 1 van mijn mooiste pretpark herinneringen uit 2022.
Efteling: Het spookslot is een attractie die voor mijn persoonlijk heel beel betekende wat mensen die mijn kennen ook wel zullen weten. Tijdens de sluiting heb ik geprobeerd het volledige slot zo goed mogelijk nog vast te leggen. Uiteindelijk is een van de meest indrukwekkende maar ook moeilijkste momenten voor een goed belichte en scherpe foto de vlederiken. Om die reden heb ik besloten om toch een foto van hun in te sturen ipv de classic viool. Ik ben me er volledig van bewust dat veel mensen meer uitkijken naar achtbaan fotos maar ik hoop toch dat ons mooie slot niet vergeten word in de stemronden.
Animal Kingdom: Hele goede herinneringen aan deze vakantie
#10 @Susanne - 11 stemmen
Toverland: Prachtige zonsondergang op Toverland Members Night
#10 @MartinR - 11 stemmen
Efteling: Deze foto benadrukt het sfeergevoel van de Efteling, welke werd belicht tijdens het afscheid van het spookslot.
#11 @Marvin - 10 stemmen
Disney's Magic Kingdom
#11 @Marco - 10 stemmen
EPCOT: EPCOT blijft echt één van mijn favoriete parken, daarom heeft deze foto flink wat waarde voor mij.
#12 @Ruud_S - 9 stemmen
Plopsaland de Panne: Deze foto heb ik gekozen omdat het contrast tussen achtbaan en natuur mooi zichtbaar is. Daarnaast is The Ride to Happiness mijn favoriete achtbaan. Ook is het een perfecte achtergrond voor een smartphone/tablet.
Efteling: De Efteling is natuurlijk het mooist in het donker, en dat bewijst deze foto maar weer eens!
Animal Kingdom: Een foto uit een droomreis, walt Disney world!
En dan binnen stappen in de World of Pandora, een van de vele hoogtepunten van deze reis!
#13 @Erik - 8 stemmen
Blackpool Pleasure Beach: Ik vind de compositie, zo tussen de baan delen van de looping, erg tof.
#13 @Jabo - 8 stemmen
Phantasialand: Niet heel veel pretparken bezocht dit jaar dus de keuze was wat beperkt. Maar zitten twijfelen tussen deze en een foto van de vuurwerkshow in Tivoli Gardens. Uiteindelijk toch voor deze uit Phantasialand gekozen omdat die net wat meer pretpark uitstraalt.
#14 @Eduard - 7 stemmen
Tripsdrill: Voor mij is deze foto tekenend voor de sfeer in en rondom het park.
Universal’s Islands of Adventure: Een fantastische nieuwe generatie achtbaan in het hart van onze hobby welke laat zien dat de evolutie naar IP-gerelateerde attracties ook op een goede manier kan verwezenlijkt worden.
#14 @gjee - 7 stemmen
Plopsaland De Panne
Phantasialand: Zoveel pretparkfoto's heb ik sowieso niet gemaakt, maar de kleurstelling van deze is gewoon schitterend.
#15 @Senia - 5 stemmen
Dorneypark: Golden hour foto van een kleurrijke baan.
#15 @Idol - 5 stemmen
Disneyland Paris: Er zijn al zo ontzettend veel foto’s gemaakt van BTM. Deze vond ik zelf wel origineel.
Plopsaland de Panne: Het was mijn mooiste foto van afgelopen jaar
Fraispertuis City: Waarschijnlijk was het de meest spectaculaire nieuwe credit van 2022 voor mij.
Kolmarden
#16 @Maik - 4 stemmen
Grona Lund: Mooi laatste beeld op de ferry terug, na een heerlijke dag in Grona Lund.
Phantasialand: Taron is een beest en de sfeer die in het gebied hangt is super mooi als het donker is. Deze foto geeft een heel mooi beeld van de sfeer en het ruige karakter van Taron!
Fårup Sommerland: Met de komst van de nieuwe Vekoma Next Gen achtbanen krijgen attractieparken wel hele mooie fotogenieke, maar ook goede achtbanen! FØNIX mag zich zeker in het rijtje aansluiten!
Disneyland Parijs: Keer geen attractie maar een sfeerbeeld die mij instant liet glimlachen en dacht "hier moet ik een foto van nemen". Gotta love Disney theme !
Disney's Magic Kingdom: Om na te genieten van mijn eerste keer vakantie in Orlando. En het is daarnaast een prachtige foto om naar te kijken! 🎆❤
SeaWorld Orlando
Disney California Adventure Park: Cars Land is in mijn ogen een van 's werelds mooiste themagebieden, vooral na zonsondergang.
Tripsdrill: Een leuk park dat met veel liefde is ontworpen.
Cedar Point: Omdat B&M staal gewoon prachtig is! En zo groot!
