domo Niet alleen de aankleding. Vindt sowieso de totaal beleving toch minder als vroeger. Of het nu winter of zomer efteling is. Voor mij zelf is dat geen reden meer om in die periodes perse extra naar de efteling te komen. Heb een beetje het idee dat ze denken van de mensen komen toch wel. Maar ik de tussentijd zit de concurrentie ook niet stil met hun winter evenement.
Dat is toch wel vooral een gevoel wat onder de fans leeft volgens mij. In welk opzicht is het nu daadwerkelijk minder als vroeger? Ik kan mij niet herrineren dat het vroeger zoveel meer was als nu. Dat het een beetje stilstaat, sure. Maar er word inmiddels al jaren geroepen door fans dat ze worden ingehaald door andere parken, maar blijkbaar loopt het prima zo, anders veranderde er wel iets.
Ik ben 2 jaar geleden overigens naar Disneyland Parijs geweest met kerst, maar dan is de Efteling toch wel echt leuker als je het mij vraagt. Bij Disneyland was het entree gebied(main street) super gezellig en leuk, vol decoraties, maar de rest van het park was nauwelijks aankleding op een paar kerstboompjes na. Dan vind ik de Efteling net zo goed, zoniet beter als je kijkt wat ze doen qua aankleding in bijvoorbeeld het volk van laaf en het sprookjesbos. Zoveel leuke kleine details altijd daar.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet ook graag wat meer wil zien, maar om nou te zeggen dat ze zo hard ingehaald worden... Of je hebt parken die net als de Efteling kwaliteit neerzetten zoals Disney, en die zijn nou niet veel uitgebreider. Of je hebt parken zoals een Walibi die gewoon op elke hoek een kan en klare kunstboom neer pleuren en een soort tuincentrum vibe neerzetten. Ook leuk, maar kwalitatief nou niet direct veel beter.