Mocht de Efteling uiteindelijk concluderen dat de infills goede investeringen zijn, dan zie ik ze in 2028 best nog één of twee openen. Natuurlijk is Ravenring nog niet open, dus echt conclusies kunnen ze daar op dit moment nog niet uit trekken. Toch lijkt het me plausibel dat ze bijvoorbeeld een deel van de wachtrij van Max & Moritz opofferen voor een infill, of iets doen bij Danse Macabre. In dat geval is die bouwweg nog steeds handig, lijkt me.
Het zou dus goed kunnen dat ze eerst de resultaten van Hooghmoed en Ravenring afwachten en daar vervolgens pas op gaan anticiperen. De bouwweg nu weghalen om vervolgens een jaar later weer opnieuw te moeten bouwen, zou inderdaad gewoon kapitaalvernietiging zijn.
Neemt niet weg dat ik me persoonlijk meer aan deze bouwweg stoor dan aan de Fabula-loods. Dat heeft vooral te maken met het uitzicht: het zicht over het water richting de Baron, Joris en de Python vind ik gewoon prachtig. Eigenlijk hadden ze de bouwweg wat lager moeten aanleggen, zodat ze hem onder water konden zetten wanneer ze hem niet gebruikten. Dan hoef je het waterniveau alleen maar te verlagen op het moment dat je de bouwweg weer nodig hebt.
Mocht het echt puur een geldkwestie zijn, dan is dat natuurlijk een goede reden, maar tegelijkertijd ook wel een jammerlijke. Ik had dat geld persoonlijk liever hier ingestoken dan in bijvoorbeeld de rerouting van het Sprookjesbos of in betere bewegwijzering. Maar goed, dat zijn natuurlijk de keuzes die ík als fan zou maken.