Six Flags Great America: Na een lange pretparkdag in Six Flags Great America hebben wij in de avond nog vele re-rides kunnen doen op dit beest. Naast dat de ritten ontzettend goed waren was de baan ook erg mooi verlicht. Voor mij was dit de foto die mij het allermeest doet terugverlangen naar een deze prachtige vakantie.
Europa-Park: Een heerlijke dag in een heerlijk park, blauwe lucht en vrolijke mensen. Dit maakt onze hobby zo fijn!
#18 @Daffie - 2 stemmen
Universal Studios Hollywood: Heel veel vuur effecten op de foto
Walibi Holland: Vind dit een mooie foto
Toverland: De achtbaanvorm samen met de achtergrond lichten die de lucht kleuren waren voor mij de reden om deze foto te kiezen.
Toverland: Weinig geschikte foto's gemaakt afgelopen jaar, maar deze foto vond ik wel leuk. Het zonnige Port Laguna met lekker veel bezoekers in recordjaar 2022.
Phantasialand: Het is een mooie foto van Taron
#18 @Guy - 2 stemmen
Freizeitpark Plohn: Mooiste foto van afgelopen jaar uit mijn collectie.
Holiday Park: Ik was wel tevreden over de compositie en timing, en ondanks het grijze weer komen de kleuren hier wel goed over. Aardige foto van een achtbaan die toch vrij lelijk is. Hij laat zich moeilijk goed fotograferen.
Phantasialand: Bij gebrek aan beter. Helaas weinig foto's gemaakt in 2022
Efteling
Europa-Park: Een spectaculaire achtbaan op een mooi moment vastegelgd, dat was één van mijn hoogtepunten van deze Europa-Park trip tijdens de zomervakantie.
Efteling: Mezelf uitdagen om Baron1898 eens vanuit een ander perspectief op de foto te zetten.
Toverland: Fenix komt er heel mooi uit met de bomen op de voorgrond
#19 @Zero - 1 stem
Efteling: Memorabel weekend in de Efteling. Het vroor zo hard dat er buiten geen warme dranken meer te krijgen waren (leidingen bevroren) en je mocht helaas niet dichtbij de vuurkorf komen dus daaraan kon je je niet verwarmen, maar ach, het is wel een sfeervol plaatje ¯_(ツ)/¯_
#19 @Ronny - 1 stem
Europapark: Ik hou van de schoonheid van achtbaanstaal in wild water....
Slagharen: Dit was een lucky shot!
Efteling: Spreekt lekker tot de verbeelding.
Plopsaland De Panne
#20 @BasD - 0 stemmen
Knott’s Berry Farm: Enige achtbaanfoto van het jaar
#20 @Wilco - 0 stemmen
Istanboel: Mooi contrast tussen achtbaan en stad
Efteling: Heb niet veel foto's gemaakt, maar deze vond ik de mooiste van 2022. Ineens zag ik mijn lange schaduw. Wat lijk ik hier groot😄
#20 @luc136 - 0 stemmen
Jardin d'Acclimatation: Deze foto straalt voor mij het plezier van een ritje in een achtbaan uit: lekker door de bochten zwieren.
Tivoli Gardens: We kregen een unieke rondleiding bij deze klassieker terwijl deze in bedrijf was. Fantastisch om meegemaakt te hebben.
#20 @ASF - 0 stemmen
Phantasialand: Tijdens de geslaagde meeting van Pretparkclub in Phantasialand is deze foto gemaakt die de avondsfeer van de geweldige achtbaan F.L.Y. vastlegt.
Efteling
#20 @Yola - 0 stemmen
Heidepark: Ik heb deze foto gekozen omdat hij gemaakt is in de vakantie waar we twee jaar op moesten wachten. Wat was het fijn dat we eindelijk konden gaan.
Farup Sommerland: Mooi contrast tussen achtbaan en boom. En vooral de nieuwste aanwinst voor Farup
#20 @BAVI - 0 stemmen
Tripsdrill: Super gave setting daar met al die top rides
Kings Island: Dit was 1 van mijn favorieten, ik moest uiteraard een foto maken vanaf de Eiffeltoren replica.
Efteling: Efteling, het leukste mooiste vriendelijkste en gezelligste Nederlandse pretpark !
#20 @Jules - 0 stemmen
Cedar Point: De imposante structuur, de avondzon, de eenvoud en de schoonheid. Je hoort de mensen in die trein hoog daarboven in je hoofd al gillen als je naar de foto kijkt. Dit is voor mij de hobby gevangen in één plaat.
Résumé
@Remko, gefelicteerd met deze mooie prijs!
De overige deelnemers; dankjulliewel voor het delen van de prachtige foto's! En de stemmers; bedankt voor jullie massale gehoor aan de oproep om de mooiste eruit te vissen.
Vind je de winnaar terecht en op wie stemde jij? Discussieer erop los 👇🏼😎