De Efteling is een stichting* https://www.eftepedia.nl/lemma/Stichting_Natuurpark_de_Efteling .
*Efteling BV heeft als enige aandeelhouder de stichting natuurpark Efteling.
Klein Efteling nieuws
Had de Efteling niet beter ondertussen gewoon de hele routing vanaf de ingang OM Efteldingen kunnen gooien, want de volgende stap is dat er ivm de verbouwing bij Efteldingen daar nog een hekje omheen komt natuurlijk
Na alle berichten in de media van agressie bij het parkeren hebben ze de medewerkers op training gestuurd. Hopelijk zijn ze nu wat beter voorbereid op deze verkeershufters.
- Bijgewerkt
Njit Goed dat ze dat personeel op comminicatie cursus sturen. Heb zelf meermaals meegemaakt, en bij anderen gezien en gehoord, dat er op bijzonder onsympathieke wijze gecommuniceerd wordt tegen de gast. Maar dit zal niet met één cursus van Ellie Lust opgelost zijn.
Piet_Verdriet ik zie niet hoe je iemand op onsympathieke wijze kunt zeggen dat die toch echt voor het parkeren moet betalen.
De kunst zit hem erin om iets tactisch over te brengen. Niet te direct, want dan botst het. En soms moet je gewoon een stukje meepraten, ook al ben je het er niet mee eens wat er gezegd wordt. Valt prima te leren, maar heeft ook met een stukje ervaring te maken. Maar zelfs als een medewerker soms wat te direct overkomt is het niet nodig om als gast gelijk in opstand te komen.
Quefox_ Klopt, daar gaat het niet om. Maar als je wat zegt over de afstand die je moet lopen naar de ingang, en de medewerker zegt op een botte manier dat je eens naar Disney moet gaan want dat is pas ver lopen helpt dat niet echt.
Piet_Verdriet wat moet hij/zij dan zeggen volgens jou? Feit veranderd er niet aan.
Zeuren over de afstand voor het parkeren en vervolgens de hele dag door het park lopen.
Efteling zou Premium parkeren kunnen aanbieden maar daar komt vast ook weerstand tegen.
Njit “Ja, het is idd een behoorlijk pleureseind lopen. Snap dat dat vervelend is hoor”. Als je niet snapt hoe dit werkt heb je mijns inziens niets te zoeken als werknemer van Nederlands grootste pretpark.
Bij AT heb je de monorail. Zoiets is natuurlijk ook een optie hoewel misschien te duur?
Piet_Verdriet de opmerking zelf is in mijn ogen niks mis mee, beetje grappen over de concurrent. En een botte opmerking, tja, dat is ook relatief. Je bent in de buurt van Tilburg, daar willen ze nog wel eens wat botter uit de hoek komen. Dat is nou eenmaal hoe de mensen zijn. Ik verwacht in Phantasialand ook geen grote mate van gastvrijheid, met een stad als Keulen om de hoek. Ik heb zelf in ieder geval nog niet iets meegemaakt waarvan ik denk "dit is echt gastonvriendelijk", al is dat natuurlijk ook geen bewijs dat het nooit gebeurt.
Quefox_ Met zo’n instelling komen ze nooit aan de 9+ iig
Quefox_ En een botte opmerking, tja, dat is ook relatief.
Als de ontvanger de boodschap verkeerd oppakt - om welke reden dan ook - dan moet je als zender van de boodschap wellicht toch werken aan je communicatie. En nu krijg ik vast allemaal opmerkingen dat de ontvanger ook wel wat moet kunnen incasseren. En hoewel dat deels waar is, de setting van dit verhaal is de gastvrije wereld van de Efteling. Botte Tilburgse opmerkingen kan allemaal prima verklaarbaar zijn, als dat je standaard modus om te reageren is dan moet je geen baantje kiezen waar gastvrijheid belangrijk is. Dus neutraal in je communicatie, en in het geval van @Piet_Verdriet is een reactie waarin begrip voorkomt een stuk vriendelijker zijn dan een ordinaire whataboutism van een concurrent vijfhonderd kilometer verderop toegeworpen krijgen.
Ze zouden ook gewoon een pinapparaat ( draadloos) daar bij de hand kunnen houden om dit soort gevallen sneller op te lossen en de chaos binnen de perken te houden.
Interessant dat het hier over bedreiging en zelfs mishandeling van personeel gaat, maar dat het hier zo gedraaid wordt dat dat blijkbaar de schuld van de Efteling is. Want o, wat is het toch ver lopen vanaf die parkeerplaats en wat is het personeel toch onbeleefd.
- Bijgewerkt
Er zijn nou eenmaal veel mensen die overal een slaatje uit willen slaan en met een grote bek heel ver denken te komen, en vaak ook ver komen.
Waarom 10 euro betalen als je met een grote bek in discussie kan gaan? Die parkeerwachter ziet een file achter jou ontstaan en zal dat ding - die slagboom - dan toch wel openen, dus toch weer een tientje uitgespaard.
- Bijgewerkt
Progress Interessant dat het hier over bedreiging en zelfs mishandeling van personeel gaat, maar dat het hier zo gedraaid wordt dat dat blijkbaar de schuld van de Efteling is
Volgens mij wordt hier niks verdraaid. Ik zie niemand ook schrijven dat het terecht is personeel wordt uitgescholden of nog erger zelfs. Ik geloof ook niet dat we iemand op het forum gaan vinden die dat wel prima vindt.
Het gaat echter ook over communicatie (dat is volgens mij de reden van dit samenzijn). En dan wordt alleen een voorbeeld gegeven waarbij de wijze van communiceren richting de gast ondermaats is (en dat zelfs wordt genuanceerd alsof het een normale wijze van communiceren is). En dat los je inderdaad niet op door een uurtje Ellie Lust voor een zaaltje te zetten. Ik geloof daarom dat het prima met elkaar verweven kan zijn, en dat medewerkers ook mee hebben gekregen de-escalerende taal te gebruiken. En de woorden uit het voorbeeld zijn nou typisch een voorbeeld dat contraproductief werkt. Dus heel fijn dat men deze kennis op doet van iemand die hier ervaring en kennis mee heeft.
Michael Volgens mij wordt hier niks verdraaid.
Er is een verschil tussen gedraaid en verdraaid. Ik snap @Progress wel; het grootste probleem is het maatschappelijke probleem van agressie, maar in de discussie hier wordt de focus gelegd op (“gedraaid naar”) communicatie, wat maar een klein stukje van het probleem is.
Michael Ik zie niemand ook schrijven dat het terecht is personeel wordt uitgescholden of nog erger zelfs.
En dit is ook totaal niet wat @Progress zegt. Dit is wel een goed voorbeeld van verdraaien trouwens
luc136 maar in de discussie hier wordt de focus gelegd op (“gedraaid naar”) communicatie, wat maar een klein stukje van het probleem is.
Maar dat is toch uiteindelijk het enige stuk gereedschap dat dit personeel in handen heeft? Je kan in zo een training met elkaar het maatschappelijk debat analyseren, wat deze mensen volgens mij hebben meegekregen is te leren de-escaleren door inzet van de juiste communicatie. En daarom is dat voorbeeld een prima voorbeeld om aan te geven dat hier echt nog wel stappen gezet konden worden.