Ron bij mijn Netflix abonnement krijg ik ook geen korting een flesje frisdrank, of een keer per jaar korting bij andere streamingdiensten. Je bent nu twee niet gerelateerde zaken met elkaar aan het vergelijken, natuurlijk zie je dan verschillen.
Markiewong ik kijk puur naar wat je bij andere parken krijgt voor dezelfde dagticket-abonnement prijsverhouding. Dan is dat bij de Efteling gewoon nogal karig. Om die verhouding even met andere parken te vergelijken:
- Walibi Belgium (Silver): 5,41
- Disneyland Paris (Gold): 5,38
- Efteling: 4,90
- Parc Astérix (Premium): 3,85
- Movie Park (Platin): 3,55
- Bobbejaanland (Diamond): 3,34
- Slagharen (Platinum): 3,01
En al deze parken hebben naast "gratis entree" nog een hoop andere voordelen, zoals gratis parkeren, gratis fotopassen, hogere kortingen op eten, drinken en souvenirs en sommige zelfs nog een bepaald aantal voordringpassen. Dan kan ik eigenlijk niet anders dan concluderen dat je met een Efteling abonnement gewoon aan het kortste eind trekt. Een van de hogere dagticket-abonnement prijsverhoudingen en de minste voordelen.
Daarnaast is het ook een beetje goodwill creëren en (m.b.t. de kortingen) natuurlijk mensen overhalen tot meer uitgaven. Zeker met de huidige prijzen, denk ik dat steeds meer mensen hun eten en drinken van buiten meenemen. Een korting van 15-20% kan dan toch net de doorslag geven dat ze wel dat ene flesje of broodje kopen. En dat beetje winst kunnen ze echt wel lijden, met winstmarges op de horeca van boven de 80%. Een iets lagere winstmarge is altijd beter dan een niet verkocht product.
En begrijp me niet verkeerd, het moet geen waslijst worden van 20+ voordelen die je als abonnementhouder hebt. Maar simpelweg die 5% wat ophogen en er een gratis Digi-Fotopas bij doen, is al een goed gebaar. Of iets anders, ze mogen best creatief zijn.
Loekiloeki als mensen het karig vinden dan raad ik ze aan om voor het ander park een abonnement te nemen
Mede om die reden heb ik al 6 jaar geen Efteling abonnement meer.