nevelig_nat hulde!
Het logo is altijd al lelijk geweest. De moderne E heeft nooit gepast in een 'historische' attractie en eigenlijk praktisch nergens in de Efteling. Van het nieuwe logo, snap ik die krullen onderaan niet? Moeten dat gespiegelde Efteling e's voorstellen? Ik vind het er maar raar uitzien.
Wat het VOC betreft is geschiedenis zélden zuiver.
Geschiedenis zie je overal: gebouwen, monumenten, straatnamen... zelfs het feit dat sommige straten er überhaupt liggen. We kiezen er wel vaker voor om het mooie van het verleden te behouden terwijl het niet fraai was: de architectuur, de verhalen, de symboliek... Vergeet niet: Pieck zelf was een 'romantisch' illustrator. Hij toonde geen rauwe realiteit, maar een sprookjesachtige versie van het verleden. Net zoals bv de verhalen van Dickens. Gaan we naar de piramiden/mummies kijken omdat we graag graven schenden? Of, voor de bewondering van hun macht en kunnen?
Voor mij is de VOC hier dan ook een verhaal van ontdekking, handelsroutes, ontwikkeling van techniek en welvaart... Wanneer je fantasie/thematisatie/verbeelding in een pretpark gaat beoordelen met harde realiteit en feiten van nu, ga je altijd fouten vinden en blijven vinden want standpunten veranderen altijd. In een pretpark wil je net een escape hebben van die realiteit...