Ik vond het altijd wel een leuke knipoog, dat oude logo. Maar ik vond het ook altijd een beetje geknutseld, want de attractie heet de Vliegende Hollander en voor het logo had men daar dan eventjes Efteling achter geplakt.
Jammer dat de kwinkslag verdwijnt, maar met het oog op internationalisering is dat ergens logisch. Ik heb het idee dat in Nederland toch nog een bepaalde trots rond de VOC hangt: het is immers grootste bedrijf ooit ter wereld en de verbeelding van de handelsgeest en welvaart van ons land. De slavernij wordt binnenlands altijd meer met de WIC geassocieerd. In het buitenland is dat anders, omdat de VOC daar altijd de tegenstander is geweest en dus direct wordt geassocieerd met kolonialisme, slavernij en piraterij. Een cultureel verschil.
Het nieuwe logo ziet er overigens een stuk beter uit op onderstaande foto dan op het vage plaatje hierboven. Ik kan er wel aan wennen.

Pretparkgenot Het is niet de vraag óf, maar wanneer Fata Morgana woke wordt zonder beschieting, vuureffecten en brute tandarts, want het werkt tenslotte angst voor de tandarts in de hand en ondermijnd daarmee mondgezondheid ofzo.
Ik vind het wel mooi dat je zelf ook wel doorhebt wat voor cynische onzin je schrijft.
De verandering van dit logo is typisch zoiets die niemand was opgevallen. Maar je kunt er vanuit gaan dat Looopings en andere media dit volop gaan uitmeten, want de vocaal extreem luide conservatievelingen en extreem-rechtsen van Nederland gaan dit ongetwijfeld aanpakken als WOKE cenSuur!!!1! Ze sloPeN onzE Kultuurr!!! BoycOt de eFteling!!1!